Hej, lampan lyser men elementet är kallt (inte ens ljummet). Är det trasigt eller felinställda knappar, se foto.

• Termostat på element med grönt ljus, knappar inställda på olika temperatur- och lägen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Pjosk75 Pjosk75 skrev:
Ingen hjälp men i den här tråden kan du läsa om inställningarna och deras funktion.

[länk]
Tack för svar. Elementet är nog trasigt trots att lampan lyser 😏

V Villläramer skrev:
Hej, lampan lyser men elementet är kallt (inte ens ljummet). Är det trasigt eller felinställda knappar, se foto.
Hur länge har den lyst? Det brukar vara så att lampan indikerar att elementet är aktivt. Men elementets massa att värma upp gör att det tar några minuter innan det börjar märkas att det är varmt. Har lampan lyst under några minuter utan att elementet är varmt är elementet eller termostaten troligen trasigt.

Hörs det ett klickljud när du vrider vredet från ändläge till ändläge? Det borde vara en mekanisk termostat som öppnar/stänger vid temperaturen som är i rummet just nu.

Pjosk75 Pjosk75 skrev:
Hörs det ett klickljud när du vrider vredet från ändläge till ändläge? Det borde vara en mekanisk termostat som öppnar/stänger vid temperaturen som är i rummet just nu.
Termostaten på bilden är inte mekanisk och klickar därmed inte.

A Avemo skrev:
Hur länge har den lyst? Det brukar vara så att lampan indikerar att elementet är aktivt. Men elementets massa att värma upp gör att det tar några minuter innan det börjar märkas att det är varmt. Har lampan lyst under några minuter utan att elementet är varmt är elementet eller termostaten troligen trasigt.
Lyst flera dgr, jag får köpa ett nytt element 😏

V Villläramer skrev:
Lyst flera dgr, jag får köpa ett nytt element 😏
Lvi är ett bra fabrikat. Det går troligen att få tag på en ny termostat till elementet. Om det är värt det beror på elementets storlek.

A Avemo skrev:
Lvi är ett bra fabrikat. Det går troligen att få tag på en ny termostat till elementet. Om det är värt det beror på elementets storlek.
Hur bytet man? Är oljefyllt, går det att byta?

RoTe
V Villläramer skrev:
Det är anslutet med en elsladd, inte olja.

Suvi5700
V Villläramer skrev:
Dra ut sladden. Koppla loss det från fästet. Förhoppningsvis passar det nya i samma fäste

V Villläramer skrev:
Jag har bytt termostat på sådana element. Du behöver inte öppna till där oljan finns. På baksidan av elementet går det att se skruvarna som håller fast termostaten. Jag minns inte om man också måste öppna termostaten eller om man kan skruva loss den utifrån. Det var ingen svår uppgift.

Det är möjligt att en ny termostat kostar ungefär som ett litet element av billigare fabrikat än LVI. Så om det lönar sig att byta bara termostaten beror på hur stort elementet är om du nöjer dig med ett billigare fabrikat. Sedan är det ju inte helt säkert att det är termostaten som är trasig.

Suvi5700
RoTe RoTe skrev:
Det är anslutet med en elsladd, inte olja.
Han skriver ju att det är oljefylld

RoTe
Suvi5700 Suvi5700 skrev:
Han skriver ju att det är oljefylld
Ja och hur man byter, förstår inte vad relevansen av oljefyllt är. Man drar ur sladden bara.

A Avemo skrev:
Jag har bytt termostat på sådana element. Du behöver inte öppna till där oljan finns. På baksidan av elementet går det att se skruvarna som håller fast termostaten. Jag minns inte om man också måste öppna termostaten eller om man kan skruva loss den utifrån. Det var ingen svår uppgift.

Det är möjligt att en ny termostat kostar ungefär som ett litet element av billigare fabrikat än LVI. Så om det lönar sig att byta bara termostaten beror på hur stort elementet är om du nöjer dig med ett billigare fabrikat. Sedan är det ju inte helt säkert att det är termostaten som är trasig.
Tack för svar. Lutar åt ett nytt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.