AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Borde vara förbjudet förstöra stadsbilden
Och när, i din trångsynta, egocentriska världsbild, skulle det slutat byggas inom synhåll från din balkong?

• Gilla
Fairlane och 7 till
  • Laddar…
A andersmc skrev:
Tänker du inte ibland "vi skulle behållit huset i tio år till, kanske hyrt ut det under tiden, så hade vi tjänat två miljoner bara så där"?
Nej det fanns inte på kartan. Har överhuvud taget rätt dålig koll på ekonomi.
Så vi hade ju ingen aning om vad vi skulle kunna sälja det för, varken då eller tio år senare,
vilket ju dessutom hade blivit mitt i finanskrisen 2008.
Men vi har så vi klarar oss ändå.
Nästa hus som vi hade i 11 år gick för övrigt upp 2,6 ggr i pris.
Och då var det inte längre något avdrag för inflationen vid reavinstbeskattningen.

Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Och när, i din trångsynta, egocentriska världsbild, skulle det slutat byggas inom synhåll från din balkong?
Ta norra tornen som exempel, de borde aldrig fått byggas förstör stadsbilden för hela vasastan

• Gilla
Riemann och 3 till
  • Laddar…
Det byggs 6.000 bostäder och 50.000 arbetsplatser i Hagastan. Jag gissar att väldigt lite av det skulle fått byggas om människor med din inställning till stadsmiljön fick råda. Och nej, jag är inte särskilt förtjust i Norra tornen, men få nybyggda stadsmiljöer har imponerat på sin samtid. Man bygger i alla fall så nära slutna kvarter och riktig stadsmiljö man får av vad jag kan bedöma.

För övrigt, nej. Jag skulle gissa att de inte syns från större delen av Vasastan. Dock ser jag dem från kontoret på Kungsholmen.

Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Det byggs 6.000 bostäder och 50.000 arbetsplatser i Hagastan. Jag gissar att väldigt lite av det skulle fått byggas om människor med din inställning till stadsmiljön fick råda. Och nej, jag är inte särskilt förtjust i Norra tornen, men få nybyggda stadsmiljöer har imponerat på sin samtid. Man bygger i alla fall så nära slutna kvarter och riktig stadsmiljö man får av vad jag kan bedöma.

För övrigt, nej. Jag skulle gissa att de inte syns från större delen av Vasastan. Dock ser jag dem från kontoret på Kungsholmen.
De syns från hela birkastan/rödabergen, gräsliga byggen. Och de är inte ensamma tyvärr, dock är de väl högre en de flesta andra som tur är. Finns andra höga byggen dock som tex scandic continental, nu är ju det området redan totaltförstört men blir ju inte bättre av nya skitfula byggen.

• Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
Även det bygget sabbade för många, har tex en polare som bor i en våning på kungsholmen som hade st Clara som utsikt i fjärran och fick det förstört av Continental

*Styrkekramar*

• Gilla
[SKPG]Zamora och 5 till
  • Laddar…
Om marknaden får leva fritt så kommer prisnivån på bostadsrätterna (som det väl handlar om) att stabilisera sig så att säljarna matchar köparna.
Titt som tätt dyker händelser upp som stör detta, tex Corona, finanskriser etc. Låt marknaden leva fritt.

Låter som om det finns många bra anledningar att bo i Stockholm helt enkelt ;)

• Gilla
Prodigys
  • Laddar…
Huddingebo Huddingebo skrev:
Om marknaden får leva fritt så kommer prisnivån på bostadsrätterna (som det väl handlar om) att stabilisera sig så att säljarna matchar köparna.
Titt som tätt dyker händelser upp som stör detta, tex Corona, finanskriser etc. Låt marknaden leva fritt.
Fungerar inte i en bostadsmarknad med olika inlåsningar som aldrig går att eliminera!
Fungerande marknad finns bara som billiga ej nödvändiga varor!
Med FIAT pengar dessutom så stiger bostäderna ständigt i pris snabbare än intjäningsgraden
Bara konsumenter som har krediter kan få den bostad de vill eller förmögenhet

Claes Sörmland
B byggarätt skrev:
Fungerar inte i en bostadsmarknad med olika inlåsningar som aldrig går att eliminera!
Fungerande marknad finns bara som billiga ej nödvändiga varor!
Med FIAT pengar dessutom så stiger bostäderna ständigt i pris snabbare än intjäningsgraden
Bara konsumenter som har krediter kan få den bostad de vill eller förmögenhet
Klart inte alla kan bo där de vill, det finns en naturlig begränsning gällande tillgängligheten av attraktiva lägen och grannar.

