MultiMan
@AndersMalmgren Ser väldigt bra ut men nästan 300kr flaskan är tyvärr över min budget. Brukar maxa ut runt hälften och tycker de oftast är rätt bra, t ex gillar jag 7 deadly zins jag köpte igår, tillsammans med några andra för runt det prisläget (1000 stories bl a). Trots frekventa besök i Frankrike i min ungdom fattade jag tycke för främst shiraz/syrah från Australien och det har nog färgat min gom resten av livet. Provar bra italienska, franska, spanska och portugisiska rödviner till och från men återvänder alltid till USA, Australien och Sydafrika.

AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Öl och klass?:crysmile:

(.....)
Ser du..... det är skillnad på klass och klass.

För somliga handlar klass om att det måste vara dyrt och vräkigt och ge statuspoäng som man kan vissa upp. I hopp om att kunna stärka det egna uppblåsta men bräckliga egot.

För en annan handlar det om att få ut mesta möjliga den lilla njutning man har utan att det behöver varken synas eller kosta någonting extra. Bara genom att prioritera och njuta av det lilla.
Till exempel grillfest med en enda Staropramen och två goda grillkorvar från Snellmans korvfabrik i solen på en sten på stranden....... i stället för 24 burkar Koff starköl och två paket lågpriskorv och ett smärtsamt uppvaknande i brännässlorna invid grannens dyngstack.

H heimlaga skrev:
Ser du..... det är skillnad på klass och klass.

För somliga handlar klass om att det måste vara dyrt och vräkigt och ge statuspoäng som man kan vissa upp. I hopp om att kunna stärka det egna uppblåsta men bräckliga egot.

För en annan handlar det om att få ut mesta möjliga den lilla njutning man har utan att det behöver varken synas eller kosta någonting extra. Bara genom att prioritera och njuta av det lilla.
Till exempel grillfest med en enda Staropramen och två goda grillkorvar från Snellmans korvfabrik i solen på en sten på stranden....... i stället för 24 burkar Koff starköl och två paket lågpriskorv och ett smärtsamt uppvaknande i brännässlorna invid grannens dyngstack.
Tycker klass är fel ord när man pratar öl. Men okej.

Men staropramen tycker jag är en rätt slätstruken öl om jag ska vara ärlig, det var finöl för 20 år sedan när mna var ungdom men nu finns det ju så sjukt mycket bra öl att välja på :)

• Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
MultiMan MultiMan skrev:
@AndersMalmgren Ser väldigt bra ut men nästan 300kr flaskan är tyvärr över min budget. Brukar maxa ut runt hälften och tycker de oftast är rätt bra, t ex gillar jag 7 deadly zins jag köpte igår, tillsammans med några andra för runt det prisläget (1000 stories bl a). Trots frekventa besök i Frankrike i min ungdom fattade jag tycke för främst shiraz/syrah från Australien och det har nog färgat min gom resten av livet. Provar bra italienska, franska, spanska och portugisiska rödviner till och från men återvänder alltid till USA, Australien och Sydafrika.
Italien har bra viner för under 200 men franska blir svårt. :)

J
Italien har bra viner för under 200 men franska blir svårt. :)
Precis du kan få ett Valpolicella Ripasso för runt 170. Ett franskt i den prisklassen är ingen höjdare.

• Gilla
AndersMalmgren
  • Laddar…
J Jocke Best skrev:
Precis du kan få ett Valpolicella Ripasso för runt 170. Ett franskt i den prisklassen är ingen höjdare.
Japp, ibland har dock bolaget gjort ett kap. För några år sedan fanns det en flaska bordeaux för 198 kronor från 1997 den var svinbra :)

Södra ängby är lite för off, kollar primärt ålsten, höglandet och olovslund, kanske nockeby men då börjar det bli lite väl långt ut. Är själv uppväxt i ålsten och då är man i stan på 30 min, helt okej
När du skriver att södra ängby är lite off vad syftar du på då, vad är mer på i nockeby, ålsten etc?

A Andy78 skrev:
När du skriver att södra ängby är lite off vad syftar du på då, vad är mer på i nockeby, ålsten etc?
De flesta objekt där är ofta långt bort från tunnelbana eller så krävs det buss.

Södra ängby har ju tunnelbana.
Ni skulle väl ha 2 leasingbilar så ni klarar väl er eller tänkte du åka kommunalt till jobbet? :D

A Andy78 skrev:
Södra ängby har ju tunnelbana.
Ni skulle väl ha 2 leasingbilar så ni klarar väl er eller tänkte du åka kommunalt till jobbet? :D
Nej primärt blir kommunalt, inte säkert mina kunder har parkeringsplats alltid. Blir ju lite dyrt ta taxi till stan också varje gång man äter ute det gör vi ju 3 till 4 gånger i veckan. De flesta objekt i södra och norra änbgy ligger ofta långt från kommunikation av någon anledning. Vill helt enkelt inte vara beroende av bil.

Denna verkar nice n, rätt nära olovslund Station, dock lite ung

https://www.booli.se/bostad/2219099

A Andy78 skrev:
Du kan prova den här restaurangen sen när du flyttat [länk]
När jag bodde hemma var det alltid Ålstens båthamn eller KF (heter elliots nu) man gick till :)

Nej primärt blir kommunalt, inte säkert mina kunder har parkeringsplats alltid. Blir ju lite dyrt ta taxi till stan också varje gång man äter ute det gör vi ju 3 till 4 gånger i veckan. De flesta objekt i södra och norra änbgy ligger ofta långt från kommunikation av någon anledning. Vill helt enkelt inte vara beroende av bil.

Denna verkar nice n, rätt nära olovslund Station, dock lite ung

[länk]
Jag tycker det här är mer pang per krona, eller är det för lantligt?
https://www.hemnet.se/bostad/villa-9rum-bromma-stockholms-kommun-nasvagen-8-16828581

P Pin skrev:
Jag tycker det här är mer pang per krona, eller är det för lantligt?
[länk]
Nockeby lockar inte supermycket och nästan nio miljoner i lån blir inte så kul om räntan vänder :)

Nockeby lockar inte supermycket och nästan nio miljoner i lån blir inte så kul om räntan vänder :)
Finns ju lite billigare alternativ i Bromma också , men för drygt tio mille för man tyvärr inte mycket till vare sig tomt eller hus i området

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.