A a12345 skrev:
För WC-avloppet, är det godkänt att använda en sån här istället?
[bild]
Det är väl en sån han använt?

• Gilla
johanxx_
  • Laddar…
Är det inte egentligen önskvärt att ha toalett-avlopp i vägg egentligen (P-anslutning)? Är det ett alternativ för TS?

Då kan du ju enkelt ha en liggande 45 och sen dra upp det i vägg kanske.

• Gilla
hansivar
  • Laddar…
A a12345 skrev:
Vi har tänkt vidare och blir mer och mer skeptiska till att använda den 88,5 graders böjen utan tror vi måste ha WC-anslutningen på en egen gren. Vad tror ni om den här lösningen:
[bild]
Tvättstället ansluts som ett T-rör på platsen den är i nuläget. Ett Y-rör läggs in efter uppgången till tvättstället. Den ”raka” delen av Y-röret går till toaletten som sedan går till en 90 graders böj upp. ”Förgreningsdelen” av Y-rötet går till golvbrunnen. Avloppsdelen som idag är mellan WC-anslutningen och golvbrunnen tas bort.

Vad tror ni om denna lösningen? Funkar det med handfatet, att den inte är på en egen förgrening? Vi förstår att det inte ska va på det sättet men återigen, skulle det funka i praktiken att ha tvättstället anslutet 90 grader rakt upp som ett T-rör.
Med den här lösningen kommer fekalier tryckas även mot golvbrunnen tyvärr, backventil är ett måste.

L Lassiter skrev:
Med den här lösningen kommer fekalier tryckas även mot golvbrunnen tyvärr, backventil är ett måste.
Nej. Enligt TS förslag med egen anslutning till WC blir det bra.

• Gilla
Grävarn1 och 1 till
  • Laddar…
L Lassiter skrev:
Hur kan det göra det om WC-grenen och golvbrunnen är på två olika anslutningar? Kanske inte var världens tydligaste bild

Intet Intet skrev:
Vad tror du om tvättstället? Kommer det bli några problem att den inte är på en egen förgrening?

A a12345 skrev:
Vad tror du om tvättstället? Kommer det bli några problem att den inte är på en egen förgrening?
Nej.

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Intet Intet skrev:
Ja, menade ursprunglig upplägget

• Gilla
Intet
  • Laddar…
A a12345 skrev:
För WC-avloppet, är det godkänt att använda en sån här istället?
[bild]
Jag har en liknande lösning i stugan, i ordning golv brunn sedan wc grenrör, 88,5grader. Jag förstår riktlinjerna, såg att det blev avföring i den liggande stammen, och att det tom flutit upp ”innan” wc-grenen när jag fixade med avlopet. Jag hoppas att jag löst det med att justera fallet det jag kunnat (sitter i undertaket i källaren).

Den goda nyheten är att, om du kan/måste acceptera lösningen, kan du enkelt ”spola” avloppet via golvbrunnen. Var iaf så jag gjorde för att bli av med det som var kvar i avloppet.

R robert_m skrev:
Jag har en liknande lösning i stugan, i ordning golv brunn sedan wc grenrör, 88,5grader. Jag förstår riktlinjerna, såg att det blev avföring i den liggande stammen, och att det tom flutit upp ”innan” wc-grenen när jag fixade med avlopet. Jag hoppas att jag löst det med att justera fallet det jag kunnat (sitter i undertaket i källaren).

Den goda nyheten är att, om du kan/måste acceptera lösningen, kan du enkelt ”spola” avloppet via golvbrunnen. Var iaf så jag gjorde för att bli av med det som var kvar i avloppet.
Men i värsta fall trycker det mot brunnen, Jag fick installera i golvbrunnen en fjäderbelastad vattenlås annars tryckte det upp vatten.
På annat ställe fanns tvättstället så då sköljer man naturligt efter man varit på toan.

A a12345 skrev:
Hej,
Vi har haft vad som visar sig vara en riktig skojare till VVSare hos oss och desto längre tiden går desto mer fel hittar vi som de har gjort vilket i sin tur gör att vi blir osäkra på allt som de har gjort. De har dragit ett nytt avlopp för dusch, toalett och tvättställ, se bild nedan.
[bild]

Fråga 1 - är det godkänt att ansluta toaletten till ett T-rör?
[bild]

Fråga 2 - För tvättstället har han gjort en 45 graders böj, se bild nedan. Är det korrekt?
[bild]
Fråga 3 - Problemet med att han har gjort den här 45 graders böjen är att muffen på röret kommer att komma i nivå med tätskiktet vilket gör då att vi inte kommer kunna sätta det tätt eftersom röret inte är slätt där. Finns det någon lösning på detta? Går det att sätta något utanpå röret så det blir slätt? Är det godkänt att vrida upp 110 röret och ta bort 45 böjen och bara ha ett rakt rör upp i 90 grader? Finns det någon annan smart lösning som jag missar?

Tack på förhand!
Jag hade nog inte varit nöjd med den där avloppet. Bästa (och jobbigaste) hade varit att bila djupare vid inkommande för att kunna lägga det djupare. Om det är möjligt dvs

Ett sånt wc Trör använder vi endast om det inte går att få till något bättre. Om det inte går att förlägga avloppet djupare pga lutningen blir dålig

Angående Avloppet för handfatet så tror jag inte det går att lösa utan att bila mer och få det djupare

Hej, ni har inte funderat på att byta plats på TS och WC, lätt att låsa sig till en lösning :)

Håkan Hansson Håkan Hansson skrev:
Hej, ni har inte funderat på att byta plats på TS och WC, lätt att låsa sig till en lösning :)
Skall ett WC byta plats med TS?
Undrar vad hans fru skulle tycka om det?

• Haha
  • Gilla
Roger Fundin och 6 till
  • Laddar…
Byt ut wc anslutning till 88,5 och sen vrid förminskning så den är uppåt istället om det går med fallet för då minskar du risken att det kommer tillbaka mot brunnen.

Sen om du får upp vatten ur brunnen av att spola i toan då har du stop i avloppet

Annars är det så som många har sagt att bila upp golvet mer och lägga avloppet helt annorlunda

A a12345 skrev:
Är det stor skillnad att använda den WC-grenen jämfört med det vanliga T-röret? Om jag har fattat det rätt så är enda skillnaden att den har en böjning som är 88,5 grader jämfört med 90 grader. Blir det ens någon märkbar skillnad i praktiken? Någon som vet/ har erfarenhet?
Ja, att låta nr.2(avföring+papper) gå rakt ned innebär en 'hög' i vnkel som endast handfatets spolning kan ta bort, så åtminstone den wc-vinkeln ska bytas.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.