Hej!
Jag tilläggsisolerade vinden i somras. Använde mig utav icell lösull vilket fungerade bra. La ca 40cm tjockt lager. Har självdrag i huset. Och på vinden har jag ventiler vid nocken. ca 1,5 grader kallt på vinden och 92% luftfuktighet(vid nock) just nu.
Har inte märkt eller sett någon skillnad på vinden ännu. Under hösten låg detta värde mycket mycket lägre, och det var såklart varmare ute.
Min tanke är om det är i behov av en tillfällig avfuktare på vinden? Eller är det "okej" värde som jag kan ta itu med lite senare?

Williiiam Williiiam skrev:
Hej!
Jag tilläggsisolerade vinden i somras. Använde mig utav icell lösull vilket fungerade bra. La ca 40cm tjockt lager. Har självdrag i huset. Och på vinden har jag ventiler vid nocken. ca 1,5 grader kallt på vinden och 92% luftfuktighet(vid nock) just nu.
Har inte märkt eller sett någon skillnad på vinden ännu. Under hösten låg detta värde mycket mycket lägre, och det var såklart varmare ute.
Min tanke är om det är i behov av en tillfällig avfuktare på vinden? Eller är det "okej" värde som jag kan ta itu med lite senare?
Har du Verisures klimatsensorer?

Nej, satte upp någon enklare mätare för att få någon indikation på hur det skulle se ut.

Nej, satte upp någon enklare mätare för att få någon indikation på hur det skulle se ut.
Ahh okay, annars vanligt att Verisures visar galet mycket fel.

Min tanke är om det är i behov av en tillfällig avfuktare på vinden?
Det är smartare att lösa problemet med ventilation än avfuktning. Alltså egentligen en fläkt som man styr med info om luftfuktigheten inne och ute. Vädra vinden när det är torrare ute.

Så här är luftfuktigheten ute dec - igår här där vi bor (Skåne). Det ser ungefär likadant ut på en uteluftsventilerad kallvind.
Luftfuktigheten (RH) ute på vintern brukar snitta runt 95%.

Det är årsmedelvärdet som styr hur fuktigt träet (reglar och råspont) är, vilket i sin tur har stor betydelse för om möglet trivs eller inte. Vidare så är det lika lite växtkraft i mögel på vintern som för övrig växtlighet, dvs obetydlig. På sommaren däremot, när det är lite mer anständiga och livsvänliga temperaturer då växer det, om förutsättningarna finns, dvs tillräckligt med fukt. Om vinden på sommaren ligger under 70% RH så bör det inte vara ngt problem.

Graf över luftfuktigheten i Skåne, december. Visar variationer där luftfuktigheten (RH) når cirka 95%, vilket påverkar mögeltillväxt i byggnader.

Och med detta har/hade den uppläckta värmen (men inte den fuktiga luften) från bodelen och skorstensstocken på den tiden när den eldades en roll att hålla vinden några grader varmare än utomhus - vilket räcker för att minska luftfuktigheten väsentligt och hålla den nedanför farliga områden när temperaturerna når över 0 grader och biologi kan börja växa.

Det är det farliga med tilläggsisolering på vinden att man kan bryta den 'formeln' och man börja se problem med fukt som man inte såg före isoleringen - just för att vinden ovanför isoleringen nu är kallare.

Det andra är att försäkra att det är undertryck i bodelen och det inte sippar upp någon fuktig bodelsluft på vinden, inte ens lite, lite, vilket det kanske kunde göra och vinden hade kapacitet att hantera det innan tilläggsisoleringen - men efter isoleringen inte längre har den marginalen.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.