P polaris78 skrev:
nu menade jag inte bara Qlima utan tänkte om folk visste nån beteckning på nån annan pump med snabbkopplingslösning.
Du kan köpa en på ebay med leverans till dig. De förfyllda kallas oftast quick connect.
Det finns bl.a. ett populärt märke som heter Dimistal. Jag har ingen personlig erfarenhet av den men snokade lite när jag funderade på en sådan. Tyvärr har den inte frost protection läge men verkar bra i övrigt.

• Gilla
polaris78
  • Laddar…
P
mbha mbha skrev:
Du kan köpa en på ebay med leverans till dig. De förfyllda kallas oftast quick connect.
Det finns bl.a. ett populärt märke som heter Dimistal. Jag har ingen personlig erfarenhet av den men snokade lite när jag funderade på en sådan. Tyvärr har den inte frost protection läge men verkar bra i övrigt.
självklart har du som vanligt inget att backa upp ditt påstående med så kryp tillbaks under stenen

electroluxaren skrev:
självklart har du som vanligt inget att backa upp ditt påstående med så kryp tillbaks under stenen
Jag har postat bilder på förbrukningen från mina sidor på Vattenfall, bilder på min installation och här kommer en länk som bevisar att du har fel. Jag backar upp alla mina påståenden till skillnad mot ditt fullständigt kontraproduktiva påhittade dravel som intresserar exakt ingen.

https://www.ebay.de/sch/i.html?_fro...570.l1313&_nkw=dimstal+quick+connect&_sacat=0

P
mbha mbha skrev:
Jag har postat bilder på förbrukningen från mina sidor på Vattenfall, bilder på min installation och här kommer en länk som bevisar att du har fel. Jag backar upp alla mina påståenden till skillnad mot ditt fullständigt kontraproduktiva påhittade dravel som intresserar exakt ingen.

[länk]
Då ser jag fram emot att Polaris inhandlar en sådan så att vi vet att det funkar.
Och får han inte hem en så får väl du försöka
får du inte heller hem en så är det som vanligt bara grundlösa påstånden från en som...

electroluxaren skrev:
Då ser jag fram emot att Polaris inhandlar en sådan så att vi vet att det funkar.
Och får han inte hem en så får väl du försöka
får du inte heller hem en så är det som vanligt bara grundlösa påstånden från en som...
Han frågade om det fanns andra pumpar. Du svarade nej.
Gräv inte gropen djupare, eller vad spelar det för roll egentligen när trovärdigheten redan är noll!

L Lilllen skrev:
Dessa pumpar ska gå att styra ännu mera flexibelt via egen sticka. Jag har köpt dessa stickor:
[länk]
Enligt tips från denna tråd:
[länk]
Har inte dragit igång dem ännu, men blir väl vilken månad som helst nu ;)
Jepp, kör med en från tindie men annan säljare. Pumpen blir då styrd via Home Assistant. Fungerar bra mycket bättre än qlima org sticka(gamla versionen) som tappade uppkoppling efter ca 2 månader

• Gilla
Lilllen
  • Laddar…
P polaris78 skrev:
Finns det några andra pumpar som om man väljer med rätt bokstäver i modellnamnet levereras med snabbkopplingar och förfyllda annat än julas variant..

undanbeder pekpinnar om att man inte får montera själv... det vet jag och det var inte det jag frågade om. har vänner med korrekta utbildningar
Mig veterligen finns inga andra i Sverige. Globalt finns det många andra namn, men de jag känner till tror jag är tillverkade i samma fabrik? Hört någon gång att märket egentligen heter(?) Midea, men marknadsförs här som Qlima. I USA finns Mrcool. Det jag använt dessa namn till är för att hitta info på nätet snarare än att hitta annat inköpsställe. Har kört min äldsta pump i 6 år nu. Innerdelen började låta lite illa, men med fin hjälp från @electroluxaren som sa att det var motorn, har jag nu bytt den till en ny tyst. Vet att du inte gillar detta kinasmäck ;), men tack för bra hjälp! Det är synd att inte något av de fina märkena gör pumpar med snabbkoppling.

För 10 år sen såldes dom av flera lågprislador, typ Jula, Rusta, ÖB, etc under namnen Coolix, Zibro, Anslut, etc. Men i takt med att F-gasreglerna har skärpts så har dom försvunnit.

• Gilla
Smygnorden
  • Laddar…
Själv tycker jag det är idiotiskt om de helt försvinner i Sverige. Det enda som händer är att de importeras istället. Samt för de som inte vill importera, att div trådar börjar startas här med innehåll som: ”Varför pyser gasen ut hela tiden? Jag har försökt löda gasledningarna enligt denna youtube-film” och ”Har någon i Stockholmsområdet några flaskor med r410a? Mina är slut.”

G Granström2 skrev:
[länk]

[länk]
Fast ingen av dessa är väl förfyllda med snabbkopplingar?

G Gabbe1 skrev:
Fast ingen av dessa är väl förfyllda med snabbkopplingar?
Nej, ingen av dem heter ju sc så tyvärr så är de nog inte enklare att koppla in än vilken annan vanlig pump som helst.

P
N Nisken skrev:
Qlimas agent i Sverige Norge Danmark och Polen bor i Danmark. En av deras ÅF hittar du på: Qlima - Stort online udvalg | Køb til webpris i dag (frishop.dk)
Tack
Någon som har koll!

P polaris78 skrev:
nu menade jag inte bara Qlima utan tänkte om folk visste nån beteckning på nån annan pump med snabbkopplingslösning.
Finns på ebay med en typ av snabbkontakter, inte helt lätt att hitta information kring hur kopplingarna funkar och monteras. Hittade till slut på YT vill jag minnas. Det är vaccumsugna rör med backventiler, går att beställa i olika längder. Köpte en sån här för 1 år sedan och den har fungerat bra. https://www.ebay.com/itm/3842645982...Ao8FbMlX2+9614Rws46TFAThv1nZ|tkp:BFBMjtiHzpph

• Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.