Hej! Vi har precis köpt ett hus byggt 79. Betong med tryckimpregnerat virke.

På visningen luktade det INGENTING. Hade läst besiktningen noga och det nämndes en Sommarstugelukt. Dum som jag var (!) tänkte jag på visningen att nej men det här var ju ingenting! Äger ett sommarhus som har en Sommarstugelukt när man öppnar upp efter vintern. Men aldrig problem med det. Det är dock från 1700 tal och välmående.
Sedan mötte vi ägarna här efter vi signat, för att gå igenom saker, och då slog lukten emot mig när jag kom in. Antar att de vädrat som sjutton på visningen.. skrev till mäklaren om att jag ville göra en besiktning, men han sa att vi var nu bundna till kontraktet. Då googlade jag en massa och läste inlägg av en man här som upplevde exakt samma och det var syllen. Pga tryckimpregnerat trä. Sparade allt det för tänkte - tänk om det är det:
Haft ångest sen dess och hoppats på det bästa.
Men ja, nu efter 1 veckas inflytt har jag panik. Lukten sätter sig i mitt hår, kläder osv. Har vart i kontakt med massa firmor, en jätte kunnig, angående fukt etc som jag tänkte fråga angående att sätta isolerings plast i krypgrunden med avfuktare, men när jag nämnde lukten blev hon direkt tveksam och sa ”kan det vara syllen?”
jahapp där kom det tänkte jag..
Hon hänvisade mig till deras samarbetande snickare som bytt syllar förut och verkar också va super kunnig inom detta efter att ha pratat med han. Han kommer om 2 dagar.
Men sedan har jag läst, kommenterat i grupper på fb etc angående detta och de verkar ju finnas 7999 olika saker det kan va. Vad ska jag fråga snickaren om? Om det är syllen, ska man byta ALLT? Eller om det bara är en viss del, bara det?
Någon nämnde att de va hans takstolar - satte in nån grej och de gick bort. Någon nämner asfaboard. Snälla hjälp - har panik. Nån skriver asfaboard.
Är också extremt känslig för lukter / fukt / mögel allt möjligt. Fått lunginflammation av mögel 3 ggr i mitt liv. Kliade i halsen häromdagen men nu vet jag inte om de är inbillning eller på riktigt pga att jag är så rädd för det här. Också alla våra besparingar, de är vårt första hus som vi kämpat att spara ihop till. Är så ledsen. Och lack på att man inte kan sånt här, att mäklaren eller besiktningen inte är mer ingående. Vi kommer behöva få låna mer för att lösa detta. Om det nu är det. JAJA.. nu behöver jag era allas hjälp!

Snälla kom med tips…
Mvh
Anna

• Älska
  • Gilla
Linda Wiveka Olsson och 1 till
  • Laddar…
surris
A annapanna1234 skrev:
Hej! Vi har precis köpt ett hus byggt 79. Betong med tryckimpregnerat virke.

På visningen luktade det INGENTING. Hade läst besiktningen noga och det nämndes en Sommarstugelukt. Dum som jag var (!) tänkte jag på visningen att nej men det här var ju ingenting! Äger ett sommarhus som har en Sommarstugelukt när man öppnar upp efter vintern. Men aldrig problem med det. Det är dock från 1700 tal och välmående.
Sedan mötte vi ägarna här efter vi signat, för att gå igenom saker, och då slog lukten emot mig när jag kom in. Antar att de vädrat som sjutton på visningen.. skrev till mäklaren om att jag ville göra en besiktning, men han sa att vi var nu bundna till kontraktet. Då googlade jag en massa och läste inlägg av en man här som upplevde exakt samma och det var syllen. Pga tryckimpregnerat trä. Sparade allt det för tänkte - tänk om det är det:
Haft ångest sen dess och hoppats på det bästa.
Men ja, nu efter 1 veckas inflytt har jag panik. Lukten sätter sig i mitt hår, kläder osv. Har vart i kontakt med massa firmor, en jätte kunnig, angående fukt etc som jag tänkte fråga angående att sätta isolerings plast i krypgrunden med avfuktare, men när jag nämnde lukten blev hon direkt tveksam och sa ”kan det vara syllen?”
jahapp där kom det tänkte jag..
Hon hänvisade mig till deras samarbetande snickare som bytt syllar förut och verkar också va super kunnig inom detta efter att ha pratat med han. Han kommer om 2 dagar.
Men sedan har jag läst, kommenterat i grupper på fb etc angående detta och de verkar ju finnas 7999 olika saker det kan va. Vad ska jag fråga snickaren om? Om det är syllen, ska man byta ALLT? Eller om det bara är en viss del, bara det?
Någon nämnde att de va hans takstolar - satte in nån grej och de gick bort. Någon nämner asfaboard. Snälla hjälp - har panik. Nån skriver asfaboard.
Är också extremt känslig för lukter / fukt / mögel allt möjligt. Fått lunginflammation av mögel 3 ggr i mitt liv. Kliade i halsen häromdagen men nu vet jag inte om de är inbillning eller på riktigt pga att jag är så rädd för det här. Också alla våra besparingar, de är vårt första hus som vi kämpat att spara ihop till. Är så ledsen. Och lack på att man inte kan sånt här, att mäklaren eller besiktningen inte är mer ingående. Vi kommer behöva få låna mer för att lösa detta. Om det nu är det. JAJA.. nu behöver jag era allas hjälp!

