47 540 läst ·
53 svar
48k läst
53 svar
Lurad av VVSare? Avloppsrör till toalett och tvättställ
Då stammen ligger där den ligger så blir det svårt, tänk på att om ni gör det halvdant nu och det visar sig att det inte fungerar så kommer det att kosta att göra om hela badrummet sedan så det kanske rent av är billigt att bila upp nu och få det bra tänker jag..A a12345 skrev:Tyvärr så blir det väldigt svårt att bila ut tillräckligt mycket för att kunna lägga avloppet så som man ska enligt säker vatten. I så fall måste i princip hela badrummet bilas upp. Finns det något sätt att lägga avloppet så att det i alla fall funkar, dvs avloppsvatten inte kommer upp i golvbrunnen eller att det blir konstant stopp i toan? Jag förstår att det inte är önskvärt att göra så men tror tyvärr det är det enda valet jag har just nu.
Medlem
· Stockholm
· 4 488 inlägg
Hej.A a12345 skrev:Tyvärr så blir det väldigt svårt att bila ut tillräckligt mycket för att kunna lägga avloppet så som man ska enligt säker vatten. I så fall måste i princip hela badrummet bilas upp. Finns det något sätt att lägga avloppet så att det i alla fall funkar, dvs avloppsvatten inte kommer upp i golvbrunnen eller att det blir konstant stopp i toan? Jag förstår att det inte är önskvärt att göra så men tror tyvärr det är det enda valet jag har just nu.
Med respekt för hur svårt det kan vara att ändra sig när man är mitt uppe i något så har du gett svaret själv.
Som "Åby Eriksson" skulle ha sagt. "In i skiten bara".
Men förklara gärna varför det är svårt att bila upp det som krävs?
/Workingclasshero
Är det stor skillnad att använda den WC-grenen jämfört med det vanliga T-röret? Om jag har fattat det rätt så är enda skillnaden att den har en böjning som är 88,5 grader jämfört med 90 grader. Blir det ens någon märkbar skillnad i praktiken? Någon som vet/ har erfarenhet?Intet skrev:
Den skillnade är någ inte så stor utan du bör ha en med 45 grader..A a12345 skrev:
Som du ser är den nödtorftigt formad som en böj, vilket är bättre än inget. Dvs. Det idioten knåpat ihop. 88,5 mot 99gr. spelar mindre roll. Det viktiga är att få skiten att förstå åt vilket håll reningsverket ligger.A a12345 skrev:
En sådan här gren bör du ha för toaletten och sedan passande böjar och rör så att du kommer på rätt plats..A a12345 skrev:
Jag ser ingen annan möjlighet är att flytta stammen längre ut ifrån väggen ifall du vill ha det bra och inte chansa..
Ja absolut, det är jag med på att det är så man ska göra egentligen och ifall vi ska vara säkra på att det blir bra behöver vi bila upp mycket mer och flytta ut avloppsstammen för att kunna ha förgreningar ut till toalett och tvättställ. Det jag gör nu är att jag letar efter halmstrån ifall det finns någon lösning som fungerar utan att behöva bila upp speciellt mycket mer för ska vi bila upp och göra rätt blir det ett helt annat tid-, arbets- och kostnadsperspektiv på allt. Jag förstår också att det kan bli dyrare om man chansar och sen visar det sig att det inte funkar. Men innan vi i så fall tar steget och börjar hela rivningsarbetet vill jag kolla om det finns något sätt som man kan få det att funka.Rejäl skrev:
Ditt T-rörförslag har ju faktiskt en WCstos på avstickaren, vilket betyder att, åtminstone tillverkaren tycker att det räcker som nödlösning. Bra, är det inte men kanske tillräckligt.
Jag fuskade som allt-i-allo i byggsvängen för längesen. Då var det ett måste att ha en 45gr böj på WC-GRENEN. Absolut ingen 90gr. rak gren som du har. Då hade jag fått värdens utskällning och sparken på samma gång.
Du har ytterligare problem. "Rörläggaren🤮" är uppenbart inkompetent. Vad har han mer förstört?
Jag fuskade som allt-i-allo i byggsvängen för längesen. Då var det ett måste att ha en 45gr böj på WC-GRENEN. Absolut ingen 90gr. rak gren som du har. Då hade jag fått värdens utskällning och sparken på samma gång.
Du har ytterligare problem. "Rörläggaren🤮" är uppenbart inkompetent. Vad har han mer förstört?
Har du denna?A a12345 skrev:Ja absolut, det är jag med på att det är så man ska göra egentligen och ifall vi ska vara säkra på att det blir bra behöver vi bila upp mycket mer och flytta ut avloppsstammen för att kunna ha förgreningar ut till toalett och tvättställ. Det jag gör nu är att jag letar efter halmstrån ifall det finns någon lösning som fungerar utan att behöva bila upp speciellt mycket mer för ska vi bila upp och göra rätt blir det ett helt annat tid-, arbets- och kostnadsperspektiv på allt. Jag förstår också att det kan bli dyrare om man chansar och sen visar det sig att det inte funkar. Men innan vi i så fall tar steget och börjar hela rivningsarbetet vill jag kolla om det finns något sätt som man kan få det att funka.
https://cdn.abicart.com/shop/11994/art35/178315135-1448fb-Installationsanvisning-Nordic.pdf
Vi har tänkt vidare och blir mer och mer skeptiska till att använda den 88,5 graders böjen utan tror vi måste ha WC-anslutningen på en egen gren. Vad tror ni om den här lösningen:
Tvättstället ansluts som ett T-rör på platsen den är i nuläget. Ett Y-rör läggs in efter uppgången till tvättstället. Den ”raka” delen av Y-röret går till toaletten som sedan går till en 90 graders böj upp. ”Förgreningsdelen” av Y-rötet går till golvbrunnen. Avloppsdelen som idag är mellan WC-anslutningen och golvbrunnen tas bort.
Vad tror ni om denna lösningen? Funkar det med handfatet, att den inte är på en egen förgrening? Vi förstår att det inte ska va på det sättet men återigen, skulle det funka i praktiken att ha tvättstället anslutet 90 grader rakt upp som ett T-rör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tvättstället ansluts som ett T-rör på platsen den är i nuläget. Ett Y-rör läggs in efter uppgången till tvättstället. Den ”raka” delen av Y-röret går till toaletten som sedan går till en 90 graders böj upp. ”Förgreningsdelen” av Y-rötet går till golvbrunnen. Avloppsdelen som idag är mellan WC-anslutningen och golvbrunnen tas bort.
Vad tror ni om denna lösningen? Funkar det med handfatet, att den inte är på en egen förgrening? Vi förstår att det inte ska va på det sättet men återigen, skulle det funka i praktiken att ha tvättstället anslutet 90 grader rakt upp som ett T-rör.
I länken nedan står det att:U Utsliten och utdömd skrev:
- I bad- eller duschrum, tvättstuga och rum med vattenvärmare eller motsvarande ska inga rörgenomföringar finnas i golv förutom spillvattenrör och golvbrunn.
Räknas inte avloppet till tvättstället som spillvattenrör eller har jag förstått det fel?
Då du verkar ha låg höjd över rören, är ett 90gr stående språng/vinken ett fullgott alternativ till WC-anslutningen. Lite svårare att rensa men skiten vet i alla fall åt vilket håll den skall simma.
Allt annat än det du redan har, är bättre.
Allt annat än det du redan har, är bättre.