7 913 läst ·
63 svar
8k läst
63 svar
Lukt 70 tals hus, syll, asfaboard eller VAD?
Nej det luktar annorlunda med syllarna men kan påminna lite om mögel. Huset är på 167m2 och tegel. Alla syllar byttes utifrån, bort med 2rader tegel runt om hela huset och byta syllar. Sen tillbaka med teglet igen. Tror att det hamnade på ca 60 tusen. 3 dagar tog det.A annapanna1234 skrev:Hej! Okej stort tack för ditt svar. Gud vad sjukt att de luktade så mkt när de låg där på gräsmattan! Hur stort hus har du och vad blev kostnaden?
Ja okej. Jag är 99.9% söker på att de inte e nån mögel för brukar känna det direkt, de är verkligen en annan slags lukt, som låter som alla beskriver här, som du också säger att de sätter sig i kläder och hår osv.
Hej, högst troligen syllarna som orsakar lukten. Men med avfuktare så behöver de oftast inte bytas då undertrycket gör att luft och emissoner går ner till grunden istället för upp till huset.A annapanna1234 skrev:
Anlita egen,oberoende besiktningsman själv och undersök om det är syllen. Om så är, kan detta vara ett dolt fel.I så fall har du kanske rätt till ersättning att rätta till felet eller eventuellt häva köpetA annapanna1234 skrev:Hej! Vi har precis köpt ett hus byggt 79. Betong med tryckimpregnerat virke.
På visningen luktade det INGENTING. Hade läst besiktningen noga och det nämndes en Sommarstugelukt. Dum som jag var (!) tänkte jag på visningen att nej men det här var ju ingenting! Äger ett sommarhus som har en Sommarstugelukt när man öppnar upp efter vintern. Men aldrig problem med det. Det är dock från 1700 tal och välmående.
Sedan mötte vi ägarna här efter vi signat, för att gå igenom saker, och då slog lukten emot mig när jag kom in. Antar att de vädrat som sjutton på visningen.. skrev till mäklaren om att jag ville göra en besiktning, men han sa att vi var nu bundna till kontraktet. Då googlade jag en massa och läste inlägg av en man här som upplevde exakt samma och det var syllen. Pga tryckimpregnerat trä. Sparade allt det för tänkte - tänk om det är det:
Haft ångest sen dess och hoppats på det bästa.
Men ja, nu efter 1 veckas inflytt har jag panik. Lukten sätter sig i mitt hår, kläder osv. Har vart i kontakt med massa firmor, en jätte kunnig, angående fukt etc som jag tänkte fråga angående att sätta isolerings plast i krypgrunden med avfuktare, men när jag nämnde lukten blev hon direkt tveksam och sa ”kan det vara syllen?”
jahapp där kom det tänkte jag..
Hon hänvisade mig till deras samarbetande snickare som bytt syllar förut och verkar också va super kunnig inom detta efter att ha pratat med han. Han kommer om 2 dagar.
Men sedan har jag läst, kommenterat i grupper på fb etc angående detta och de verkar ju finnas 7999 olika saker det kan va. Vad ska jag fråga snickaren om? Om det är syllen, ska man byta ALLT? Eller om det bara är en viss del, bara det?
Någon nämnde att de va hans takstolar - satte in nån grej och de gick bort. Någon nämner asfaboard. Snälla hjälp - har panik. Nån skriver asfaboard.
Är också extremt känslig för lukter / fukt / mögel allt möjligt. Fått lunginflammation av mögel 3 ggr i mitt liv. Kliade i halsen häromdagen men nu vet jag inte om de är inbillning eller på riktigt pga att jag är så rädd för det här. Också alla våra besparingar, de är vårt första hus som vi kämpat att spara ihop till. Är så ledsen. Och lack på att man inte kan sånt här, att mäklaren eller besiktningen inte är mer ingående. Vi kommer behöva få låna mer för att lösa detta. Om det nu är det. JAJA.. nu behöver jag era allas hjälp!
Snälla kom med tips…
Mvh
Anna
Kan också rekommendera en ozon för att då bort lukt.
Kommer tillbaka om inte källan till lukten åtgärdas men kan ju hjälpa stå ut medans.
Körde själv en ozonair ozongenerator i en stuga som hade väldigt kraftigstuglukt.
Det försvann helt även från alla textiler som var i stugan.
