Ingen hjälp men i den här tråden kan du läsa om inställningarna och deras funktion.
https://www.byggahus.se/forum/threads/hur-staller-jag-in-termostat-pa-oljeradiatorn.361042/
https://www.byggahus.se/forum/threads/hur-staller-jag-in-termostat-pa-oljeradiatorn.361042/
Hur länge har den lyst? Det brukar vara så att lampan indikerar att elementet är aktivt. Men elementets massa att värma upp gör att det tar några minuter innan det börjar märkas att det är varmt. Har lampan lyst under några minuter utan att elementet är varmt är elementet eller termostaten troligen trasigt.V Villläramer skrev:
Lyst flera dgr, jag får köpa ett nytt element 😏A Avemo skrev:Hur länge har den lyst? Det brukar vara så att lampan indikerar att elementet är aktivt. Men elementets massa att värma upp gör att det tar några minuter innan det börjar märkas att det är varmt. Har lampan lyst under några minuter utan att elementet är varmt är elementet eller termostaten troligen trasigt.
Jag har bytt termostat på sådana element. Du behöver inte öppna till där oljan finns. På baksidan av elementet går det att se skruvarna som håller fast termostaten. Jag minns inte om man också måste öppna termostaten eller om man kan skruva loss den utifrån. Det var ingen svår uppgift.V Villläramer skrev:
Det är möjligt att en ny termostat kostar ungefär som ett litet element av billigare fabrikat än LVI. Så om det lönar sig att byta bara termostaten beror på hur stort elementet är om du nöjer dig med ett billigare fabrikat. Sedan är det ju inte helt säkert att det är termostaten som är trasig.
Tack för svar. Lutar åt ett nytt.A Avemo skrev:Jag har bytt termostat på sådana element. Du behöver inte öppna till där oljan finns. På baksidan av elementet går det att se skruvarna som håller fast termostaten. Jag minns inte om man också måste öppna termostaten eller om man kan skruva loss den utifrån. Det var ingen svår uppgift.
Det är möjligt att en ny termostat kostar ungefär som ett litet element av billigare fabrikat än LVI. Så om det lönar sig att byta bara termostaten beror på hur stort elementet är om du nöjer dig med ett billigare fabrikat. Sedan är det ju inte helt säkert att det är termostaten som är trasig.
Klicka här för att svara