Hej.

Vi har en farstutrappa som lutar ut från huset. Vi undrar vad vi kan/ska göra.
Jag såg en post i forumet som verkade vara precis samma problem: https://www.byggahus.se/forum/threads/yttertrappa-som-lutar.210772/

Är det görbart och är det något särskilt att tänka på? Speciellt kring att inte skada tegelfasaden som nämndes?
Betongtrappa med svart räcke som lutar ut från en tegelbyggnad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bild på en farstutrappa i betong med lutning och ett rostigt galler, utan synlig skada på tegelfasaden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Närbild av en tegelfasad vid en farstukvist med en svart metallräcke och dörr, viss vegetation, visar lutning och tänkbara skador.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Några tips?

Tack på förhand.
 
Ett alternativ är att försöka göra som i den andra tråden. Du kan även försöka få en eller två domkrafter under nedersta steget. Innan du gör något se till att trappan sitter fast i huset! Din trappa har sjunkit ganska mycket så du kanske får lägga till ett steg eller höja plattorna ganska mycket. Sedan för att inte få trappan att sjunka ytterligare får du gjuta en eller två plintar under nedre trappsteget.
 
Lite svårt att se på bilderna men tycker mig skymta att det är en glipa mellan vilplanet och teglet som är precis ovan. Om inte så hade jag kratsat ur så bra jag kunde där innan jag höjde trappan så att det inte spänner upp mot teglet.
 
  • Gilla
Oaken
  • Laddar…
O Oaken skrev:
Ett alternativ är att försöka göra som i den andra tråden. Du kan även försöka få en eller två domkrafter under nedersta steget. Innan du gör något se till att trappan sitter fast i huset! Din trappa har sjunkit ganska mycket så du kanske får lägga till ett steg eller höja plattorna ganska mycket. Sedan för att inte få trappan att sjunka ytterligare får du gjuta en eller två plintar under nedre trappsteget.
Hur kollar jag att trappan sitter fast i huset och vad gör jag om den inte gör det?
 
Khycken Khycken skrev:
Hur kollar jag att trappan sitter fast i huset och vad gör jag om den inte gör det?
Kryp under och försök att se något. Ser du inget, va jäkligt försiktig när du försöker hissa upp trappen! Försök hissa med lite tryck mot huset.
 
Jag hade inte varit jätteorolig att trappan vill ge sig iväg ut från huset när den lutar så lite. Men vill du känna dig trygg kan du slå ner spett eller annat lämpligt precis framför trappan. Kanske får lyfta några plattor för att få ner det på bra ställe.
 
  • Gilla
Oaken
  • Laddar…
Hur gick du till väga & fick du till det? Har samma bekymmer så letar efter tips.
Mvh
Johan
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.