Byggahus.se
Hej! Som jag har väntat på att hitta drömhuset och få hänga med i dessa diskussioner, nu är jag här med nyckeln till huset runt hörnet!

Drömhuset blev alltså ett hus från 1925 så det ska vi försöka renovera i samklang med dess arkitektur. Det första som ska göras är att slipa gran (eller om det nu är furu) golvbrädorna och sedan luta och såpa det. Man jag blir inte klok på hur man bäst får till den grånade effekten på golvet som man kan se i äldre hus. Jag förstår att de sammetslena golven tar år att få till. Men hur gör jag nu när det är dags att behandla golven så att de inte gulnar. Tar man vanlig lut och vanlig såpa för att få den genuina skurgolven? På provbitarna vi har sett hos byggnadsvårdsbutiken ser de faktiskt ganska gula ut ändå. Sen kunde man välja att vitluta golven och använda vanlig såpa. Eller vanlig lut och vitsåpa. Sist men inte minst vitluta och vitsåpa. Vi vill inte ha ett vitt golv, bara ett ljus trä golv så det lutar åt vitlut och sedan vanlig såpa. Har någon erfarenhet av hur man bäst får till en gammaldags känsla? Egentligen kanske man borde hitta en lut med ljusgrå pigment och sedan vanlig såpa? Tack på förhand!
 
Grattis till huset, och välkommen.

Det ända "rätta" sättet att få tilll ett skurgolv är ju att just skura med kallt vatten och
linoljesåpa(följ anvisningarna som torde stå på såpan.). Och ge det x antal år. Men det ska börja gråna ganska fort, sen är det lite skillnad på granen och furan med .

Att luta det är en genväg. Men den förstör träet.
 
Redigerat:
Att kalka golven innan såpning tycker jag ger ett fint resultat, så har vi gjort på ett antal golv hos oss. Blir ljust och fint!
 
ViG; är lut ett senare påfund? Jag trodde man lutade och såpade golv förr i tiden med. Men de kanske bara var såpade då? Är det ett problem att man förstör träet? Det låter ju inte så bra såklart, men det blir väl inte svagare i sig?

Bonnier; har du möjligtvis några bilder på det vitkalkade golvet? Varför valde ni kalk och inte vitpigmenterad lut?
 
Exakt vad som händer vet jag inte.golvet kommer ju inte gå upp i atomer för att du lutar det, men du kommer nog inte få samma slitstarka yta som blir om man bara såpar det.
Men ett grangolv ska bli grå/silveraktigt när man såpskurar det och furan är /kan vara rödare i kärnan och tror den blir lite mer åt det gula hållet om jag inte minns helt fel.

Sen kan golven gulna om man inte sköljer efter ordentligt efter såpning. Eller om det var när man använder varmt vatten.
 
  • Gilla
Smultronvillan
  • Laddar…
Tålamod och linoljesåpa är det som gäller! Det kommer ta några år innan det börjar se ut som ett skurgolv men det är det värt. Lut förstör träets struktur och är inte traditionellt.
 
  • Gilla
Smultronvillan
  • Laddar…
Kan man kanske få se en bild på detta drömhus:)?
 
Smultronvillan skrev:
ViG; är lut ett senare påfund? Jag trodde man lutade och såpade golv förr i tiden med. Men de kanske bara var såpade då? Är det ett problem att man förstör träet? Det låter ju inte så bra såklart, men det blir väl inte svagare i sig?

Bonnier; har du möjligtvis några bilder på det vitkalkade golvet? Varför valde ni kalk och inte vitpigmenterad lut?
ursäkta att jag inte har svarat, har missat din fråga! Så här ser ett av golven ut, vet inte om bilden gör golvet rättvisa men kanske ger en humm i alla fall. Vi kalkade för att det gör golvet hårdare, medan lutning gör det mjukare och känsligare...har jag för mig!

1403534537496.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Smultronvillan
  • Laddar…
Det kan ju faktiskt tänkas...efter att jag har nycklarna i min hand :) bild på utsida eller de gulflagnande & lackade golven?
 
Bådeoch!(y)
 
Framför allt ska du inte slipa golvet. Det är den hyvlade ytan ihop med såpskurningen som ger tåligheten.
 
  • Gilla
Smultronvillan
  • Laddar…
Ojdå, slipa måste vi. Golvet är gulaste gult efter att ha blivit lackat nån gång för 40 år sedan.

Nu har jag nog läst varenda webbsida man kan om ämnet och jag är mer förvirrad än innan. Men jag tror vi motvilligt gått med på att köra opigmenterad lut och 50/50 vitolja/olja istället för vitlut och naturell såpa som vi innan ville. Kanske hinner vi ändra oss igen...men mannen ansåg att vi nog borde ta olja istället eftersom hela huset ska renoveras med två små barn. Kanske kan vi inte ge golvet den omsorg i början som behövs. Min fråga är om man kan linoljesåpstäda ett olje golv? Jag tänker att efter ett par år behöver det ju oljas om och om man då kan såpa det som behandling så har ju barnen slutat krypa med smöriga händer och vi kan till slut få vårt såpade golv. Vad tror ni? Den vitpigmenterade oljan har jag varit emot då den verkar nöta ojämt ibland, dessutom blir det för vitt! Som en vit hinna, jag vill ha ett ljust golv inte ett vitt...
 
Just ja, har någon erfarenhet om vilket märke på lut/olja/såpa som är bäst? Faxe eller Welin & co gammeldags trälut? En målarförsäljare tyckte att man skulle 1) slipa 2) använda faxe trärent (så porerna öppnade sig) 3) luta med opigmenterad lut (då den var kraftigare i sin blekning än den vitpigmenterade som förvisso bleker men inte lika mycket utan använder vit pigment för att dölja det framtida gula i träet) 4) använda pensel för att slippa ojämnheter (som mopp ing kunde ge) sedan stryka på 50/50 olja/vitolja och sist men inte minst 5) polera med polermaskin så att träets lugg efter behandlingen lägger sig ner.

Har ni använt trärent efter slipning? Någon verkar ha använt trärent efter lutningen i en annan tråd...
 
Totte_S
Du kan gott linoljesåpstäda ett oljat golv, alla andra golv också för den delen, det är ett ypperligt rengöringsmedel. Jag tycker absolut att er plan är vettig. Om ett par år kommer golvet i alla fall ha börjat gulna en del, då är det perfekt att såpskura med vitpigmenterad såpa om man vill ha det lite ljusare. Vi har över 130 m2 furugolv, huvuddelen är lutat och såpat, i köket oljat i hallen någon fabriksbehandling med vax tror jag. Golvet ishallen är sämst. Katten sladdar runt hörnet och har nött bort allt vitt pigment, kvar är naturligt gulnad furu. I köket är det oljat med vitpigmenterad olja, inget lut. Funkar bra, ganska tåligt faktiskt men borde nog skuras oftare :rolleyes: . Slutligen övervåning med sovavdelnig, lutat och vitsåpat. Har blivit avsevärt mörkare, men inte gulnat på det viset som man inte vill. Blir mycket fräschare när man vitsåpar, vilket inte händer så ofta.
Som sagts tidigare, sammetslena grånade golv får man genom att göra som en hårt slitande bondmora som knäskurar med kallt såpvatten varje vecka, då blir golvet som du önskar efter en halv mansålder...
Eller så lutar man, använder lite olja för att inte få så mycket fläckar och kör vitpigmenterad olja/såpa för att få ha lite ljusa golv när de blivit några år.
 
  • Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.