Vi har haft problem med ett tak som läcker in och nu har vi dragit igång med takbytet.
Vi bor i ett 1,5 plans hus med inredd ovanvåning och kallvindar på sidorna byggt 1963.
Då råsponten under shingelpappen var ganska svart av mögel och varit där sedan 60 talet så bestämde vi oss för att byta även den vid takbytet.
Under råsponten på den del av ovanvåningen som varit inredd har det inte funnits mycket luftspalt.
Förmodligen är detta en del av problemet som orsakat möglet.
Byggaren vi anlitade rekommenderade att lägga dit luftspaltsskivor (vanlig masonite) för att garantera luftspalten.
Det blir en luftspalt på 28 mm, från nock ner under hela råsponten ner till takfoten.
Nu är det helg och jag hade tillfälle att inspektera jobbet, från kallvinden.
Jag kan konstatera att masoniten bubblar sig ganska kraftigt, och frågar mig då ifall de verkligen gör någon nytta?
Då de bubblar upp på vissa ställen ligger de ju nästan helt mot råsponten. Där det bubblar ner leds ju snarar luften in i vinden.
Syftet med skivorna var ju att skapa ett drag under råsponten
Var tror ni här på forumet? Tänkte försöka få kontakt med byggaren imorgon och kolla hur han tänkt....
Mvh
Magnus
Vi bor i ett 1,5 plans hus med inredd ovanvåning och kallvindar på sidorna byggt 1963.
Då råsponten under shingelpappen var ganska svart av mögel och varit där sedan 60 talet så bestämde vi oss för att byta även den vid takbytet.
Under råsponten på den del av ovanvåningen som varit inredd har det inte funnits mycket luftspalt.
Förmodligen är detta en del av problemet som orsakat möglet.
Byggaren vi anlitade rekommenderade att lägga dit luftspaltsskivor (vanlig masonite) för att garantera luftspalten.
Det blir en luftspalt på 28 mm, från nock ner under hela råsponten ner till takfoten.
Nu är det helg och jag hade tillfälle att inspektera jobbet, från kallvinden.
Jag kan konstatera att masoniten bubblar sig ganska kraftigt, och frågar mig då ifall de verkligen gör någon nytta?
Då de bubblar upp på vissa ställen ligger de ju nästan helt mot råsponten. Där det bubblar ner leds ju snarar luften in i vinden.
Syftet med skivorna var ju att skapa ett drag under råsponten
Var tror ni här på forumet? Tänkte försöka få kontakt med byggaren imorgon och kolla hur han tänkt....
Mvh
Magnus

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ja bilden är svårtolkade men min personliga åsikt att luftspalt inte behöver vara exakt 28 mm på allaställe, det blir ändå ett drag igenom.
Givetvis är det inte bra om masoniten ligger nära råsponten på hela bredden mellan takstolar, men om det bubblar på ett eller annat ställe så funkar det ändå.
Givetvis är det inte bra om masoniten ligger nära råsponten på hela bredden mellan takstolar, men om det bubblar på ett eller annat ställe så funkar det ändå.
Ok!
Beklagar bildkvaliteten!
Kanske inte mycket att oroa sig för då...
Trodde det var viktigt att skivorna var lite mer täta i skarvarna.
Jag får kolla med snickaren imorgon, men då verkar han alltså inte helt vara ute och cykla..
Beklagar bildkvaliteten!
Kanske inte mycket att oroa sig för då...
Trodde det var viktigt att skivorna var lite mer täta i skarvarna.
Jag får kolla med snickaren imorgon, men då verkar han alltså inte helt vara ute och cykla..
roland53 skrev:
Tunn (3 mm) masonit bubblar sig. Den sväller på vintern och torkar ihop ("spänner upp sig") på sommaren. Om snickaren nu inte lämnar lite hopdragningsmån så kommer skivorna att dra sönder spikhålen i kanterna och ev ramla ner en varm och torr sommar. Det är omöjligt att få skarvarna mellan skivor täta. Det blir alltid mer eller mindre glipa iom att skivorna rör på sig ganska mkt.
På ställen där det blåser mkt, såsom Skåne, så behövs inte så mkt spalt. Vinden trycker igenom luften ändå.
Nu ska ju dock masoniten normalt hänga nedåt, inte bubbla uppåt, men vid genomföringar och andra krångliga ställen så kan det kanske bli så vid eftermontering i trångt/svåråtkomligt läge då man inte kommer åt att forma masoniten att hänga nedåt om den bubblat sig åt fel håll vid uppsättningen. Om inte bubblan är för djup/hög så kommer den troligtvis att hänga sig rätt efter en el två säsonger när den dragit ihop sig och sedan börjar svälla (blir fuktig/mjuknar). Tyngdkraften verkar ju konstant på skivan.
(Det är inte så att den "bubblar" sig uppåt mitt i facket? Sannolikt sitter det en list även i mitten av varje takstolsfack, längs med takstolarna.)
På ställen där det blåser mkt, såsom Skåne, så behövs inte så mkt spalt. Vinden trycker igenom luften ändå.
Nu ska ju dock masoniten normalt hänga nedåt, inte bubbla uppåt, men vid genomföringar och andra krångliga ställen så kan det kanske bli så vid eftermontering i trångt/svåråtkomligt läge då man inte kommer åt att forma masoniten att hänga nedåt om den bubblat sig åt fel håll vid uppsättningen. Om inte bubblan är för djup/hög så kommer den troligtvis att hänga sig rätt efter en el två säsonger när den dragit ihop sig och sedan börjar svälla (blir fuktig/mjuknar). Tyngdkraften verkar ju konstant på skivan.
(Det är inte så att den "bubblar" sig uppåt mitt i facket? Sannolikt sitter det en list även i mitten av varje takstolsfack, längs med takstolarna.)
Ok, någon läkt i mitten finns inte, men jag ska be snickaren att sätta dit det.
Just nu buktar det uppåt på en del ställen.
Vill ju ha ett bra luftflöde.
Förresten vad är poängen med masonite hela vägen ner genom kallvinden till takfoten?
Är det för att vatten ska rinna iväg vid ev läkage?
Just nu buktar det uppåt på en del ställen.
Vill ju ha ett bra luftflöde.
Förresten vad är poängen med masonite hela vägen ner genom kallvinden till takfoten?
Är det för att vatten ska rinna iväg vid ev läkage?
Masoniten fungerar som en vindspärr också. Därför vill man ha den ända ner. Att ev läckande vatten rinner av är egentligen inte meningen (så långt ner i konstruktionen skall det vara tätt) men en fin bonus. Det fungerar förstås bara om skivorna överlappar lite, åt rätt håll.
Med vänlig hälsning
Findus
Med vänlig hälsning
Findus
Klicka här för att svara