155 270 läst ·
482 svar
155k läst
482 svar
Luftvärmepump med snabbkoppling helt borta nu eller?
Kör också en sc-ja2519, köpte den primärt för ac på sommaren. Installerade den i våras så körde lite värme första tiden så kommer nog köra den till hösten också men sen nör det blir kallare så ska jag stänga av den. Har relativt billig fjärrvärme.
Jämför jag maj i fjol mot maj detta år så förbrukade vi 800kWh mindre fjärrvärme detta år men då ökade vi elen med 150kWh.
Så den går ju billigt under gynnsamma förhållanden iaf.
Men som sagt den köptes för att kyla ner huset, och nu har den klarat att hålla huset svalt trots 25-30 grader ute och stekande sol.
Huset är väll cirka 125kvm men den kyler enbart 100 av dom, ser ingen nämnvärd ökning av elförbrukning kring en 200kWh verkar den ha tagit i juni
Jämför jag maj i fjol mot maj detta år så förbrukade vi 800kWh mindre fjärrvärme detta år men då ökade vi elen med 150kWh.
Så den går ju billigt under gynnsamma förhållanden iaf.
Men som sagt den köptes för att kyla ner huset, och nu har den klarat att hålla huset svalt trots 25-30 grader ute och stekande sol.
Huset är väll cirka 125kvm men den kyler enbart 100 av dom, ser ingen nämnvärd ökning av elförbrukning kring en 200kWh verkar den ha tagit i juni
Är det där din färdiga installation, dvs så mycket du dragit anslutningsrören? Lite svårt veta hur mycket man ska dra om inte har momentnyckel. Såg en youtube på liknande modell där de bottnade anslutningarna. Det är märke "Mrcool" vilken är påfallande lik "Qlima".M MLindstrom skrev:
Mvh
Redigerat:
Bottnade?mcr108s skrev:
kanske slarvigt uttryckt men om du ser bilden i inlägget jag svarade på så är det massvis med gänga kvar på anslutningen och man har tagit av ventilhylsan som nästa steg att öppna ventilen...och så ser det ut i bruksen också tycker jag mig se även om bilderna är katastrofalt dåliga. Så relativt den "bottnar" åtdragningen i videoinstruktionen. Men jag menar såklart inte drar sönder packning.electroluxaren skrev:
Jag ska få hjälp med en installation i helgen och förbereder mig... men jag vill gärna se såna här mentala bilder på kritiska moment hur det ska se ut än att göra det på erfarenhet och känn. Och just till det här kan jag inte använda momentnyckeln heller. O därför jag får hjälp av en gammal röris i familjen som jag tror klarar detta bra ändå utan EU-cert och mentala bilder
Det kanske är sista rycket med förfyllda pumpar och snabbkopplingar nu? På mitt lokala Julavaruhus fick jag igår veta att SC-JA2522 är en utgående modell och dessutom att deras samarbetspartner Inselo helt nyligen, utan förvarning, avslutade samarbetet med omedelbar verkan. Jag tror att det blir svårt för Jula att sälja dessa pumpar om de dels kräver certifierad installatör och dels saknar möjlighet att förse kunderna med detta. De lokala kylarfirmorna jag pratade med vägrade totalt att sälja installationer av pumpar de inte själva sålde.
Troligtvis jula själva som avslutat samarbetetG Gabbe1 skrev:Det kanske är sista rycket med förfyllda pumpar och snabbkopplingar nu? På mitt lokala Julavaruhus fick jag igår veta att SC-JA2522 är en utgående modell och dessutom att deras samarbetspartner Inselo helt nyligen, utan förvarning, avslutade samarbetet med omedelbar verkan. Jag tror att det blir svårt för Jula att sälja dessa pumpar om de dels kräver certifierad installatör och dels saknar möjlighet att förse kunderna med detta. De lokala kylarfirmorna jag pratade med vägrade totalt att sälja installationer av pumpar de inte själva sålde.
Samma upplevelse här, men den eget installerade SC-JA2519 är över förväntan såhär långt, dock bara med -10 som värst än så länge.G Gabbe1 skrev:Det kanske är sista rycket med förfyllda pumpar och snabbkopplingar nu? På mitt lokala Julavaruhus fick jag igår veta att SC-JA2522 är en utgående modell och dessutom att deras samarbetspartner Inselo helt nyligen, utan förvarning, avslutade samarbetet med omedelbar verkan. Jag tror att det blir svårt för Jula att sälja dessa pumpar om de dels kräver certifierad installatör och dels saknar möjlighet att förse kunderna med detta. De lokala kylarfirmorna jag pratade med vägrade totalt att sälja installationer av pumpar de inte själva sålde.
