29 078 läst ·
79 svar
29k läst
79 svar
Luktar illa från minireningsverk Uponor
Uppdatering. Har nu kört några veckor med tillsatt rent natriumperkarbonat som köptes från jordklok. Har tillsatt rikligt med medel med ca 2v mellanrum då jag känt lukten. Tycker inte jag uppmärksammat någon skillnad mot tidigare när det kommer till lukten. Så överväger testa det dyrare medlet. Ska även förlänga röret en dryg meter men det får bli till våren. Om någon har nya inputs eller ideer är de välkomna.
Kör en röktest så kommer ni hur röken rör sig.
Är det fuktig tung luft så "rinner" doften längs taket ner till er trevliga altan som inte blir lika trevlig då
Är ganska vanligt om man bor bredvid en åker eller sjö.
Att förlänga avluftningen rekommenderas innan man börjar testa andra saker.
Sista åtgärd är att sätta ett odörfilter. Fungerar säkert men har en viss risk med minskad syresättning.
Alla avlopp luktar i avloppsluftningen, sen borde Acona kunna svara på om processen o reningsverket inte fungerar som den ska.
Finns även exempel på man dragit upp PEM slang i träd eller flaggstänger för att lösa avluftning
Är det fuktig tung luft så "rinner" doften längs taket ner till er trevliga altan som inte blir lika trevlig då
Är ganska vanligt om man bor bredvid en åker eller sjö.
Att förlänga avluftningen rekommenderas innan man börjar testa andra saker.
Sista åtgärd är att sätta ett odörfilter. Fungerar säkert men har en viss risk med minskad syresättning.
Alla avlopp luktar i avloppsluftningen, sen borde Acona kunna svara på om processen o reningsverket inte fungerar som den ska.
Finns även exempel på man dragit upp PEM slang i träd eller flaggstänger för att lösa avluftning
Köpte du det dyrare medlet? Gav det någon effekt. Har samma problem med lukt från luftningen från min trekammarbrunn.J Johlin123 skrev:Uppdatering. Har nu kört några veckor med tillsatt rent natriumperkarbonat som köptes från jordklok. Har tillsatt rikligt med medel med ca 2v mellanrum då jag känt lukten. Tycker inte jag uppmärksammat någon skillnad mot tidigare när det kommer till lukten. Så överväger testa det dyrare medlet. Ska även förlänga röret en dryg meter men det får bli till våren. Om någon har nya inputs eller ideer är de välkomna.
Hejsan tack för ditt svar!J Johlin123 skrev:
jag har använt kolfilter tidigare och tyckt att lukten försvann från taket men tyvärr förstärktes vid reningsverket och diket där jag har utloppet så jag var tvungen att ta bort filtret för att få igång ventilationen igen.
jag har inte provat att använda oxyg drain än. är det något att ha mvh