Men bostadsrättsmarknaden fungerar i den bemärkelsen att bostadsrätter ständigt finns tillgängliga på marknaden samtidigt som vi inte har stora mängder som står tomma på annat håll.

Sen så styrs naturligtvis deras pris till stor del av tillgången på billiga krediter för massorna.

• Gilla
skogz och 3 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Klart inte alla kan bo där de vill, det finns en naturlig begränsning gällande tillgängligheten av attraktiva lägen och grannar.

Men bostadsrättsmarknaden fungerar i den bemärkelsen att bostadsrätter ständigt finns tillgängliga på marknaden samtidigt som vi inte har stora mängder som står tomma på annat håll.

Sen så styrs naturligtvis deras pris till stor del av tillgången på billiga krediter för massorna.
Det är bara naivt att tro att bostadsmarknad har koppling till marknad!
Bostäder är livsnödvändiga i kombination med familj och jobb på möjligt avstånd därför är priset helt kopplat till krediter !
Ingenting vare sig på höger eller vänsterkant gör idag något mot vansinnet på byggsidan

Där många vill bo blir bostäderna högre prissatta, där få vill bo blir bostäder ( och marken) lägre prissatt.
I båda fallen spelar det en viktig roll hur mycket pengar köparna kan fixa fram, sparat plus lånat.

Vad menar du för vansinne på byggsidan? Att det är stor brist på tillgänglig mark där många vill bo?

Huddingebo Huddingebo skrev:
Där många vill bo blir bostäderna högre prissatta, där få vill bo blir bostäder ( och marken) lägre prissatt.
I båda fallen spelar det en viktig roll hur mycket pengar köparna kan fixa fram, sparat plus lånat.

Vad menar du för vansinne på byggsidan? Att det är stor brist på tillgänglig mark där många vill bo?
Tyvärr så är planering av bostäder och samhällets infrastruktur helt ur led så områden som bebyggs får helt fel innehåll!
Folk vill bo i stadsliknande miljöer med blandade kategorier men det som byggs är bara sovsamhällen som helt saknar idéer för hur det bra boendet ser ut!

Daghem byggs utan tillgång till direkt solljus för barnen!
Exploateringsgraden är sådan att framtiden i boendet ger olika sjukdomar
Det saknas kvalitet i val av matrial o lösningar

B byggarätt skrev:
Tyvärr så är planering av bostäder och samhällets infrastruktur helt ur led så områden som bebyggs får helt fel innehåll!
Uppenbarligen så duger "innehållet" folk flyttar in eller (?).

Det som skapar den här marknadssituationen är, som jag ser det. Att kommunerna, framförallt i storstadsregionerna frigör alltför lite mark. Planeringen går för långsamt. Om det i varje ögonblick finns fler tomter att välja på, än det finns personer/firmor som vill bygga. Då skulle vi få en rimlig prisgradient. De minst attraktiva tomterna skulle marknande prissätta något mer än sitt värde som skogsbruk (eller vad som nu växer där). Det sätter basen för marknaden. Sedan skulle vi få en stegring av priserna, mer attraktiva lägen, som av naturliga skäl inte kan finnas i överflöd, får ett pris som är högre i förhållande till "bastomten".

Idag är det sådan brist på byggbar mark, att även en rätt tråkig tomt lååångt ut med usla kommunikationer kostar ändå typ en miljon. Den markägare som får sin mark detaljplanerad kan bli 50 miljoner rikare över natt. Det är en orimlig situation. Sedan får de lite mer attraktiva tomterna ett "bra pris" i förhållande till de övervärderade bastomterna.

Och iom. de höga markpriserna så blir hela marknaden prisblind. Om jag ändå måste betala en miljon för tomten, så spelar 30 000 mer för en bänkskiva i köket, och 40 000 för finare kakel i badrummet, och... inte så stor roll. kan tom. vara så att man måste bygga ett lyxigare hus för att inte förstöra värdet av den dyra tomten. Ett enkelt tråkigt hus på en tråkig (men dyr) tomt kanske inte ens är värt vad tomten kostade.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.