Hej!
Vi bor i ett 40-tals hus sedan ett drygt halvår tillbaka. Senaste dagarna har vi upptäckt avloppslukt i källaren. Jag har spolat båda vattenlåsen (vi har tvättstuga och en dusch där nere) men utan förbättring.
Vi har även en supergammal "golvbrunn" i källarrummet som jag är osäker på. Vi har försökt lukta nära den men det känns inte som det kommer därifrån, samtidigt måste det ju komma nånstans ifrån.
Knäppte två bilder på brunnen, osäker pfdfdfå om vi vågar hälla vatten i den eller om den ens kan tänkas ha ett vattenlås? Eller om det är en urkopplad gammal brunn? Kanske går den inte ens till avloppet?
Vi bor i ett 40-tals hus sedan ett drygt halvår tillbaka. Senaste dagarna har vi upptäckt avloppslukt i källaren. Jag har spolat båda vattenlåsen (vi har tvättstuga och en dusch där nere) men utan förbättring.
Vi har även en supergammal "golvbrunn" i källarrummet som jag är osäker på. Vi har försökt lukta nära den men det känns inte som det kommer därifrån, samtidigt måste det ju komma nånstans ifrån.
Knäppte två bilder på brunnen, osäker pfdfdfå om vi vågar hälla vatten i den eller om den ens kan tänkas ha ett vattenlås? Eller om det är en urkopplad gammal brunn? Kanske går den inte ens till avloppet?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Har nu gjort så, ser att plasten "buktar" precis som om det så att säga blåser in genom brunnslocket.H HSP skrev:
Det betyder alltså att vattenlåset (om det ens finns nåt sånt i en såhär gammal brunn) inte är tätt? Om luft kan blåsa rakt in. Samtidigt har vi inte märkt någon lukt från just brunnen...
Vågar man spola vatten i en sån här gammal brunn? Vad är det gråa röret som är gjutet ner i brunnen tro?
Vol
N
Nalleman64
Medlem
· Östergötland
· 2 017 inlägg
Nalleman64
Medlem
- Östergötland
- 2 017 inlägg
Beror det inte på att vattenlåset är tomt på vatten då? Vattnet är ju till för att hindra just luft från avloppssystemet att orsak lukt.V Volatyle skrev:Har nu gjort så, ser att plasten "buktar" precis som om det så att säga blåser in genom brunnslocket.
Det betyder alltså att vattenlåset (om det ens finns nåt sånt i en såhär gammal brunn) inte är tätt? Om luft kan blåsa rakt in. Samtidigt har vi inte märkt någon lukt från just brunnen...
Vågar man spola vatten i en sån här gammal brunn? Vad är det gråa röret som är gjutet ner i brunnen tro?
Vol
Absolut, i en modern brunn hade jag gjort samma antagandeN Nalleman64 skrev:
Och sen också kanske framförallt för att vi inte känner någon lukt om vi sätter näsan mot just denna brunnen.
Alright, ett framsteg - vi har nu trots allt lokaliserat lukten till ett av vattenlåsen inne i duschkabinen. Det ser ut som på bilden nedan. Jag kan inte för mitt liv förstå hur detta lås funkar, för jag får inte upp det och det har ingen sån där "hasp" man kan fälla för att dra ur.
Är det nån som kan identifiera den här modellen eller vet hur det är tänkt att man ska kunna ta ur den?
Vol
Är det nån som kan identifiera den här modellen eller vet hur det är tänkt att man ska kunna ta ur den?
Vol
Logga in
Skapa konto
Det är en gammal golvbrunn utan löstagbar insats. Du rensar den genom att ta loss plastproppen och spola eller peta med renswire i den.
Men den ser hel och ren ut så det är nog inte problemet som gör att det luktar. Min gissning är att ni har nästan stopp i utgående avloppsstam, kanske i trädgården. Vattnet stiget och när ni använder avloppet har då luften ingenstans att ta vägen och bubblar ut där det är lättast. Och det råkar vara golvbrunnen i källaren. Men felet ligger alltså inte där utan i stopp i avloppsstammen.
Om min gissning är rätt så löses detta med avloppsspolning. I värsta fall genom att byta utgående avlopp (om det t ex är gamla betongrör som har kollapsat av ålder eller rötter).
EDIT: Möjligen finns en spricka här där luft kan läcka ut:
Men den ser hel och ren ut så det är nog inte problemet som gör att det luktar. Min gissning är att ni har nästan stopp i utgående avloppsstam, kanske i trädgården. Vattnet stiget och när ni använder avloppet har då luften ingenstans att ta vägen och bubblar ut där det är lättast. Och det råkar vara golvbrunnen i källaren. Men felet ligger alltså inte där utan i stopp i avloppsstammen.
Om min gissning är rätt så löses detta med avloppsspolning. I värsta fall genom att byta utgående avlopp (om det t ex är gamla betongrör som har kollapsat av ålder eller rötter).
Logga in
Skapa konto
Okej, så givet detta stämmer borde avloppet snart sätta igen antar jag?Claes Sörmland skrev:
Det är en gammal golvbrunn utan löstagbar insats. Du rensar den genom att ta loss plastproppen och spola eller peta med renswire i den.
[bild]
Det ser även ut att vara en glipa längst fram på ringen, den övre delen. Vad är bäst att täta med här? Någon typ av fog?
Vol
Ja, om min gissning är korrekt så har ni redan nästanstopp i utgående avloppsstam och det bygger på just nu. Det typiska då är att efter en tid blir det generalstopp och stort drama hemma. Det kommer först att synas som att toaletterna stiger lite vid spolning och det kluckar och låter i köket. Sen kommer avloppsvattnet upp ur källarens brunnar.V Volatyle skrev:
Det finns nog inget som egentligen fäster på fet plast. Men Tec7 håller ett tag.V Volatyle skrev:
Men duschkabinens avlopp brukar ju i sin tur gå ner i ett annan golvbrunn. Har ni flyttat på duschkabinen och kollat hur det ser ut under?V Volatyle skrev:Alright, ett framsteg - vi har nu trots allt lokaliserat lukten till ett av vattenlåsen inne i duschkabinen. Det ser ut som på bilden nedan. Jag kan inte för mitt liv förstå hur detta lås funkar, för jag får inte upp det och det har ingen sån där "hasp" man kan fälla för att dra ur.
Vol
[bild]
Vi hade en liknande habrovink i vår tvättstuga. Det är ett (väldigt underdimensionerat) avloppsrör för att få avlopp till t.ex. ett tvättställ eller en tvättmaskin någon annanstans i rummet.V Volatyle skrev:
Istället för att bila upp golvet för ett avloppsrör har man istället lagt ett smalt rör ovanpå golvet och gjutit upp golvet över rörets nivå. Helt obegripligt idag - måste varit i en tid när det var dyrt att bila i betong och betongen var billig. 🤔
Om det är varmt ute och kallare inomhus så kan ni ha fått helt stillastående eller tom. bakdrag i avloppsventilationen genom huset till tak på samma sätt som ingen drag/bakdrag i en skorstensstock till en kamin/vedspis och odörerna silar upp genom otätheter som alltid finns i en äldre avloppssystem vid sådana lägen, igensatt eller nästan igensatt avloppsventilation kan också göra sådana saker.
Annars annars är det tänkt att ventilationsröret genom den varma delen av huset skapar tillräcklig undertryck i avloppsrören att det normalt inte kommer någon odör in i huset även om det skulle finnas små läckor som typiskt i anslutning till golvbrunnar, toaletter, handfat och diskbäck.
Försvinner det igen när det blir lite svalare utomhus så är det ganska god indikation att det är värme och väderpåverkat.
När det är stillestånd så här betyder också att vid avlopp med 3-kammarbrun och infiltrering så är infiltreringen dåligt luftat och om den hamnar i syrebristläge kan skapa mer oangenäma dofter än vanligt.
Surfade lite snabbt men ser inga aktiva lösningar men är rejält dyra dito för avloppsventilation, så är det inte mer än enstaka dagar per år så får man kanske tåla det, men är det under längre tid och kallare ute än inomhus och fortsatta problem så kanske man behöver titta igenom avloppsventilationens funktion.
Annars annars är det tänkt att ventilationsröret genom den varma delen av huset skapar tillräcklig undertryck i avloppsrören att det normalt inte kommer någon odör in i huset även om det skulle finnas små läckor som typiskt i anslutning till golvbrunnar, toaletter, handfat och diskbäck.
Försvinner det igen när det blir lite svalare utomhus så är det ganska god indikation att det är värme och väderpåverkat.
När det är stillestånd så här betyder också att vid avlopp med 3-kammarbrun och infiltrering så är infiltreringen dåligt luftat och om den hamnar i syrebristläge kan skapa mer oangenäma dofter än vanligt.
Surfade lite snabbt men ser inga aktiva lösningar men är rejält dyra dito för avloppsventilation, så är det inte mer än enstaka dagar per år så får man kanske tåla det, men är det under längre tid och kallare ute än inomhus och fortsatta problem så kanske man behöver titta igenom avloppsventilationens funktion.
Klicka här för att svara