Snälla kom med tips…
Mvh
Anna
Är man osäker på säljarens besiktning så får man köpa in en grundligare besiktning själv. Är tråkigt det som hänt, men man har ingen att skylla på mer än sig själv.

Låter som det kan vara en idé att sälja huset. Annars är det bara att hitta en bra konsult och firma som kan göra en åtgärdsplan för att få bort lukten.

Hoppas det löser sig!

• Gilla
mrbackstrom och 2 till
  • Laddar…
D
Mitt förslag är att du säljer huset.

Har dom skrivit i besiktningen(red) att det finns "sommarstugelukt" så skulle jag säga att de informerat köpare vad de känner till. Detta borde ha gjort att köparen gjorde en noggrannare besiktning än vanligt.

Men försök sikta på att lösa problemet istället. Berätta mer om "betonghus med tryckimpregnerat". Är det regelstomme med träsyllar som ligger på en betonggrund? Fasadtegel?

Är syllen/asfaboarden exponerad någonstans så du kan se den, ta då en hammare och stämjärn och lossa en bit, lägg i en försluten plastpåse och gå hem till någon annan, öppna påsen och lukta i påsen.

Redigerat:
  • Gilla
Sigge1960 och 2 till
  • Laddar…
D datja skrev:
Mitt förslag är att du säljer huset.
Ja det är inte helt möjligt nu. Ville ha tips på hur vi ska göra mest :/

surris surris skrev:
Är man osäker på säljarens besiktning så får man köpa in en grundligare besiktning själv. Är tråkigt det som hänt, men man har ingen att skylla på mer än sig själv.

Låter som det kan vara en idé att sälja huset. Annars är det bara att hitta en bra konsult och firma som kan göra en åtgärdsplan för att få bort lukten.

Hoppas det löser sig!
Hej, tack för ditt svar! Jag vet, har insett det nu. Jag pratade med många som jag anser ”kunniga” och frågade dom om vi ska göra en egen besiktning men dom tyckte inte det. Har nu lärt mig att ej lita på nån - bättre att ta de säkra före det osäkra.

Vet inte om vi kan göra det. Måste fundera 🫩. De kommer snickare imorn och ett annat företag på måndag. Hoppas att de går att lösa.
Varför tycker du att vi borde sälja istället för att åtgärda förresten?

I InsidersUnited skrev:
Har dom skrivit i besiktningen(red) att det finns "sommarstugelukt" så skulle jag säga att de informerat köpare vad de känner till. Detta borde ha gjort att köparen gjorde en noggrannare besiktning än vanligt.

Men försök sikta på att lösa problemet istället. Berätta mer om "betonghus med tryckimpregnerat". Är det regelstomme med träsyllar som ligger på en betonggrund? Fasadtegel?

Är syllen/asfaboarden exponerad någonstans så du kan se den, ta då en hammare och stämjärn och lossa en bit, lägg i en försluten plastpåse och gå hem till någon annan, öppna påsen och lukta i påsen.
Ok håller helt med men nu står vi här 🤓. Ja de har du rätt i. Återkommer imorgon med med info om hur de ser ut helt inuti huset.
Okej, för att se om det är samma lukt eller vad menar du?

A annapanna1234 skrev:
Okej, för att se om det är samma lukt eller vad menar du?
För att om man står i ett rum som luktar så känner man inte lukten på provbiten. Är du ute i friska luften någon timme och sticker ner näsan i en plastpåse så känner du om provbiten luktar.

• Gilla
Leif i Skåne och 1 till
  • Laddar…
I InsidersUnited skrev:
För att om man står i ett rum som luktar så känner man inte lukten på provbiten. Är du ute i friska luften någon timme och sticker ner näsan i en plastpåse så känner du om provbiten luktar.
Ok tack. Du menar alltså om man känner att det är ”just den” lukten man känner i huset, från den lilla biten liksom?
Ska göra d imorn med snickaren då!

• Gilla
InsidersUnited
  • Laddar…
surris
A annapanna1234 skrev:
Hej, tack för ditt svar! Jag vet, har insett det nu. Jag pratade med många som jag anser ”kunniga” och frågade dom om vi ska göra en egen besiktning men dom tyckte inte det. Har nu lärt mig att ej lita på nån - bättre att ta de säkra före det osäkra.

Vet inte om vi kan göra det. Måste fundera 🫩. De kommer snickare imorn och ett annat företag på måndag. Hoppas att de går att lösa.
Varför tycker du att vi borde sälja istället för att åtgärda förresten?
För att det låter som att detta påverkar er väldigt negativt. Eftersom ni inte var med på detta från början låter det som det blivit överväldigande för er. Men jag vet inte..

