674 läst ·
10 svar
674 läst
10 svar
Luftspalt under råspont
Hej, är det någon som har denna uppbyggnad på sitt tak utifrån och in där man har öppet upp till nock på insidan:
1. Plant plåttak
2. Takduk
3. Råspont
4. Luftspalt
5 Isolering
Jag funderar hur man löser ventilation genom nock på en sådan uppbyggnad, så man ventilerar ut luften som kommer via luftspalten. Att man lämnar en liten öppning mellan råsponten högst upp är jag med på, men hur ser resterande uppbyggnad ut?
Vore tacksam att få lite tips/insikt hur man gör där.
1. Plant plåttak
2. Takduk
3. Råspont
4. Luftspalt
5 Isolering
Jag funderar hur man löser ventilation genom nock på en sådan uppbyggnad, så man ventilerar ut luften som kommer via luftspalten. Att man lämnar en liten öppning mellan råsponten högst upp är jag med på, men hur ser resterande uppbyggnad ut?
Vore tacksam att få lite tips/insikt hur man gör där.
Självbyggare
· Stockholm
· 8 573 inlägg
Jag har aldrig haft ventilation genom nock utan öppet i takfoten på båda sidor om luftspalten.
Tillbyggare
· Hallands län
· 414 inlägg
Jag har en sådan uppbyggnad av taket med ventilation endast i vardera takfot. Luften kan passera fritt över nocken. Dock får jag väldig hög fukthalt där på vintern (sitter fuktighetsgivare under råsponten) så jag funderar på att även öppna upp för ventilation i nocken.
Ja det är därför jag vill ha ventilation där, eftersom takpappen/plåten kommer ligga dikt an ovanpå råsponten. Hade först planerat luftspalt även ovan råsponten, men tillverkaren avrådde att plåten skulle installeras på läkt, då den kan formas vid väderförändringar. Därav känner jag att jag vill åtminstonde kunna lufta ifrån undersida ordentligt.Buildgates skrev:
Självbyggare
· Stockholm
· 8 573 inlägg
Alltså: Vardera takfot är öppen (med nät) så luften kan flöda från en takfot till den andra, men inget extra i nocken.N Nygge72 skrev:
Vissa verkar få problem emd fuktuppbyggnad/att det ventileras dåligt om man gör så. Jag ahr inte haft några sådana, synliga, problem de gånger jag har byggt så. Det beror väl iofs lite på hur stor luftspalt och hur brett hus man har osv...
Är det ett sadeltak med plåttäckning med isoleringen upp till nock,
Föreslår jag nockventilation.
Antingen att montera små huvar på nocken (blir ganska fult), alternativt
att montera ett luftningssystem för nock, finns olika fabrikat på marknaden.
Är nocken oisolerad ovanför hanband kan man montera ventiler på gavlarna istället.
Är det ett pulpettak räcker det med luftning vid takfötterna.
Är nocken oisolerad ovanför hanband kan man montera ventiler på gavlarna istället.
Hur stor luftspalt lämnar du då mellan råspontluckorna?klaskarlsson skrev:
Alltså: Vardera takfot är öppen (med nät) så luften kan flöda från en takfot till den andra, men inget extra i nocken.
Vissa verkar få problem emd fuktuppbyggnad/att det ventileras dåligt om man gör så. Jag ahr inte haft några sådana, synliga, problem de gånger jag har byggt så. Det beror väl iofs lite på hur stor luftspalt och hur brett hus man har osv...
Det var på detta vis jag tänkt måste bli, bara att jag tänkte att det blir en difföppen duk på toppen istället för nät. Men funkar det med nät är ju det bättre då det blir luftigare
Redigerat:
Dessa huvar har jag sett. Installerar man då dessa på ”utsidan av” plåttaktet?D Dunshult Storegård skrev:Är det ett sadeltak med plåttäckning med isoleringen upp till nock,
Halva taket blir öppet till nock, medans andra halvan blir vanligt tak, dvs en oisolerad yta
Kan du föreslå några av dessa system som man kan söka på och läsa in sig på?
Klicka här för att svara