Man kan inte ebefinna sig inne när man kör en ozongenerstor så håll er hemifrån nån timma medans det kör, sen måste man vädra mycket när det är klart.
Kommer tillbaka om inte källan till lukten åtgärdas men kan ju hjälpa stå ut medans.
Körde själv en ozonair ozongenerator i en stuga som hade väldigt kraftigstuglukt.
Det försvann helt även från alla textiler som var i stugan.
Man kan inte ebefinna sig inne när man kör en ozongenerstor så håll er hemifrån nån timma medans det kör, sen måste man vädra mycket när det är klart.
Kan vis av erfarenhet berätta att ozon på tryckt-syll-stank gör det om möjligt värre om man inte sanerar först. De möts i en ohelig allians av kemisk stank. Sabbar också elektronik så försiktigt där. Med det sagt har jag en ozongenerator jag är nöjd med.
Instämmer, jag provade det med innan Syllbyte. Funkade bra efter Syllbyte 👍Vrana skrev:
A annapanna1234 skrev:Hej! Vi har precis köpt ett hus byggt 79. Betong med tryckimpregnerat virke.
På visningen luktade det INGENTING. Hade läst besiktningen noga och det nämndes en Sommarstugelukt. Dum som jag var (!) tänkte jag på visningen att nej men det här var ju ingenting! Äger ett sommarhus som har en Sommarstugelukt när man öppnar upp efter vintern. Men aldrig problem med det. Det är dock från 1700 tal och välmående.
Sedan mötte vi ägarna här efter vi signat, för att gå igenom saker, och då slog lukten emot mig när jag kom in. Antar att de vädrat som sjutton på visningen.. skrev till mäklaren om att jag ville göra en besiktning, men han sa att vi var nu bundna till kontraktet. Då googlade jag en massa och läste inlägg av en man här som upplevde exakt samma och det var syllen. Pga tryckimpregnerat trä. Sparade allt det för tänkte - tänk om det är det:
Haft ångest sen dess och hoppats på det bästa.
Men ja, nu efter 1 veckas inflytt har jag panik. Lukten sätter sig i mitt hår, kläder osv. Har vart i kontakt med massa firmor, en jätte kunnig, angående fukt etc som jag tänkte fråga angående att sätta isolerings plast i krypgrunden med avfuktare, men när jag nämnde lukten blev hon direkt tveksam och sa ”kan det vara syllen?”
jahapp där kom det tänkte jag..
Hon hänvisade mig till deras samarbetande snickare som bytt syllar förut och verkar också va super kunnig inom detta efter att ha pratat med han. Han kommer om 2 dagar.
Men sedan har jag läst, kommenterat i grupper på fb etc angående detta och de verkar ju finnas 7999 olika saker det kan va. Vad ska jag fråga snickaren om? Om det är syllen, ska man byta ALLT? Eller om det bara är en viss del, bara det?
Någon nämnde att de va hans takstolar - satte in nån grej och de gick bort. Någon nämner asfaboard. Snälla hjälp - har panik. Nån skriver asfaboard.
Är också extremt känslig för lukter / fukt / mögel allt möjligt. Fått lunginflammation av mögel 3 ggr i mitt liv. Kliade i halsen häromdagen men nu vet jag inte om de är inbillning eller på riktigt pga att jag är så rädd för det här. Också alla våra besparingar, de är vårt första hus som vi kämpat att spara ihop till. Är så ledsen. Och lack på att man inte kan sånt här, att mäklaren eller besiktningen inte är mer ingående. Vi kommer behöva få låna mer för att lösa detta. Om det nu är det. JAJA.. nu behöver jag era allas hjälp!
Snälla kom med tips…
Många verkar vara inne på att det är syllen, även jag men börja med att städa grunden och lägg ut en åldersbeständig plast som du kan lägga lite sten här och där på så att ligger på plats sen kan du hyra en avfuktare som klarar den miljön så att du kan utesluta vissa en sak i taget innan du river halva huset.
Ingen tvivlar på att fukt kan lukta det är begreppet dolt fel som används felaktigt. I alla fall i dess juridiska bemärkelse. Att du menar ett fel som inte är uppenbart och inte ”dolt fel” så som det oftast används på detta forum kanske förklarar missförståndet.M mats.3 skrev:
Jag har inte nämnt ett ord om dolda fel.Vrana skrev: