Över 200 möss i matkällaren???? VojvojWooe skrev:
Kör med supercat, laddat med jordnötssmör via tandpetare. Väldigt sällan de misslyckas med sitt jobb här. Har för ögonblicket 6 utplacerade, och ligger på 104 möss fångade sen jag gjorde dem 'smarta', runt 100 innan dess.
Det finns någon sorts morbid tillfredsställelse i att sitta och titta på TV, och så kommer en röst från köket... 'Smack! Någon har gått i fällan i matkällaren.'
”Kvartetten som sprängdes” R.I.PRoga1337 skrev:
jag har kört med Mjölner fällan ett antal år, men tycker den är lite opålitlig då den tappar ”spänsten” samt så kan väldigt små möss lyfta locket och äta sig mätta utan att den löser ut.
(Har även testat klassiska träfällor samt den urkassa Victor wifi-fällan).
Då tycker jag Axley från Jula fungerar mycket bättre över tid.
Full Pott hos Svärfar efter bara någon dag👍
[bild]
Var inte katterna intresserade av mössen? (Annat än som lekkamrater?)M MrsForest skrev:
Allvetare
· The Great North
· 1 154 inlägg
Runt 60 i matkällaren sen jag började logga fällorna, resten är i kattvindarna.Omogen skrev:
Matkällare i detta fall är i princip en jordkällare under huset, sannolikt 30-tal, med 3 aktiva fällor.
De plaskade på betong på utsidan av grunden någon gång för länge sedan, men muren mot resten av huset är staplad gråsten med springor stora nog för en mindre katt, så min misstanke är att mössen använder matkällaren som en konferenslokal när de vill ha lite mer utrymme.
Hellre möss än råttor.
Jag använder bur agnad med fågelfrön ( övertäckt så inte någon fågel fastnar ) ute vid husgrunden och några Axley råttfällor från JULA agnade med jordnötsmör crunchy på vinden.
Har tagit 35st ( jag loggar ) sen mitten på September
https://www.jula.se/catalog/tradgar...ng/musfallor-och-rattfallor/rattfalla-717028/
Har tagit 35st ( jag loggar ) sen mitten på September
https://www.jula.se/catalog/tradgar...ng/musfallor-och-rattfallor/rattfalla-717028/
Allvetare
· The Great North
· 1 154 inlägg
Det är lite chansning. Träffar många som är supernöjda och andra besvikna. Är man dessutom över 40 fyllda är sannolikheten mycket låg att man själv kan höra de höga frekvenserna den ska störa mössen med. Fråga nån unge om de hör dem😉Sten Lindgren skrev:
Efter ett massivt skogsråtts angrepp där vi fick byta undertak och vissa golv för att de gnagde av element rören. Testade alla typer av fällor som råttorna överlistade. Numera vaktas huset av fem katter som gör regelbundna patruller runt huset året om.
Tycker dessa biltemafällor är riktigt bra men man får lirka lite när man spänner upp dem så att den nästa vill släppa av sig själv. Det kan också vara bra att smeta lite bete på bakväggen så att om musen lyckas vittja beteshållaren utan att lösa ut den så kanke den kommer emot hållaren när den försöker ta det längre in.