Det kan bli väldigt dyrt och det kan vara svårt att få bort lukten, även om man åtgärdar källan till lukten kan lukten ha kontaminerat ytskikt m.m.

surris surris skrev:
För att det låter som att detta påverkar er väldigt negativt. Eftersom ni inte var med på detta från början låter det som det blivit överväldigande för er. Men jag vet inte..

Det kan bli väldigt dyrt och det kan vara svårt att få bort lukten, även om man åtgärdar källan till lukten kan lukten ha kontaminerat ytskikt m.m.
Jag förstår tack för ditt svar. Det är jag som är överväldigad, min fästman är väldigt lugn. Han störs inte av lukt och verkar inte förstå problemet förens jag visar upp all fakta liksom. Hur dyrt tänker du dig? Jag har tänkt såhär:
Byta syll och närliggande trä/isolering m.m. Måla varenda vägg och tak i hela huset för att sätta in ny lukt i väggarna typ? Samt sätta in plast isolering i krypgrunden med avfuktare. Sen finns de säkert massa mer man kan göra. Tror du det är en bra plan? Eller ska jag tänka nåt annorlunda?

surris
A annapanna1234 skrev:
Jag förstår tack för ditt svar. Det är jag som är överväldigad, min fästman är väldigt lugn. Han störs inte av lukt och verkar inte förstå problemet förens jag visar upp all fakta liksom. Hur dyrt tänker du dig? Jag har tänkt såhär:
Byta syll och närliggande trä/isolering m.m. Måla varenda vägg och tak i hela huset för att sätta in ny lukt i väggarna typ? Samt sätta in plast isolering i krypgrunden med avfuktare. Sen finns de säkert massa mer man kan göra. Tror du det är en bra plan? Eller ska jag tänka nåt annorlunda?
Låter väl som en okej plan, men det är omöjligt att säga utan en utredning om vart lukten kommer ifrån och vilka åtgärder som krävs. Exakt kostnad vill jag inte gissa på, men om man har otur kan det dra iväg i pengar.

Hitta någon bra konsult/företag som kan göra en åtgärdsplan och vad det kostar.

• Gilla
Sigge1960 och 1 till
  • Laddar…
Alltså, du kan ju börja med enklare åtgärder.

Jag gjorde såhär:

Steg 1,
bra tillluft och frånluft i huset.

Ofta har man satt in isoleringsfönster senare och inte utökat tilluften eller för snål frånluft. Även om det ökar kostnaderna lite är de värt det om du stör dig på lukten.

Steg 2
Installera krypgrundsfläkt om du har höga fuktvärden där nere (jag misstänker att de även hjälper till viss del mot lukten eftersom doften trycks ut istället för att går upp i huset.

Steg 3
Måla om, och bytt allt.

Jag målade om allt och bytte och slipade om det mesta.

Steg 4 (gjorde inte jag) bytt syllar. Det är relativt billigt i förhållande vad man kan tro men det är sjukt tråkiga pengar.

Resultat.

Doften försvann men var jag på semester en vecka kunde jag känna den lite granna när jag öppna dörren men försvann snabbt när jag satte igång frånluften. Och det kan vara ett tips att frånluften behöver vara en sån där aktiv du sätter på taket och som drar lite konstant alternativet är att du kör i toaletterna vanliga men ökar draget i dom rejält.

Lycka till. Obs det är ju inte mögel då du dörr inte av det. Men jag förstår att du stör dig på det. Det känns lite 70 tal och fattigmanshem

• Gilla
Dortmunder DAB och 4 till
  • Laddar…
Hur är husets ventilation? 70-talshus har ofta dålig ventilation. När vi flyttade in i vårt luktade det också dåligt. Vi har installerat en FTX, vilket gjorde enorm skillnad. Därutöver plastade vi krypgrunden och satte in en avfuktare (vi skulle nog klara oss utan avvfuktaren, men satte in en billig kondensavfuktare i alla fall).

• Gilla
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
Hej Anna! Himla tråkigt. Man lär sig den hårda vägen att det vädras för kung och fosterland på visningar.

Jag är också känslig för lukt. Vet ej vad du menar med lunginflammationer av mögel men du skriver själv att du är känslig. Överväg försäljning. Det är en sak att glada i hågen köpa ett dödsbo tillika renoveringsobjekt med siktet inställt på att allt kommer behöva göras jämfört med att inse detta post festum och inte ha ekonomi eller ork till det. Beklagar.

Många bra råd redan. Ignorera surkartarna som genast knäpper dig på näsan och tjatar undersökningsplikt. Jag läser ditt inlägg dom hjälpsökande och ångerfyllt inte som att du skyller ifrån dig.

Vi visste att vi hade cuprinoltryckta syllar i garaget till det hus vi köpte (också okunniga, naiva och glada i hågen) jag hatade lukten. Vi bytte syll, isolering, gips och målade med grundfärg överallt annars. Två omgångar ozonmaskin. Min man känner det inte längre men jag känner det fortf svagt. Hade inte kunnat leva så om jag hade det i huset. Man är olika, men fundera på om du tror att du kommer kunna bli nöjd eller om det är bättre att börja om?

Oavsett vad ni väljer + 1 för FTX, det ångrar ni aldrig.

• Gilla
Dortmunder DAB och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.