Kör på biltema fällorna, använder mandel som jag borrar ett 2mm hål i. Genom hålet sitter en ståltråd som i sin tur är fäst i fällans utlösningsmekanism. På det viset får de inte loss den och mandeln är enkel att få fast i fällan.
Skulle säga att lösningen funkar till 100%, än så länge har ingen mus lyckats äta upp näten, utan alla har åkt dit.

• Gilla
Incinerator och 1 till
  • Laddar…
Hempulfixaren
  • Gilla
TypRätt
  • Laddar…
H Henrik Hed skrev:
Jag har flera dagar i rad lurats av möss på vinden som vittjar mina två fällor utan att de slår igen.
Det är vanliga Biltemafällor o jag har provat med både ost o nougat ( det sista ett tips från en granne).
Någon som varit med om samma sak eller har något tips?
Jag har svårt att acceptera att mössen skulle vara smartare än jag😆.
Hej! Jag har precis likadana fällor, samma problem. Löste det genom att sätta tejp runt osten. Då smäller det när musen försöker dra loss ostbiten 😊

• Gilla
Sågat och 1 till
  • Laddar…
H Henrik Hed skrev:
Jag har flera dagar i rad lurats av möss på vinden som vittjar mina två fällor utan att de slår igen.
Det är vanliga Biltemafällor o jag har provat med både ost o nougat ( det sista ett tips från en granne).
Har inte prövat dessa. Vi kör med Mjölner, har tagit över 55st möss med dem (bor på landet) Mjölner plus nötcreme, så effektivt.

Jag vill likt slå ett slag för Dumle. Det fungerar väldigt bra, framförallt om man kan kleta fast den lite så musen får jobba för att få loss den.

T tkrafft68 skrev:
⁣Tips: Den här sorten har jag använt i många år då det är snudd omöjligt för dem att vittja utan döden som följd. Jag kör med en vanlig hasselnöt som bete så slipper kladd. GreenLine Musfälla Mjölner 75150 - Black Friday 2025 – Erbjudanden från 34 kr [länk][bild]
Bästa fällan. Man kan vara både blind och darrhänt när man gillrar dem med hasselnöt.

H Henrik Hed skrev:
Hej, jag har samma sorts fällor som du har. Jag laddar dem med sötmandel, sötmandeln sitter jättebra fast i bygeln. Har fångat upp till 10 st möss på samma mandel. Lycka till /Lasse

• Gilla
Incinerator och 1 till
  • Laddar…
H Henrik Hed skrev:
De där är skit! Samma sak har hänt mig många gånger. Jag rekommenderar fällor av typen Mjölner.

T tkrafft68 skrev:
⁣Tips: Den här sorten har jag använt i många år då det är snudd omöjligt för dem att vittja utan döden som följd. Jag kör med en vanlig hasselnöt som bete så slipper kladd. GreenLine Musfälla Mjölner 75150 - Black Friday 2025 – Erbjudanden från 34 kr [länk][bild]
Absolut bäst. Lätt att ladda och fungerar till 100%.

jag har kört med Mjölner fällan ett antal år, men tycker den är lite opålitlig då den tappar ”spänsten” samt så kan väldigt små möss lyfta locket och äta sig mätta utan att den löser ut.
(Har även testat klassiska träfällor samt den urkassa Victor wifi-fällan).
Då tycker jag Axley från Jula fungerar mycket bättre över tid.
Full Pott hos Svärfar efter bara någon dag👍
Fyra möss närmar sig fyra svarta musfällor placerade på en skiva.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
stigen
  • Laddar…
Stod o tittade på en mus som klättrade runt på en fälla när vi hade problem med möss för många år sedan. Den var för liten och lätt kändes så fånigt att se den klättra runt på bygeln man spänner upp fällan med, den hängde i den ner och åt betet. Gav den tillslut en påse gift från Anticimex då gick den och dog en stund senare, tyvärr under torktumlaren så blev lite petande med pinne för att få ut den.

• Haha
Incinerator
  • Laddar…
H Henrik Hed skrev:
Jag har svårt att acceptera att mössen skulle vara smartare än jag
Ibland får man acceptera verkligheten som den faktiskt är och inse att den inte är som man skulle vilja att den var. 😂😱😢

Bollen upplagd på straffpunkten. 😉

• Haha
A bygg och 3 till
  • Laddar…
Kör med supercat, laddat med jordnötssmör via tandpetare. Väldigt sällan de misslyckas med sitt jobb här. Har för ögonblicket 6 utplacerade, och ligger på 104 möss fångade sen jag gjorde dem 'smarta', runt 100 innan dess.

Det finns någon sorts morbid tillfredsställelse i att sitta och titta på TV, och så kommer en röst från köket... 'Smack! Någon har gått i fällan i matkällaren.'

• Gilla
Roga1337
  • Laddar…
Vi hade två såna burar med vippbräda i klädkammaren där mössen käkade upp katternas torrfoder. Vi lockade med kattfoder i burarna och plockade 4-5 möss. Sen är jag så mesig så jag kan inte döda nån, så jag åkte upp till återvinningen och släppte ut dem där. Tänkte de hittar nån annan att bo hos <3

• Haha
Alti och 2 till
  • Laddar…
I
Vippomatic med glykol i hinken var det bästa jag provade när jag bodde på landet, med ordentligt med glykol i hinken så räckte det att rensa bort liken en gång i veckan.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.