30 221 läst ·
32 svar
30k läst
32 svar
Luftspalt snedtak och diverse övervånings frågor
Nu förstår jag inte helt hur du tänker.. Den luftspalten som är mellan takpannorna och masoniten är ju inte något som ventilerar våran vind (det som blir ovanför isoleringen) med denna standard luftspalt som de flesta sätter dit och hus tillverkaren rekommenderar skapar ju ordentlig med ventilation från takfoten och hela vägen snedtak och vind.. Det är ventilerad nock på huset med borrade hål i masonit undertaket mot nock idag. Ja man kanske sparar lite arbete igenom att skita i luftspalten men i pengar är det ju så små pengar.
Medlem
· Etelä Pohjanmaa
· 2 467 inlägg
Du sparar mycket tid och så får du plats med mera isolering. Luftspalten i snedtaket är viktig om man vill torka upp råsponten. Att lägga ett lager masonit för att torka upp nästa lager masonit är onödigt. Att använda snedtaket som ventilation till vinden behövs inte om du har ventiler i nocken. Det är bara bra att ha så lite ventilation som möjligt på kallvinden så att man kan täcka för den när den inte fungerar som den ska (främst på hösten).
Menar du att det skulle räcka med luften mellan takpannor och masonit? Det tror absolut inte jag. Klart han ska ha en luftspalt mellan masonit och osolering!Finndjävel skrev:Är det försent att lämna tillbaka masoniten till affären? Den luftspalt du tänker bygga är totalt onödig. Du har ju ren en luftspalt ovanför befintlig masonit, det är ingen idé att bygga ett till lager av samma sak under. Vad är det du vill åstadkomma? Som du bygger nu blir det isolering/masonit/luftspalt/masonit/luftspalt. fyll facken med isolering upp till befintlig masonit. Hade du haft råspont hade det funnits en orsak att bygga som du tänkt.
Grundstött
· Halland
· 28 348 inlägg
Viktig fråga: Vad finns ovanför masonit-undertaket?
Om det inte ligger någon diffusionstät (ångtät) papp där, så är luftspalten under masoniten onödig.
Det sätter jag min högra hand på (är för övrigt vänsterhänt
)
Om det inte ligger någon diffusionstät (ångtät) papp där, så är luftspalten under masoniten onödig.
Det sätter jag min högra hand på (är för övrigt vänsterhänt
Jag håller också på och ska inreda en smålandsvilla.
jag kan tipsa dig om att läsa i pärmen innan du börjar med något. finns ritningar på hur du ska göra.
MEN med nya studier visar det att du tillför mer fukt med luftspalt i snedtaket än utan.
Så när jag kontaktade smålandsvillan angående detta så sa att han jag skulle göra en luftspalt och sedan bygga igen den i takfot. sen luftas kallvinden i nock av de 2 Möggelstoppers som är borrade med ca 100 mm hål i varje gavel.
I pärmen står det även att du ska ta bort de horisontella reglarna, tror att det även står på dom.
Jag kommer ha ca 300mm lösull. och har inte bestämt luftspalt än men 22-28mm
I smv anvisningar tror jag det står att du ska ha 22x45 på sidorna och på mitten men den på mitten ska du lägga ner just för att de hänger på mitten.
jag kan tipsa dig om att läsa i pärmen innan du börjar med något. finns ritningar på hur du ska göra.
MEN med nya studier visar det att du tillför mer fukt med luftspalt i snedtaket än utan.
Så när jag kontaktade smålandsvillan angående detta så sa att han jag skulle göra en luftspalt och sedan bygga igen den i takfot. sen luftas kallvinden i nock av de 2 Möggelstoppers som är borrade med ca 100 mm hål i varje gavel.
I pärmen står det även att du ska ta bort de horisontella reglarna, tror att det även står på dom.
Jag kommer ha ca 300mm lösull. och har inte bestämt luftspalt än men 22-28mm
I smv anvisningar tror jag det står att du ska ha 22x45 på sidorna och på mitten men den på mitten ska du lägga ner just för att de hänger på mitten.
Grundstött
· Halland
· 28 348 inlägg
Här finns säkert all info du behöver.kimmo_thn skrev:
(Velux är väl marknadsledaren?)
http://www.velux.se/for-proffs/hantverkare/monteringsanvisningar
Väcker en gammal tråd få jag svettas i panik.
Vi har en 2 år gammal Smålandsvilla (Visingsö) med övervåning inredd av firma som kursat.
Idag på 2-årsbesiktningen anmärkte besiktningsmannen på avsaknad av luftspalt i snedtaket.
Just nu, utifrån, är det takpannor, läkt, oljehärdad masonit och sen lösull 30mm (följt av plast och innerväggar).
Lyfter jag lite på masonitskarvarna så blåser det ordentligt däröver. Men mellan masoniten och lösullen är det alltså ingen luftspalt.
Är det ok? Eller ska jag ta hit en firma som i efterhand fixar luftspalt för dyra pengar?
Vi har en 2 år gammal Smålandsvilla (Visingsö) med övervåning inredd av firma som kursat.
Idag på 2-årsbesiktningen anmärkte besiktningsmannen på avsaknad av luftspalt i snedtaket.
Just nu, utifrån, är det takpannor, läkt, oljehärdad masonit och sen lösull 30mm (följt av plast och innerväggar).
Lyfter jag lite på masonitskarvarna så blåser det ordentligt däröver. Men mellan masoniten och lösullen är det alltså ingen luftspalt.
Är det ok? Eller ska jag ta hit en firma som i efterhand fixar luftspalt för dyra pengar?
Är du fortfarande lika säker?KnockOnWood skrev:
För jag har panik.
(Se mina frågor ovan)
Grundstött
· Halland
· 28 348 inlägg
Grundstött
· Halland
· 28 348 inlägg
Då tycker jag det låter som en vettig konstruktion.
Ev fukt i lösullen diffunderar ut genom masoniten, och transporteras bort av luftningen under takpannorna.
Ev fukt i lösullen diffunderar ut genom masoniten, och transporteras bort av luftningen under takpannorna.