29 078 läst ·
79 svar
29k läst
79 svar
Luktar illa från minireningsverk Uponor
Skulle just skriva det där med luftningen men du hann före , nu när TS kollat av dessa tips så känns det som en inställings fråga i programvaran. Har en guide någonstans som även beskriver vilken sorts lukt med efterföljande åtgärd som är bäst. Kommer tillbaka om jag hittar den. Det är dock ett annat verk men principen är densamma.Claes Sörmland skrev:
Jag tror så här: Bubblar man luft genom aktivt slam som görs i detta minireningsverk kommer den luften att lukta illa. Sen gäller det att se till att den stinkande luften som ventileras ut över tak inte lägger sig kring huset. Om den gör det eller inte beror på hur avluftningen är utformad i förhållande till tak, lokalterräng, vindriktning o s v. Så något måste ändras där för att få till det.
Kolfilter fungerar mot lukt men de ska ju installeras någonstans (på vinden?) och bytas regelbundet. Bökigt.
Jag hittade en äldre tråd om samma problem med lukt och Uponor Clean 1. Där kom förslag om att se över luftningen i verket så att den inte är onödigt stor:
[länk]
Bästa svaret
Har du försökt med att tillsätta något syretillsättande medel.
Vi tillsätter medlet OxyG en gång i månaden. Sedan vi började med det har all lukt försvunnit.
https://www.oxyg.se/
En burk kostar ca 1000 kronor och räcker i princip ett år.
Vi tillsätter medlet OxyG en gång i månaden. Sedan vi började med det har all lukt försvunnit.
https://www.oxyg.se/
En burk kostar ca 1000 kronor och räcker i princip ett år.
Jag kollade OxyG-produkten. Det är i princip natriumperkarbonatpulver, lite andra salter och torkade avloppsbakterier. Natriumperkarbonat säljs som bleksalt för klädtvätt, t ex produkten Vanish.
Produkten borde kunna fungera kortsiktigt för att förbättra avloppsvattenreningen. Natriumperkarbonat ger ifrån sig väteperoxid när den blandas med vatten och detta oxiderar inom några minuter organiska ämnen i avloppsslammet och gör dem mer lättnedbrutna av bakterier. Effekten är omedelbar och kortvarig. T ex så kan man tänka sig rensa biofilm från avloppsrör med denna metod.
Bakterierna i produkten fungerar som en ympsats om det skulle visa sig att inte rätt bakteriestammar finns etablerade i avloppsreningsanläggningen (Har troligen en mindre effekt om avloppsanläggningen inte är alldeles nystartad).
Från produktsäkerhetsdatabladet:
Annars verkar produkten vara högt prissatt. Här finns 1 kg natriumperkarbonat för under 100-lappen:
https://www.jordklok.se/sv/articles/2.89.5726/la-droguerie-ecologique-natriumperkarbonat-1-kg
Produkten borde kunna fungera kortsiktigt för att förbättra avloppsvattenreningen. Natriumperkarbonat ger ifrån sig väteperoxid när den blandas med vatten och detta oxiderar inom några minuter organiska ämnen i avloppsslammet och gör dem mer lättnedbrutna av bakterier. Effekten är omedelbar och kortvarig. T ex så kan man tänka sig rensa biofilm från avloppsrör med denna metod.
Bakterierna i produkten fungerar som en ympsats om det skulle visa sig att inte rätt bakteriestammar finns etablerade i avloppsreningsanläggningen (Har troligen en mindre effekt om avloppsanläggningen inte är alldeles nystartad).
Från produktsäkerhetsdatabladet:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Annars verkar produkten vara högt prissatt. Här finns 1 kg natriumperkarbonat för under 100-lappen:
https://www.jordklok.se/sv/articles/2.89.5726/la-droguerie-ecologique-natriumperkarbonat-1-kg
Intressant att du nämner Umeå, vet ett par fabrikat där biologin inte fungerar pga kyla och tjäle, burkarna ligger för grunt helt enkelt.J Johlin123 skrev:
Men om det hänger ihop med lukt kan jag dock inte svara på.
Jag har isolerat min tank. Och vattnet som kommer är varmt så det håller iaf plusgrader. dessutom har jag haft problem även sommartid så jag tror inte det är orsaken i mitt fall.Slaktarn82 skrev:
Vi har Acona Miljöteknik och vi bor i Mellansverige.Tror att de även gör Norrlands turnéer. Vi har serviceavtal.J Johlin123 skrev:
Som jag skrev tidigare kom lukten när verket körde sin cykel men efter att vi började med OxyG har det helt försvunnit. Nej jag harr inget att göra med dem annat än att jag köper deras pulver.
Ring och ta ett snack med dem - mycket vänliga.
Skulle tippa på att det är nått lurt med slammet i reningsverket. Gör ett slammprov och lägg upp en bild så får vi se. Detta tas när verket är i drift och luftar slammet. 1liter i ett genomskinligt mått så man kan se ordentligt från sidan.
Ett sånt test gjorde jag i somras. Fiskade upp ca 50cl ur processtanken under bubbelfas. Väntade en tag tog efterbild för att visa uponor sedimentering och färg. De såg bra ut tyckte dom. Se bilder. Ni ser även huset med avluftningens placering på vänstra delen av bilden, vid nock.Slaktarn82 skrev:
Slaktarn82 skrev:
Vad är det för tider mellan bilderna?
Hur mycket doserar ni varje månad? Står 3-4 doseringsmått på hemsidan. Så hur stort är doseringsmåttet? Jag kommer försöka med det billigare pulvret först och utgå efter % oxiderande ämne så jag får räkna om doseringsmängden.E Evamag skrev:Vi har Acona Miljöteknik och vi bor i Mellansverige.Tror att de även gör Norrlands turnéer. Vi har serviceavtal.
Som jag skrev tidigare kom lukten när verket körde sin cykel men efter att vi började med OxyG har det helt försvunnit. Nej jag harr inget att göra med dem annat än att jag köper deras pulver.
Ring och ta ett snack med dem - mycket vänliga.
Det följer med ett mått i burken men uppskattar att det är som ett kaffemått. Vi lägger i 8 skopor en gång i månaden och på sommaren 12 då vi då är fler i huset.J Johlin123 skrev: