Söker lite tips på hur många lysrör jag ska klämma upp i mitt garagetak. Ytan är 6 x 6,6m dvs ca 40 m3. Nu har jag fått tag på armaturer med 2 x 58w och har tänkt fördela på 3 rader med antingen 2 st eller 3 st armaturer i varje rad. Nu till frågan, kan det bli FÖR ljust med 3 st i varje rad alltså tot 1000 w lysrörsbelysning på 40m3? Jag har redan alla armaturer så det är ingen kostnadsfråga.

Mikael_L
Nja, jag skulle i alla fall inte tycka att det blir för ljust.
Här kommer det komma upp 6 st 2x36W i 35m2 garage inom någon framtid. Jag har på prov och för tillfälligt ljus klämt upp 2.
Och jag är helt säker på att jag inte kommer lida av för mycket ljus, men möjligen aningen orolig att det blir för lite.
Men jag är ju lite till åren kommen och ögonen blir allt sämre. När jag var 20 år så skulle det känts jätteljust.

Nä, har du armaturerna redan så kläm upp det större antalet, tycker jag.
Men dela upp tändningen på t.ex. 2 brytare (eller en kronbrytare) så du kan tända 1/3, 2/3 eller allt (ca).

Men skulle du behöva köpa in, så skulle du kanske kunna nöja dig med 6 armaturer.

3x3 hade jag satt, och dom yttre raderna i vinkeln mellan tak/vägg för att få lite ljus ifrån sidan.
För bra belysning har jag dock aldrig upplevt i ett garage:)

Satte precis (idag) upp 3 st 2x36W armaturer i min friggebod som är under uppförande! Ca 14 kvadrat invändigt. Blir bra med ljus men för mycket tror jag inte man kan ha annat än för elräkningen då!

Jag satte 4 st armaturer med 2*36W i garaget på 27m²
Hade så här i efterhand gärna klämt in 3-4 st till. Kanske inte så mycket för ljusmängden utan mer för att få jämnare ljus när man står och meckar.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.