Jag håller på att anlägga en uteplats intill våran altan. Vi har grävt ur och lagt markduk, ovanpå detta makadam 16-32.
Nu skall jag lägga ett lager naturgrus 8-16. Men skall jag ha en markduk mellan makdamen och naturgruset. Eller lägga naturgruset direkt ovanpå makdamen?

Mvh
JoGu

• En utgrävd yta med makadam och ett träparti i trä, redo för att bli uteplats bredvid en altan, med grönska och kantsten i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag skulle inte vilja ha nån markduk så ytligt då jag tycker att markduk som tittar fram efter ett par år är jättefult.

Blir det stadigt att fylla med makadam utan nån nollfraktion? Jag hade nog föredragit bärlager 0/32 åt trampat eller paddat och ärtsingel ovanpå.

Totte_S
Jag håller med fribygg. Under natursingel är det bra att ha en hårdpaddad yta av material med nollfraktion. Markduk direkt under natursingel kommer att titta fram. Att lägga natursingel direkt på 16-32 riskerar att materialen blandar sig eftersom större fraktioner gärna vandrar uppåt.
Har inte kompetens att säga hur du skall göra, men jag hade nog toppat makadamen med 0-8 och hyrt en padda för att padda ner 0-8 makadamen. Alltså som fribygg skrev; se till att få in noll-fraktion.
Jag har natursingel på ett underlag av 0-16. Jag har lagt markduk under delar av natursinglet, men river bort när jag orkar eftersom den tittar fram i kanterna eller syns igenom där man går. Har många ytor…

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.