N Nisken skrev:
Jag har fyra SC-JA2519 med dessa "kopplingar". Den äldsta är inne på 3:e säsongen nu. Fungerar klockrent både för värme och kyla hittills.

Däremot levereras de numera med "Tuya" Wifi-sticka som bara fungerar med deras egen USLA app, jämför med den tidigare "Nethome" appen, som hade betydligt mer funktionalitet. DESSUTOM började de från i morse med att visa annonser i sin värdelösa app.

AKTA er för "Tuya" appen!

Klarar inte Qlima av att fixa sin egen app UTAN påträngande reklam och MED full funktionalitet, t.ex. att kunna styra Underhållsvärme "FP-läge" via appen utan bara om man är på plats och där med hjälp av fjärrkontrollen, så kan jag INTE rekommendera Qlima längre!

Om Jula dessutom inte längre kan erbjuda rimligt billig installation t.ex. via Inselo, så är det kört helt.

Fast jag är nöjd med mina fyra SC-JA2519, när jag bytt ut Tuyas skitsticka och deras skitapp!
Har du bytt ut Tuyas? Till vad?

P
mcr108s mcr108s skrev:
Samma upplevelse här, men den eget installerade SC-JA2519 är över förväntan såhär långt, dock bara med -10 som värst än så länge.

En annan sak jag såg nu i annonsen var att de är specade enligt kubikmeter. Är väl standard med kvadratmeter? Och visst kan man göra en omslagsberäkning till kubikmeter, båda är väl att höjden approximeras ändå men nu verkar det som att man bara ändrat från m2 till m3 utan att ändra siffran. Så dålig tror jag inte pumpen är? 22an står på 50-85 kubik, dvs ett 5x5 m rum med normal takhöjd.
eg är kubikmeter bättre än kvm ,oavsett är inget av detta någon standard utan blöta drömmar hos försäljare som försöker förklara något de inte förstår

P Putte 9497 skrev:
Billigt brukar vara skit
Kan vara att man får vad man betalar för. Med svenska agenter och återförsäljare som ska skära emellan 30% vardera blir det DYRT!

I det här fallet fungerade det utmärkt, innan Qlima lurades av Tuya att sluta med sin gamla sticka och använda Tuyas sticka i stället. Med den tvingas de att använda Tuyas generiska app, då den gamla appen som var en OEM-app (rån Tuya) som Qlima anpassat för extra funktionalitet, inte fungerar med Tuyas egen sticka.

Det här KAN Qlima fixa genom att erbjuda att byta ut WiFi-stickan mot den gamla. Tyvärr har deras tidigare kundtjänst - med en trevlig och mycket kundorienterad dansk man - bytts ut mot en "surkärring" som vägrar ta ansvar för någonting och mest verkar tycka att kunder är till besvär! Eller Tuya, genom att uppdatera sin generiska app med den funktionalitet som "NetHome Plus" appen har haft hela tiden!

• Gilla
Hullefar
  • Laddar…
mcr108s mcr108s skrev:
Har du bytt ut Tuyas? Till vad?
Mina två äldre hade Qlimas egen WiFi-sticka (köpt nånstans förstås) och den funkade med "NetHome Plus" appen, med alla funktioner.

De två nyare som köptes för ca ett halvår sedan, (med Tuyas logga på lådan) hade Tuyas sticka som BARA funkar med Tuyas egen generiska app. Så jag KAN inte använda den med Qlimas "NetHome plus" app.

Så jag har två appar...

N Nisken skrev:
Jag har fyra SC-JA2519 med dessa "kopplingar". Den äldsta är inne på 3:e säsongen nu. Fungerar klockrent både för värme och kyla hittills.

Däremot levereras de numera med "Tuya" Wifi-sticka som bara fungerar med deras egen USLA app, jämför med den tidigare "Nethome" appen, som hade betydligt mer funktionalitet. DESSUTOM började de från i morse med att visa annonser i sin värdelösa app.

AKTA er för "Tuya" appen!

Klarar inte Qlima av att fixa sin egen app UTAN påträngande reklam och MED full funktionalitet, t.ex. att kunna styra Underhållsvärme "FP-läge" via appen utan bara om man är på plats och där med hjälp av fjärrkontrollen, så kan jag INTE rekommendera Qlima längre!

Om Jula dessutom inte längre kan erbjuda rimligt billig installation t.ex. via Inselo, så är det kört helt.

Fast jag är nöjd med mina fyra SC-JA2519, när jag bytt ut Tuyas skitsticka och deras skitapp!
Dessa pumpar ska gå att styra ännu mera flexibelt via egen sticka. Jag har köpt dessa stickor:
https://www.tindie.com/products/smartlightme/wifi-dongle-for-air-conditioners-midea-electrolux/
Enligt tips från denna tråd:
https://www.byggahus.se/forum/threads/koepes-wifi-sticka-till-luftvaermepump-ac.426737/page-2
Har inte dragit igång dem ännu, men blir väl vilken månad som helst nu ;)

Har en Qlima SC-JA2519. Levererar värme just nu med utomhustemp runt 0c. Strömförbrukningen och verkningsgraden har jag ingen egen siffra på men de som mätt upp sina sja2516 rapporterar fina siffror, även vid -7 och -15c.

Redigerat:
P
Finns det några andra pumpar som om man väljer med rätt bokstäver i modellnamnet levereras med snabbkopplingar och förfyllda annat än julas variant..

undanbeder pekpinnar om att man inte får montera själv... det vet jag och det var inte det jag frågade om. har vänner med korrekta utbildningar

P
P polaris78 skrev:
Finns det några andra pumpar som om man väljer med rätt bokstäver i modellnamnet levereras med snabbkopplingar och förfyllda annat än julas variant..

undanbeder pekpinnar om att man inte får montera själv... det vet jag och det var inte det jag frågade om. har vänner med korrekta utbildningar
NEJ!
och det behöver man inte ha när man har vänner med såväl personligt cert minst kat4 OCH företagscert

• Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Man kan väl åka till Danmark och köpa en Qlima.

• Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
P
G Granström2 skrev:
Man kan väl åka till Danmark och köpa en Qlima.
Vem i Danmark säljer Qlima, jula finns väl inte där?

electroluxaren skrev:
Vem i Danmark säljer Qlima, jula finns väl inte där?
Hmm...
"Today Qlima is sold in over twenty European countries, via approximately 15,000 dealers. As a result, over 20,000,000 products have found their way into the homes of satisfied consumers."

L Lancen skrev:
Hmm...
"Today Qlima is sold in over twenty European countries, via approximately 15,000 dealers. As a result, over 20,000,000 products have found their way into the homes of satisfied consumers."
Sen kan man säga att "kärt barn har många namn...". :)

P
nu menade jag inte bara Qlima utan tänkte om folk visste nån beteckning på nån annan pump med snabbkopplingslösning.

P polaris78 skrev:
nu menade jag inte bara Qlima utan tänkte om folk visste nån beteckning på nån annan pump med snabbkopplingslösning.
Har kollat lite på Amazon, det verkar finnas flera modeller som liknar Qlimas och har ett annat namn. Ibland lite klurigt veta vilka som är förfyllda. Men har ingen sådär specifik att peka på och har redan 2 pumpar nu.

• Gilla
polaris78
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
NEJ!
och det behöver man inte ha när man har vänner med såväl personligt cert minst kat4 OCH företagscert
Som vanligt har du fel i sak!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.