5 339 läst ·
4 svar
5k läst
4 svar
Makadam, finmakadam och planlaser
Jag ska bygga ett garage. Under plattan tänker jag ha 150 mm makadam. Ovanpå detta ett lager finmakadam för att lättare kunna plana av bädden med rätskiva. Jag tänker lägga 200 mm isolering och använda mig av L-element.
Min första fråga är: hur tjockt lager med finmakadam är det lämpligt att lägga? 3- 4 cm kanske? mer? mindre?
Min andra fråga: finns det inte en risk att det översta lagret av makadam (finmakadamen) sätter sig, eftersom det inte packas med padda?
Min sista fråga: är det nån som vet vad det kostar att hyra en planlaser?
Min första fråga är: hur tjockt lager med finmakadam är det lämpligt att lägga? 3- 4 cm kanske? mer? mindre?
Min andra fråga: finns det inte en risk att det översta lagret av makadam (finmakadamen) sätter sig, eftersom det inte packas med padda?
Min sista fråga: är det nån som vet vad det kostar att hyra en planlaser?
Om du kör med planlaser och är noga när du lägger ut makadamen så behöver du inte lägga på finare grus ovanpå. Alla plattor jag varit med och gjort har vi använt makadam 8-16 som inte är så värst svårt att justera med. Det viktigaste när det gäller nivån är att själva kantelementen kommer i rätt höjd, inom 5mm. Resterande yta kan du köra med lite vidare toleranser.
Om du ändå bestämmer dig för att ha finare grus på toppen så räcker det med 2-3cm, lite beroende på hur noga du är med makadamen under. Tänk dock på att en del av det fina gruser kommer rinna ner i makadamen.
Som jag ser det är det väl mycket dubbelarbete att greja med två grusfraktioner, lika bra att vara noggrann med en gång.
Hyrpriser vet jag inte, ring Cramo/Altima el liknande.
Om du ändå bestämmer dig för att ha finare grus på toppen så räcker det med 2-3cm, lite beroende på hur noga du är med makadamen under. Tänk dock på att en del av det fina gruser kommer rinna ner i makadamen.
Som jag ser det är det väl mycket dubbelarbete att greja med två grusfraktioner, lika bra att vara noggrann med en gång.
Hyrpriser vet jag inte, ring Cramo/Altima el liknande.
Föreslår att du hyr en laser, kostnaden hamnar kring 300-400:-/dag lite beroende av antal hyrdagar. Har själv lagt en grund med L-element till en byggnad på 30m2 och vägt av med ett långpass av bra kvalite/rätt justerat. Efterklok som man är kom vi på att man kanske skulle använt en planlaser och lånade en proffsmaskin för kontrollmätning före isolering/armering. Allt var helt i våg så har du tillgång till ett bra långpass så fungerar även den varianten.
Hellre ett bra vattenpass som visar rätt och har en bra känslighet, än en enkel laser som kanske har sämre noggranhet.
Hellre ett bra vattenpass som visar rätt och har en bra känslighet, än en enkel laser som kanske har sämre noggranhet.
Klicka här för att svara