Finesser som båda har:
Snittet vid gummiflärpen oavsett vinkling på sågen
Passar varandras skenor
Noga inställbar vinkling och sågdjup
Elektronik

Fördelar Makita:
Starkare motor
Bättre vinklingsmöjligheter (-3 till 47 grader?)
Pris

Fördelar Festool:
Yttre flisningsskydd

Saker som jag inte gitter ta reda på:
Har båda snabbkoppling på sladden?
Garantier för Makitan, 2+1 eller sämre?
 
mattiasp skrev:
Fördelar Makita:
Bättre vinklingsmöjligheter (-3 till 47 grader?)
-1 till +48
 
Kollade lite...

Makitan har ett tippstopp som hakar i skenan. Festoolen får man hålla fast så den inte släpper från skenan vid gering. Denna funktion är inte kompatibel då Festool på sina skenor inte har den urfräsningen i skenan som krävs. Fördel Makita.

Makitan har positiva stop vid gering. Fördel Makita.

Makita har inte snabbkoppling för kabeln. Inte för att jag läst att det explicit är så utan den funktionen skulle vara så viktig att den skulle varit med i feature listan. Fördel Festool.

Köpte ett par lösa kabeländar för att byta på några Makita fräsar så att man får snabbanslutningen. Absolut en Festool fördel.
 
Även om Makitaen ser bra ut har jag bestämt mig för Festool.... Jag ska även köpa dammsugare plus lite annat tillbehör från Festool. Har nån en ide om vad en bra/hyfsat rabatt är på Festool? 10, 15, 20% ?
 
Då jag handlade så sa dom; ingen rabatt på maskinerna MEN bra rabatt på tillbehör... Dom tyckte att jag skulle passa på att köpa tillbehör. Det lär knappt bli någon rabatt även om du köper en del, annat än på tbh.

Jag tyckte att rabatt var på sin plats då jag köpte allt mitt men inte då, fast det blev mycket bra priser på tbh.
 
Det är ju olika tillämpning på listpriserna från festool.se, så procentsatsen är inte nödvändigtvis avgörande. Men minst 10% från listpriserna bör man ju kunna ordna.
 
geschwint skrev:
Kollade lite...

Makitan har ett tippstopp som hakar i skenan. Festoolen får man hålla fast så den inte släpper från skenan vid gering. Denna funktion är inte kompatibel då Festool på sina skenor inte har den urfräsningen i skenan som krävs. Fördel Makita.

Makitan har positiva stop vid gering. Fördel Makita.

Makita har inte snabbkoppling för kabeln. Inte för att jag läst att det explicit är så utan den funktionen skulle vara så viktig att den skulle varit med i feature listan. Fördel Festool.

Köpte ett par lösa kabeländar för att byta på några Makita fräsar så att man får snabbanslutningen. Absolut en Festool fördel.
Ett tippstopp känns som en vettig grej som jag gärna hade haft på min ts55a. Så även positiva stopp.

Personlig ser jag inte heller lös kabel med snabbkoppling som en jätteviktig feature, klart mindre värd än de 2 ovan.

Har makitan anslutning till dammsugare som kan vinklas höger/vänster/upp/ner? detanvänder jag mig ofta av på ts55an.
 
Tippstopp och positiva stopp känns bra.

Tycker nog att löstagbar kabel är en riktigt bra feature. Inte för eventuella skador på kabel, det går rätt snabbt att byta/fixa iafa, har argumenterat om det tidigare, utan om fördelen att man håller på att ex.v. såga något med slangen ansluten till sågen tillsammans med kabel, sedan skall det snabbt fräsas, då kopplar man bara över kabeln och slangen till fräsen utan att ha flera ormar till kablar anslutna.

Räcker dessutom att ha med en, alternativt två kablar (en i reserv) oavsett antal verktyg, så jag tycker det är ett bra köpargument.

Makitans sugaranslutning ser ut att vara vridbar enligt bilderna på den.
 
geschwint skrev:
Tycker nog att löstagbar kabel är en riktigt bra feature. Inte för eventuella skador på kabel, det går rätt snabbt att byta/fixa iafa, har argumenterat om det tidigare, utan om fördelen att man håller på att ex.v. såga något med slangen ansluten till sågen tillsammans med kabel, sedan skall det snabbt fräsas, då kopplar man bara över kabeln och slangen till fräsen utan att ha flera ormar till kablar anslutna.

Räcker dessutom att ha med en, alternativt två kablar (en i reserv) oavsett antal verktyg, så jag tycker det är ett bra köpargument.
Jag håller med dig om att en löstagbar kabel är bra, menade snarare att det finns många andra features som är mycket bättre, och som jag har större nytta av.

Att bara ha 1-2 kablar kommer man snart att tycka är alldels för lite, det är ofta trevligt att ha många maskiner inkopplade samtidigt. Att både sticksåg´, sänksåg och bordsmonterad fräs inkopplade samtidigt och jag bara flyttar slangen händer ofta när jag jobbar i ex. MDF.

Men självklart, är valet fast eller löstagbar kabel, allt annat lika, väljer jag en löstagbar. Speciellt en i den mycket trevliga festool-kvaliten, en riktigt bra kabel.
 
Nu är jag stolt ägare till en Festool TS55 EBQ ;-)

Så inget mer positivt om Makita´en tack!

Det som var viktigt för mig var splitterskydd på båda sidor plus jag har ju redan Festool handöverfräs. En annan trevlig sak är ju deres systainer system. Men den största fördelen med Festool är ju att det är en Festool :-)

Mht. till pris fick jag 15% på sågen och dammsugaren och 20% på tillbehöret, så det är jag rätt nöjd med.
 
Jag har fler än en gång packat upp min TS55 systainer, för att konstatera att sladden befinner sig hemma i verktaden. Mycket irriterande.
 
Det finns numera (vet inte sen hur länge) Makitasystainers också. Jag vet inte hur mycket de levererar i såna eller om de bara finns som tillbehör. De är i alla fall väldigt snygga i den Makitablå färgen! De finns bl.a. att beskåda i Woodykatalogen.
Listar här de fabrikat jag sett Systainers till:
Festool (såklart!),
Makita
DeWalt
Mafell
Det finns säkert fler, jag skulle vilja ha Bosch (blå såklart!) Fyll gärna på listan!!
 
Det är ju Tanos som ligger bakom Systainrarna. De har för övrigt samma ägare som Festool. De äger även industriautomationföretaget Beck som levererar sina små demokit i... just det, mörkgråa Systainers ;)
 
Jag har systainrar märkta med "Ferm". De har jag köpt från Ferms Agenturer i Helsingborg, någon specialhistoria som de beställde från Tanos för något jubileum. Såldes sedan ut för 150kr/st för storlek 2. Jag köpte jättemånga:)
 
Det här är ett roligt ämne, men det är off topic, jag startar en ny tråd om det istället.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.