7 489 läst ·
4 svar
7k läst
4 svar
luftspalt under gammalt spåntak?
Jag håller på att inreda vinden på ett gammal uthus (hönshus närmare bestämt). Det har nu kommit till vinden där jag ska isolera taket.
Det ligger först glespanel med spån. Spånet är i dåligt skicka och delvis helt borta. Sedan är det för ca 20år sedan lagt plåttak ovanpå det. Mellan spån och plåt är det luftspalt på 5-10 cm.
Jag ska börja spika upp oljehärdad masonit som en barriär mot insekter och gammalt spån som faller in.
Nu kommer frågan om man brehöver en luftspalt mellan glespanelen och masoniten?
För att förtydliga:
plåt - luftspalt - dåligt spån - glespanel - luftspalt??? isoleing - panel
Huset används på sommaren och enstaka helger under resterande del av året.
Det ligger först glespanel med spån. Spånet är i dåligt skicka och delvis helt borta. Sedan är det för ca 20år sedan lagt plåttak ovanpå det. Mellan spån och plåt är det luftspalt på 5-10 cm.
Jag ska börja spika upp oljehärdad masonit som en barriär mot insekter och gammalt spån som faller in.
Nu kommer frågan om man brehöver en luftspalt mellan glespanelen och masoniten?
För att förtydliga:
plåt - luftspalt - dåligt spån - glespanel - luftspalt??? isoleing - panel
Huset används på sommaren och enstaka helger under resterande del av året.
Jag är inte direkt någon byggare och jag är delvis förvirrad vad gäller hela luftspaltsfunktionen. Men det du beskriver låter ju inte som det skulle vara något problem, det låter faktiskt som en helt normal takkonstruktion!
Du har en luftspalt, alttså ska allt vara bra.
Du har en luftspalt, alttså ska allt vara bra.
Visst ska du ha en luftspalt där. Men jag hade bytt spånet mot ett bättre undertak om jag vore som du, och tagit reda på varför det farit illa. Jag skulle gissa på att det beror på kondens under plåten, och detta kan ju vara vettigt att åtgärda.
Se till att luftspalten ventileras ordentligt vid takfot eller vid gavlarna, beroende på hur läkten ligger.
Se till att luftspalten ventileras ordentligt vid takfot eller vid gavlarna, beroende på hur läkten ligger.
Spåntak far illa av väder och vind, såsom alla yttertak gör...
Där jag bor och även hos föräldrarna har de i sin tid lagt på plåttak när det blev var mans egendom (nja, om man kunde göra den investeringen). Då spikade man självklart reglarna utanpå spånet och plåt på det. Skulle han ta bort spånet skulle han förmodligen behöva riva hela konstruktionen, helt onödigt.
I och med att man reglade för plåten fick man automatiskt en luftspalt, och det borde gå utmärkt att isolera direkt innanför brädtaket.
I och med att man reglade för plåten fick man automatiskt en luftspalt, och det borde gå utmärkt att isolera direkt innanför brädtaket.
Jag fick av någon anledning för mig att spånet var fuktigt och verkade ha tagit skada även efter det täckts med plåt. Vet inte varför jag fick för mig det, det är klart att det är dåligt sedan gammalt.
Det fungerar att bygga utan denna extra luftspalt om plåttaket är helt tätt och det inte finns några kondensproblem. Annars skulle man gärna vilja ha ett riktigt undertak som kunde hantera detta, och en luftspalt under denna.
Men i stort, glöm vad jag skrev ovan, jag tänkte dåligt.
Det fungerar att bygga utan denna extra luftspalt om plåttaket är helt tätt och det inte finns några kondensproblem. Annars skulle man gärna vilja ha ett riktigt undertak som kunde hantera detta, och en luftspalt under denna.
Men i stort, glöm vad jag skrev ovan, jag tänkte dåligt.
Klicka här för att svara