29 246 läst ·
140 svar
29k läst
140 svar
Luktproblem - dolt fel?
På vilket sätt har säljarna skapat detta problem enligt luktexperten?U Unsatisfied skrev:Tack för alla svar. Det uppskattas.
Vi gjorde ingen egen besiktning för att vi tyckte nuvarande besiktning såg bra ut utan anmärkningar förutom ”riskkonstruktionskommentaren med uppreglad golv” men det sa även besiktningsmannen sen att det förekommer i många 60-tals hus..
Jag är lite tveksam till att en besiktningsman efter kontraktskrivning skulle ha upptäckt detta problem också då våra gäster har varit hos oss flera gånger och under en kort period och noterade så småningom noterade lukten som även fastnat på kläder.
Så det är ingen stark lukt man känner direkt utan man måste vara uppmärksam men trots det har vi haft flera andra gäster som inte märkt av någonting heller för den delen..
Det är mer en lömsk, mild unken lukt kan man säga.
Jag reagerar mest på att säljarna själva skapat detta problem iochmed ”felaktig renovering” tyckte luktexperten som var här. Om huset inte hade varit renoverad så nyligen skulle jag självklart inte hänvisa problemet till säljarna därav min vilja att gå vidare rättsligt.
Känd riskkonstruktion drog inte igång någon tanke på att undersöka ev. problem innan köpet?
Trist läge, men felet risken nämns, ni har inte fullföljt er undersökningsplikt låter det som genom att tex. låta göra en egen besiktning innan köp.
Tänker att man borde ha ersatt allt impregnerat trä och syllar innan man satte ditt nytt fräscht parkett med vattenburen golvvärme osv
Det blev en hetsig budgivning som vi vann på kvällen och valde att skriva på kontraktet samma kväll. Klart att vi skulle kunna fråga om en klausul med egen besiktning men jag är tveksam ifall lukten skulle noteras då heller med tanke på att den är så mild men lömsk och man behöver nog känna av den fler gånger eller lämna jackan vid ingången några timmar så lukten fastnar på den.
Men med facit i efterhand borde vi självklart bett om klausul för egen besiktning men vi ville inte förlora huset till de andra budgivarna som också var väldigt intresserade..
Det blev en hetsig budgivning som vi vann på kvällen och valde att skriva på kontraktet samma kväll. Klart att vi skulle kunna fråga om en klausul med egen besiktning men jag är tveksam ifall lukten skulle noteras då heller med tanke på att den är så mild men lömsk och man behöver nog känna av den fler gånger eller lämna jackan vid ingången några timmar så lukten fastnar på den.
Men med facit i efterhand borde vi självklart bett om klausul för egen besiktning men vi ville inte förlora huset till de andra budgivarna som också var väldigt intresserade..
Kan bara tillägga att nu när vi lagt doftpinnar vid ingången så känner man inte av lukten. Däremot märker man det på våra jackor som hänger vid ingången.. Så det är inte svårt att maskera lukten inför en visning eller besiktning tycker jag.
Problemet ligger främst i att påvisa att ni fullgjort er undersökningsplikt före köpet. Speciellt som det i säljarens besiktning framgick riskkonstruktion.U Unsatisfied skrev:
Köparens undersökningsplikt går längre än säljarens upplysningsplikt.
H
Hallerudsbo
Verktygstokig
· Värmland
· 3 837 inlägg
Hallerudsbo
Verktygstokig
- Värmland
- 3 837 inlägg
Att byta syll är ett väldigt mycket större jobb än att lägga ny parkett.U Unsatisfied skrev:Tänker att man borde ha ersatt allt impregnerat trä och syllar innan man satte ditt nytt fräscht parkett med vattenburen golvvärme osv
Princip innebär det att huset måste lyftas för att byta ut.
tyvärr så hade du papper på risk med grunden.
Behövde ju inte känna lukten ens utan den stod på pappret.
Allvetare
· Tullinge
· 6 040 inlägg
Det är inget fel. Man byggde hus så förr.
Moderator
· Stockholm
· 57 686 inlägg
Vid en överlåtelsebesiktning i hus med den konstruktionen gör man normalt en fördjupad kontroll med borrprov från syllarna. Hade man gjort det så skulle problemet troligen upptäckts. Det handlar alltså inte om att upptäcka själva lukten, utan att titta på fukthalt i träet, och sniffa i själva borrhålet.U Unsatisfied skrev:
Allvetare
· Tullinge
· 6 040 inlägg
Jag tror inte säljaren försökt maskera någon lukt. Säljaren tänker inte på den.U Unsatisfied skrev:
jag får tyvärr hålla med övriga skribenter i tråden.
Ni var för heta på att skaffa hus och gjorde inte er hemläxa först. Det gör att ni har mer eller mindre ingen möjlighet att hävda något dolt fel.
Förslagen:
- Sälj och hoppas på att inte förlora för mycket
- Se om någon firma kan göra en tillfällig lösning att ventilera ut syll/plattan för att minska lukt
- Börja spara så ni kan renovera
- Gå till banken och berätta och låna mer
Ni var för heta på att skaffa hus och gjorde inte er hemläxa först. Det gör att ni har mer eller mindre ingen möjlighet att hävda något dolt fel.