En annan sak jag såg nu i annonsen var att de är specade enligt kubikmeter. Är väl standard med kvadratmeter? Och visst kan man göra en omslagsberäkning till kubikmeter, båda är väl att höjden approximeras ändå men nu verkar det som att man bara ändrat från m2 till m3 utan att ändra siffran. Så dålig tror jag inte pumpen är? 22an står på 50-85 kubik, dvs ett 5x5 m rum med normal takhöjd.
Vet du vad skillnaden mellan SC-JA2519 och SC-JA2522 är?mcr108s skrev:
Samma upplevelse här, men den eget installerade SC-JA2519 är över förväntan såhär långt, dock bara med -10 som värst än så länge.
En annan sak jag såg nu i annonsen var att de är specade enligt kubikmeter. Är väl standard med kvadratmeter? Och visst kan man göra en omslagsberäkning till kubikmeter, båda är väl att höjden approximeras ändå men nu verkar det som att man bara ändrat från m2 till m3 utan att ändra siffran. Så dålig tror jag inte pumpen är? 22an står på 50-85 kubik, dvs ett 5x5 m rum med normal takhöjd.
Båda är/var väl specade till max 4,9 kW värme?
I vilket fall köpte jag en SC-JA2522 igår, tänker monterade den på mitt fritidshus nästa år.
Jag har fyra SC-JA2519 med dessa "kopplingar". Den äldsta är inne på 3:e säsongen nu. Fungerar klockrent både för värme och kyla hittills.
Däremot levereras de numera med "Tuya" Wifi-sticka som bara fungerar med deras egen USLA app, jämför med den tidigare "Nethome" appen, som hade betydligt mer funktionalitet. DESSUTOM började de från i morse med att visa annonser i sin värdelösa app.
AKTA er för "Tuya" appen!
Klarar inte Qlima av att fixa sin egen app UTAN påträngande reklam och MED full funktionalitet, t.ex. att kunna styra Underhållsvärme "FP-läge" via appen utan bara om man är på plats och där med hjälp av fjärrkontrollen, så kan jag INTE rekommendera Qlima längre!
Om Jula dessutom inte längre kan erbjuda rimligt billig installation t.ex. via Inselo, så är det kört helt.
Fast jag är nöjd med mina fyra SC-JA2519, när jag bytt ut Tuyas skitsticka och deras skitapp!
Däremot levereras de numera med "Tuya" Wifi-sticka som bara fungerar med deras egen USLA app, jämför med den tidigare "Nethome" appen, som hade betydligt mer funktionalitet. DESSUTOM började de från i morse med att visa annonser i sin värdelösa app.
Klarar inte Qlima av att fixa sin egen app UTAN påträngande reklam och MED full funktionalitet, t.ex. att kunna styra Underhållsvärme "FP-läge" via appen utan bara om man är på plats och där med hjälp av fjärrkontrollen, så kan jag INTE rekommendera Qlima längre!
Om Jula dessutom inte längre kan erbjuda rimligt billig installation t.ex. via Inselo, så är det kört helt.
Fast jag är nöjd med mina fyra SC-JA2519, när jag bytt ut Tuyas skitsticka och deras skitapp!
Billigt brukar vara skitN Nisken skrev:Jag har fyra SC-JA2519 med dessa "kopplingar". Den äldsta är inne på 3:e säsongen nu. Fungerar klockrent både för värme och kyla hittills.
Oklart, det är väl dock ofta de får minimala uppdateringar och ny prispunkt osv... jag köpte min i våras, men ja, den är specad till 4.9 kW SCOP justerad värme och jag blir galen att det är så svårt få fram vad den faktiska maxeffekten är, dvs belastningen på elnätet. Jag har grovt mätt att den såhär långt (i låg temperatur ute) ligger på 1.3kW. I specen står det nominell effekt 0.84 kW men det är ju vid SCOP mätning +7 grader bara. Detta att maxeffekt saknas verkar dock gälla de flesta pumpar, bara massa genomsnitt som anges och det finns säkert någon förklaring jag inte förstått än.G Gabbe1 skrev:
Redigerat: