Hej! Behöver hjälp då det är första gången.

Värmefördelare med flera vita rör anslutna, märkta med siffror. Två ventiler, en blå och en röd, synliga till vänster i ett turkost skåp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

När jag lossar E&D hattarna högst upp(vitcirkel), ska jag skruva på nånting? Eller öppnar jag de och sen använder insektsnyckeln på(rödcirkel) för att lufta systemet?

Såhär ser det ut när jag lossat plasthatten. Värmefördelare med kopplingar och ventiler på kopparrör, fastsatta på en vägg.
Skapa konto

Tacksam för svar.
Mvh

Hitta precis denna plastkopp på ena av de grå E&D plastmattans. Antar att det är denna nyckel jag ska använda.

Men jag kan tydligen reglera höger Manuel och vänster auto. Vad väljer jag?

• Svart plastkopp på beige yta, använd för att reglera Manuel och Auto-inställningar på en grå E&D plastmatta.
    Skapa konto
  • E&D termostatventil med inställningar för auto och manuell samt reglage för öppna och stänga.
    Skapa konto
Svar nej. Det är dom vita på fördelarna till höger som är avluftare och är av typ, lufta genom att öppna och sedan stänga. Vad är det som säger att det ska vara luft i någon slinga, fräser eller gurglar det i rören där. Eller är det någon slinga som är kall.

J jonaserik skrev:
Svar nej. Det är dom vita på fördelarna till höger som är avluftare och är av typ, lufta genom att öppna och sedan stänga. Vad är det som säger att det ska vara luft i någon slinga, fräser eller gurglar det i rören där. Eller är det någon slinga som är kal
J jonaserik skrev:
Svar nej. Det är dom vita på fördelarna till höger som är avluftare och är av typ, lufta genom att öppna och sedan stänga. Vad är det som säger att det ska vara luft i någon slinga, fräser eller gurglar det i rören där. Eller är det någon slinga som är kall.
Det är kallare på övervåningen. Vissa rum är kallar än andra och jag tänkte att det kanske är luft i rören.

Varje gång man fylle värmesystemet med nytt vatten kommer också en viss mängd syre som transporterar sig till högsta punkten i systemet och därför måste man ibland luft systemet.
Denna lilla syrebubbla förhindrar flöde och därav minskar värmevatten tillförsel.
Kolla in var luftnippeln sitter till varje slinga.

Z Zoozaa skrev:
Det är kallare på övervåningen. Vissa rum är kallar än andra och jag tänkte att det kanske är luft i rören.
En klassiker med GV nere och ellement uppe. Vad händer om du stänger ner GV helt, blir det varmare uppe då. Det med luft i GV, gör bara att den delen får dåligt med värme, men enligt dig så är det uppe som det inte blir rätt värme. Börja där och kom tillbaka.

• Gilla
HCg
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
En klassiker med GV nere och ellement uppe. Vad händer om du stänger ner GV helt, blir det varmare uppe då. Det med luft i GV, gör bara att den delen får dåligt med värme, men enligt dig så är det uppe som det inte blir
J jonaserik skrev:
En klassiker med GV nere och ellement uppe. Vad händer om du stänger ner GV helt, blir det varmare uppe då. Det med luft i GV, gör bara att den delen får dåligt med värme, men enligt dig så är det uppe som det inte blir rätt värme. Börja där och kom tillbaka.
Tack för att ni tog er tiden att hjälpa mig. Uppskattar det, men jag blir inte klok på detta. Har kontaktat rörmokaren. Får lära mig hur man gör efter att kollat på honom. 🙏

• Gilla
UffePlåtis
  • Laddar…
Tänker att har man en övervåning utan golvvärme så behövs bara luftning av element på övervåning. Pga luften stiger till högsta punkt. Men du kanske har en av de golvvärmefördelarna till övervåningen?

Z Zoozaa skrev:
Hitta precis denna plastkopp på ena av de grå E&D plastmattans. Antar att det är denna nyckel jag ska använda.

Men jag kan tydligen reglera höger Manuel och vänster auto. Vad väljer jag?
Hej!
Jag har ett golvvärmesystem av annat märke men av samma typ. Några gånger (varannat eller vart tredje år) har jag "motionerat" den lilla piggen i mitten neråt och uppåt med skaftet på en tesked. Den tycks ärga fast med tiden, och när jag teskedat den så blir flödet i den kretsen genast bättre.

• Gilla
Zoozaa
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.