H hempularen skrev:
Du har ju en rätt hög självrisk i rättsskyddet på försäkringen (20% av kostnaden tror jag är vanligt). Den här typen av mål som är långt ifrån solklara kan kosta nästan hur mycket som helst i advokatkostnader. Räkna med 300 - 700 000 för resp. sida, en förlust kan brutto kosta 1 - 2 milj. Försäkringen täcker en del.

Advokater kan ibland "heja på" för en stämning, och sedan rekommendera förlikning. Vid en förlikning tar resp. sida sina egna advokatkostnader. Vid det laget har båda sidor ofta nått upp till taket i försäkringen (och advokaten vill inte fortsätta, för det kan bli svårt att få betalt). Och bara den som är tvärsäker på att vinna vågar gå vidare. Advokaterna är de enda som tjänar på upplägget. Vinnare är den som får lägst självrisk.
Den ända vinnaren är advokaten.

• Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
U Unsatisfied skrev:
Bra fråga där. Har ni någon erfarenhet eller kunskap i hur mycket ett liknande fall kan kosta och om man förlorar? Advokaten säger att de utnyttjar rättsskyddet via försäkringsbolaget (som i mitt fall är upptill 250 000kr).

Får inget tydligt besked på ungefärlig total kostnad så vore tacksam om ni kan dela med er av erfarenheterna kring liknande tvistemål och vad det kostat om man förlorat?

Vill såklart inte lägga 100k och förlora och sen bekosta alla åtgärder ändå. Men det är okej att stå för totalt upptill 50k tycker jag.
Hur långt är ett snöre? Det är omöjligt att svara på hur mycket det kostar. Det beror på hur mycket tid advokaten behöver lägga ner. Förlorar du får du även ta motpartens kostnader. Dessa kan vara ännu högre och omöjliga att beräkna.

Tänk på att det kostar på att driva en process. Inte bara pengar. Utan i stress, tid Sånt som är ovärderligt.

• Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
Jag uppfattar det som att TS tror att det vanliga är att man byter syllar och/eller lägger ett ventilerat golv när man lägger om golvet och att det är ett fuskarbete om det inte görs. Det är verkligen inte det vanliga och att inte göra det är inte ett fuskarbete.

Ventilerat golv är i själva verket rött ovanligt, så ovanligt att man som säljare är noga med att påpeka det för att det är värdehöjande. Jag har tittat på många hus och det var ytterst ovanligt att det fanns ventilerat golv. Om det fanns så stod det i annonsen, alltid. När vi sålde vårt förra hus där vi installerat ventilerat golv så var det väldigt tydligt i annonsen och mäklaren tryckte på det som ett plus.

Går TS vidare med en stämning här så skulle jag gissa att de 250' som försäkringen täcker (i praktiken 200') inte kommer räcka. Kanske hamnar det på en halv miljon eller mer.

Oddsen att vinna skulle jag säga är låga, inte omöjliga, men väldigt låga.
Det är lite som att sätta 100' på ett enskilt nummer på roulettebordet och om man vinner så får man 200' tillbaks. Riktigt usla odds.

• Gilla
Festlund och 3 till
  • Laddar…
Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Låter som Huddinge, med det sneda kommunhuset. Polaren skulle borra efter bergvärme där, foderrör efter foderrör lades ner utan att träffa berg, 110k senare la de ner verksamheten.....
Tycker man redan på 1970 talet hörde att det sjunker.Borde väl snart vara svårt att se huset.

• Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
T
U Unsatisfied skrev:
Bra fråga där. Har ni någon erfarenhet eller kunskap i hur mycket ett liknande fall kan kosta och om man förlorar? Advokaten säger att de utnyttjar rättsskyddet via försäkringsbolaget (som i mitt fall är upptill 250 000kr).

Får inget tydligt besked på ungefärlig total kostnad så vore tacksam om ni kan dela med er av erfarenheterna kring liknande tvistemål och vad det kostat om man förlorat?

Vill såklart inte lägga 100k och förlora och sen bekosta alla åtgärder ändå. Men det är okej att stå för totalt upptill 50k tycker jag.
Du skrev redan i första inlägget att ni var hårt skuldsatta, så hur kan du ens överväga att ge dig in i det lotteri som en civilrättslig tvist innebär, dessutom med så dåliga förutsättningar?

Nej, det du behöver göra är att sätta dig ner, tänka efter, inse att kanske inte var jättesmart att stressa igenom en av de sannolikt största affärerna i ditt liv, fixa problemen och gå vidare. Visst, det kostar en slant, men det är därför det kallas lärpengar. Vill du riskera att behöva betala såna för att lära dig hur rättsystemet fungerar också?

• Gilla
gaia och 8 till
  • Laddar…
Var det inte några köpare som, rätt överraskande, fick ett ordentligt gammalt avlopp klassat som dolt fel? Jag hittar det inte nu så jag blir osäker på om jag minns rätt.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.