Jag har fått problem med att jordfelsbrytaren slår av när luftavfuktaren i tvättstugan har varit inkopplad ett tag (några minuter). Jag har testat att koppla in avfuktaren på en annan grupp och då löser även jordfelsbrytaren till den gruppen ut.

Avfuktaren är en Mitsubishi Electric MJ-E16VX, vet ej hur gammal den är då den ingick i husköp. Den ser dock rätt ny ut.

Vad göra?

Du skriver att jordfelsbrytaren för den andra gruppen löser ut om du flyttar den. Det får mig att undra: Är det en jordfelsbrytare som löser ut, eller är det "bara" en automatsäkring?

Hur många jordfelsbrytare har du i centralen?

Som enkel felsökning skulle jag se om det kan vara stopp med damm eller något i den så att kondensvatten hamnar på fel ställe.

• Gilla
tellet11 och 1 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Du skriver att jordfelsbrytaren för den andra gruppen löser ut om du flyttar den. Det får mig att undra: Är det en jordfelsbrytare som löser ut, eller är det "bara" en automatsäkring?

Hur många jordfelsbrytare har du i centralen?

Som enkel felsökning skulle jag se om det kan vara stopp med damm eller något i den så att kondensvatten hamnar på fel ställe.
Jag har två JFB i centralen i källaren, en separat till fjärrvärmeväxlaren som även täcker uttag i pannrummet. Det är dessa som jag testat att koppla avfuktaren till. Vid första tillfället löste faktiskt automatsäkringen ut, men därefter är det JFB.

Har inte sett nåt uppenbart i filtren och avfuktaren går nu inte så länge att nytt kondensvatten hinner bildas (eller så tar det fel väg?).

• Gilla
Novisen3
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.