Förslagen:
- Sälj och hoppas på att inte förlora för mycket
- Se om någon firma kan göra en tillfällig lösning att ventilera ut syll/plattan för att minska lukt
- Börja spara så ni kan renovera
- Gå till banken och berätta och låna mer
Ingen friskrivningsklausul utan säljaren säger att de själva inte känt lukten och hänvisar oss till mäklaren.
Om säljaren lagt ventilerade golvar hade man inte haft det här problemet nu. På så sätt hade man undvikit problemet och därför undrade jag om det var dolt fel.
Det är lite som att man upptäcker mögel på en vägg och maskerar det med tapet.
Nu i efterhand ångrar jag att vi inte valde en klausul med egen besiktning..
Om säljaren lagt ventilerade golvar hade man inte haft det här problemet nu. På så sätt hade man undvikit problemet och därför undrade jag om det var dolt fel.
Att säljaren inte har en dolda-hus-försäkring är bättre för er. Då kan ni direkt stämma säljaren utan att ha ett stort försäkringsbolags jurister som motpart.
Men jag, som de flesta andra inläggen ovan, avråder er för att stämma säljaren.
Dels kommer det att kosta er stora summor (sexsiffriga belopp) i juristarvoden även fast ert eget försäkringsbolag betalar en del, om ni har rättshjälp i försäkringen. Dels är det mycket osäkert vilken framgång ni kan tänkas få.
Även om ni "vinner" så är ersättningen baserad på vad huset hade haft för marknadsvärde med eller utan denna skada.
Förmodligen ingen större skillnad. Dels fanns det noterat en riskkonstruktion i besiktningsprotokollet. Dels verkar de andra budgivarna tagit hänsyn till eftersom de hoppade av.
Förstår att denna lukt är mycket besvärande för er.
Mitt bästa råd är, precis som någon annan skrev, sälj huset!! Och gör det nu! Ni kommer att älta detta, känna lukten och aldrig känna er nöjda med huset.
Nu är dessutom en bra tidpunkt att både sälja och köpa. På våren vaknar längtan hos folk att köpa hus. Gör ingen mer överlåtelsebesiktning, låt mäklaren lägga ut den besiktning ni har, det räcker. Säg bara att ni inte trivs i området. Välj en ny mäklare, prata inte om nån lukt eller de undersökningar ni gjort. De flesta människor skulle aldrig uppfatta den lilla lukt ni gjort.
Sälj! Flytta nån annanstans!
Men jag, som de flesta andra inläggen ovan, avråder er för att stämma säljaren.
Dels kommer det att kosta er stora summor (sexsiffriga belopp) i juristarvoden även fast ert eget försäkringsbolag betalar en del, om ni har rättshjälp i försäkringen. Dels är det mycket osäkert vilken framgång ni kan tänkas få.
Även om ni "vinner" så är ersättningen baserad på vad huset hade haft för marknadsvärde med eller utan denna skada.
Förmodligen ingen större skillnad. Dels fanns det noterat en riskkonstruktion i besiktningsprotokollet. Dels verkar de andra budgivarna tagit hänsyn till eftersom de hoppade av.
Förstår att denna lukt är mycket besvärande för er.
Mitt bästa råd är, precis som någon annan skrev, sälj huset!! Och gör det nu! Ni kommer att älta detta, känna lukten och aldrig känna er nöjda med huset.
Nu är dessutom en bra tidpunkt att både sälja och köpa. På våren vaknar längtan hos folk att köpa hus. Gör ingen mer överlåtelsebesiktning, låt mäklaren lägga ut den besiktning ni har, det räcker. Säg bara att ni inte trivs i området. Välj en ny mäklare, prata inte om nån lukt eller de undersökningar ni gjort. De flesta människor skulle aldrig uppfatta den lilla lukt ni gjort.
Sälj! Flytta nån annanstans!
Allvetare
· Tullinge
· 6 040 inlägg
Nu börjar du desperat leta efter halmstrån att hålla fast vid. Nu börjar du prata om att säljaren gjort fel när han la golvet?U Unsatisfied skrev:Ingen friskrivningsklausul utan säljaren säger att de själva inte känt lukten och hänvisar oss till mäklaren.
Besiktnings mannen har varnat för detta. Alltså inget dolt fel.
Inse problemet, det du kan göra är att flytta eller åtgärda problemet. Du kommer inte få detta till dolt fel.
Men grejen är att "felet" (om det nu kan klassas som fel eftersom det var gängse byggstandard då) inte är dolt. T.om. säljarens besiktning har ju visat att det finns en risk med konstruktionen och ni har valt att inte utreda det mer. Det låter väldigt hårt men ni har tyvärr inte fullgjort er undersökningsplikt och ni har troligtvis bara förluster att vänta ifall ni försöker driva det vidare juridiskt.U Unsatisfied skrev:
Det är väldigt snabba ryck vid husköp men det spelar ingen som helst roll rent juridiskt eller vad ni har för skyldigheter. Med facit i hand skulle ni gjort en egen besiktning och även en utökad besiktning av syllen för att få hela bilden.