Tack för båda tipsen! Det var samtidigt en påminnelse om att min digitala allmänbildning inte är vad den borde. Nu är det inte akut, jag fönstershoppar luftvärmepumpar i väntan på att den jag har ska lägga av, den är ca 15 år gammal varav 8 år i åretruntdrift.

Cancerman_777 Cancerman_777 skrev:
Ta en gammal mobil, sätt i ett kontantkort, starta internet delning på den och vips så har du uppkoppling i stugan för övervakning av vad du har sensorer/givare till.

Visst kan saker paja och brinna. Jag tror dock inte att det är överhängande risker dock. Laddare till din uppkoppling kan du ju sätta i en timer så att den endast laddar en viss tid per dag och på så sätt minimerar risken för brand.

• Gilla
Cancerman_777
  • Laddar…
Jag byggde en luftsolfångare för några år sedan och blev så nöjd att jag inte förstår att det inte sitter en sån på varje fritidshus. Det här är en sportstuga nära Stockholm.
Vinsten är att det på vår och höst är torrt och skönt i huset när man kommer ut på fredag eftermiddag. Det är inget som ersätter uppvärmning på vintern. Solen är uppe för kort tid då. Från mars till början november bidrar den. Den sitter på en vägg mot syd-ost.
Kostade 1000kr i material. Ett kul hobbyprojekt. Den har en datorfläkt som trycker in den uppvärmda uteluften i huset.

I sommarstugeområdet är det en del som kallställer på vintern för att spara el. Det beror på om man orkar tappa ur allt vatten på hösten eller inte (även WC) och om man använder huset på vintern, inte beroende på om man är rädd för att det ska bli mögel eller inte.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.