519 läst ·
4 svar
519 läst
4 svar
Måla golvet på nyinredd ovanvåning. Fd kallvind.
Vi har haft en oinredd och oisolerad kallvind i vårt 1.5 plans hus. Nu har vi bytt tak och isolerat mellan takstolarna.
Vi ska inreda vinden med sovrum och gästtoalett.
Vi har även sprutat in lösull i hålrummen i mellanbjälklaget för att isolera fotsteg och ljud.
Jag har en fråga angående färg till golvet/mellanbjälklaget.
Kan jag måla golvet/ovansida mellanbjälklaget med en diffusionstät färg? Eller blir det risk för mögel i mellanbjälklaget då?
Huset har idag självdrag och mekanisk frånluft i toaletter. Hela huset kommer att vara uppvärmt av vattenburen jordvärmepump.
Tack
Vi ska inreda vinden med sovrum och gästtoalett.
Vi har även sprutat in lösull i hålrummen i mellanbjälklaget för att isolera fotsteg och ljud.
Jag har en fråga angående färg till golvet/mellanbjälklaget.
Kan jag måla golvet/ovansida mellanbjälklaget med en diffusionstät färg? Eller blir det risk för mögel i mellanbjälklaget då?
Huset har idag självdrag och mekanisk frånluft i toaletter. Hela huset kommer att vara uppvärmt av vattenburen jordvärmepump.
Tack
Redigerat:
Medlem
· Västernorrland
· 12 010 inlägg
Av vilken anledning då? Förstår jag saken rätt i att ni bygger bostadsyta på övervåningen men det får stanna vid målad spånskiva som golv eller ska det på nåt mer ytskikt?
Det ligger 28mm spontant trä som översta skikt nu. Och det hade vi velat behålla som golv/ytskikt.S Stefan1972 skrev:
Mvh
Edit. Jag har redigerat och formulerat om frågan. Frågan gäller alltså om det kan bli mögel i mellanbjälklaget om jag lägger på diffusionstät färg som ytskikt på nuvarande 28mm spont.
Redigerat:
Klicka här för att svara