För ett tag sedan luktade det typ bränd plast, bränt gummi när jag eldade i kaminen. Jag hade inte eldat mer än kanske 30-40 minuter och inte mer intensivt än vad jag brukar... veden var/är torr.
Har pratat med sotaren som tyckte det lät konstigt och inget han kunde svara direkt på varför. Han sa att det kunde vara att skorstenen blivit för varm men det är ju knappast möjligt då det aldrig hänt tidigare när jag eldat och inte efter enbart 30 min.

När jag frågade honom om han trodde det va någon fara med att elda i kaminen och om det är något jag ska tänka på/vara uppmärksam på fick jag inget svar.

Så nu vänder jag mig hit till forumet. Har förstått att fler upplevt detta men vad har ni kommit fram till att det varit och är det någon fara med att elda i kaminen?

B
Frösta gången jag eldar på hösten luktar det skumt, inte plast men bränt. Jag har dragit slutsatsen att det är damm som ligger på heta ytor i mitt fall.

Men kolla så det inte är en bit plast som lagt sig på en varm yta någonstans.

Unikt namn
Lego som trillat in på fel ställe, där det blir jättehett? De där förbaskade bitarna hamnar överallt.

B BSOD skrev:
Frösta gången jag eldar på hösten luktar det skumt, inte plast men bränt. Jag har dragit slutsatsen att det är damm som ligger på heta ytor i mitt fall.

Men kolla så det inte är en bit plast som lagt sig på en varm yta någonstans.
Inte första gången jag eldade i år... ingen plast i närheten. Det luktade enbart på utsidan, från skorstenen. Kände ingen doft inomhus.

Unikt namn Unikt namn skrev:
Lego som trillat in på fel ställe, där det blir jättehett? De där förbaskade bitarna hamnar överallt.
Det luktade ju enbart på utsidan, från skorstenen. Inomhus kände jag ingenting så knappast lego som är problemet.

Är skristenen öppen eller har den tak?
Fågel kan ha tappat ner något.

B
Då skulle jag eldat vidare. Det borde vara ett övergående problem.

• Gilla
mikethebik
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Är skristenen öppen eller har den tak?
Fågel kan ha tappat ner något.
Den har tak... är däremot ingen garanti för att saker ska trilla ner.

B BSOD skrev:
Då skulle jag eldat vidare. Det borde vara ett övergående problem.
Ja, men är aningen nojig. Läst mycket om bränder i skorstenar och det är knappast något jag vill råka ut för.
Tänker om det kan vara isolering i närheten av skorstenen som "smält" eller reagerat på värmen. Att skorstenen helt enkelt inte är tät... men samtidigt tycker jag att hade det varit någon fara borde sotaren säga det istället för att bara svara med tystnad.

S Skogsrebellen skrev:
Tänker om det kan vara isolering i närheten av skorstenen som "smält" eller reagerat på värmen.
Du ska bara ha stenullsisolering i närheten av skorstenen och den kan inte smälta av vedeldning.

Jag skulle sota för att veta säkert att det inte finns nått skit i skorstenen. Det går att köpa ett komplett sett med lina, lod och krejs för mindre än 300kr på tex Jula.

Vad r det för skorsten. Världen är full av dels gamla tegelskorstenar med otillräckligt säkerhetsavstånd mellan kanal och brännbart material och dels moderna modulskorstenar dimensionerade och CE-märkta för sporadisk myseldning i södra Italien och som därför överhettas när man eldar på normalt vis i Norden.

H heimlaga skrev:
Vad r det för skorsten. Världen är full av dels gamla tegelskorstenar med otillräckligt säkerhetsavstånd mellan kanal och brännbart material och dels moderna modulskorstenar dimensionerade och CE-märkta för sporadisk myseldning i södra Italien och som därför överhettas när man eldar på normalt vis i Norden.
Har ingen aning vad det är för skorsten, den är murad iaf.

F fribygg skrev:
Du ska bara ha stenullsisolering i närheten av skorstenen och den kan inte smälta av vedeldning.

Jag skulle sota för att veta säkert att det inte finns nått skit i skorstenen. Det går att köpa ett komplett sett med lina, lod och krejs för mindre än 300kr på tex Jula.
Ingen aning vad det är för isolering vid skorstenen... har inte inspekterat så noga. Sota gör jag inte själv, är höjdrädd så tar mug inte upp på taket.

S Skogsrebellen skrev:
Ingen aning vad det är för isolering vid skorstenen... har inte inspekterat så noga. Sota gör jag inte själv, är höjdrädd så tar mug inte upp på taket.
Det går ju utmärkt att beställa en extra sotning av din vanliga skorstensfejare också.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.