Byggahus.se
Totte_S skrev:
Du kan gott linoljesåpstäda ett oljat golv, alla andra golv också för den delen, det är ett ypperligt rengöringsmedel. Jag tycker absolut att er plan är vettig. Om ett par år kommer golvet i alla fall ha börjat gulna en del, då är det perfekt att såpskura med vitpigmenterad såpa om man vill ha det lite ljusare. Vi har över 130 m2 furugolv, huvuddelen är lutat och såpat, i köket oljat i hallen någon fabriksbehandling med vax tror jag. Golvet ishallen är sämst. Katten sladdar runt hörnet och har nött bort allt vitt pigment, kvar är naturligt gulnad furu. I köket är det oljat med vitpigmenterad olja, inget lut. Funkar bra, ganska tåligt faktiskt men borde nog skuras oftare :rolleyes: . Slutligen övervåning med sovavdelnig, lutat och vitsåpat. Har blivit avsevärt mörkare, men inte gulnat på det viset som man inte vill. Blir mycket fräschare när man vitsåpar, vilket inte händer så ofta.
Som sagts tidigare, sammetslena grånade golv får man genom att göra som en hårt slitande bondmora som knäskurar med kallt såpvatten varje vecka, då blir golvet som du önskar efter en halv mansålder...
Eller så lutar man, använder lite olja för att inte få så mycket fläckar och kör vitpigmenterad olja/såpa för att få ha lite ljusa golv när de blivit några år.
Det kanske inte blir så tokigt ändå, jag börjar nog förlikas med de kompromisser man får göra! Vilken vitsåpa har du använt? Den verkar ju ha gett den effekt man vill ha efter såpningen 😊
 
Hej, grattis till huset.

Mina erfarenheter är att undvika lut, vi är inne på vårat 3:e hus och i det första använde vi lut och ytan blev inte bra efter något år. Den blev liksom för mjuk, svårt att förklara men följden blev smutsigare golv.

Jag rekommenderar att såpskura golven, om det behövs slipas/hyvlas så kan man skura golven ett par gånger med högre koncentration av såpa i vattnet innan man möblerar rummet. Då har man kommit en bra bit på vägen till ett hederligt såpskurat golv.
 
  • Gilla
Smultronvillan
  • Laddar…
Så här blev gran golven! Vi valde att luta (opigmenterad) och sedan köra 40/60 vitolja/olja. Så får vi städsåpa det istället :) golvet blev ljust men utan den vita 'hinnan' av pigmenten som jag ville undvika.
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Ewabythesea
  • Laddar…
B
Hej,

Undrar hur golven ser ut nu efter några år. Jag är i samma sits som du var när du skulle välja behandling. Är du nöjd med att luta och sedan olja?

Mvh Carl

Smultronvillan skrev:
Så här blev gran golven! Vi valde att luta (opigmenterad) och sedan köra 40/60 vitolja/olja. Så får vi städsåpa det istället :) golvet blev ljust men utan den vita 'hinnan' av pigmenten som jag ville undvika.
[bild]
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
S Smultronvillan skrev:
Så här blev gran golven! Vi valde att luta (opigmenterad) och sedan köra 40/60 vitolja/olja. Så får vi städsåpa det istället :) golvet blev ljust men utan den vita 'hinnan' av pigmenten som jag ville undvika.
[bild]

Hej hur är golvet nu efter några år?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.