ion skrev:
Om vi gör ett räkne exempel. Vi antar att du har en vp med 2kW kompressor, den ger dagtid cop 4 och vi kör den 10 tim. 2 x 4 = 8kW ut per timme ger 80kWh. 1 L vatten kostar 1,16w att värma, 80000 / 1,16 =68965 L vatten 1 grad, din tank var 1000L det ger således 68,9 grader till en kostnad av 20 kWh.
Skulle vi istället köra dygnet runt och vi antar medel-cop 3, ger det 2 x 3 = 6 kW /tim ut. 80 kWh / 6kWh = 13,3 tim för att nå samma resultat 13,3 x 2kW = 26,6 kWh. (delat på dygnet bör temp. bli runt 38 grader). I första ex kostade det 20kWh och i andra 26,6kWh för att nå samma resultat. Nu är det inte hela sanningen för ju varmare det blir i tanken ju mindre blir cop och ju mer ökar värmeförlusten från tanken. I detta exemplet tror på en besparing på ca 4 kWh / dygn, ej inräknat att man slipper legionellakörning.

som jag skrev så har jag svarat på trådskaparens fråga o han har inte frånluftsvärmepump, som du har i ditt exempel.
lag ska kolla på din uträkning om du räknar på en luft/vatten värmepump på typ 8-10kW

I
Typ av pump saknar betydelse i ex. Det är enbart ett fingerat ex. med cop 3 respektive cop 4, och en kompressor med 2kW märkström som ligger till grund för beräkningen. Och det gäller on-off maskiner. En inverter skulle förmodligen lätt komma upp i cop 4 om bör-temp vore inställd på 38 grader, även natt. Se det som en grov beräkning utan hänsyn tagen till alla små detaljer som påverkar cop.

ion skrev:
Typ av pump saknar betydelse i ex. Det är enbart ett fingerat ex. med cop 3 respektive cop 4, och en kompressor med 2kW märkström som ligger till grund för beräkningen. Och det gäller on-off maskiner. En inverter skulle förmodligen lätt komma upp i cop 4 om bör-temp vore inställd på 38 grader, även natt. Se det som en grov beräkning utan hänsyn tagen till alla små detaljer som påverkar cop.
varför räkna på 2 kW ???
det finns inte så klena lyft/vatten värmepumpar att köpa!

räkna på en på 8-10 kW & at den klarar ner till -15,men det kräver ju också att su räknar på värmepumpens variation i COP efter ute temp.

Du har snöat in dig på frånluftsvärmepump.... ta det i en annan tråd, annars skapar su för virring för dom som letar fakta!

I
Jag har tidigare ej skrivit något om vare sig frånluftspump eller någon annan typ av pump heller. Var vänlig notera vem som skriver vad. Vill du ha en större pump så lägg till en nolla efter alla siffrorna, förhållandet blir procentuelt ändå detsamma.

nä det var inte du som skrev förut, men du har väl läst tråden?

om du säger att det bara är att lägga till en nolla, så ser jag direkt att det inte är nån ide att läsa räkne exemplet. pumpstorleken har ju nämligen stor inverkan på antalet tillskottstimmar & siffrorna lär inte gå att omvandla så enkelt !!!

CarMan skrev:
trådskaparen "har" ju luft/vatten värmepump & den behöver ju ingen elpatron, så länge utomhus tempen är över -10 (vissa pumper klarer ju -20)
Behöver ingen elpatron? Beror väl på hur bra isolerat huset är?

Att den levererar värme vid -20 betyder inte att värmen räcker.

Därför skulle det vara en bra idé att accumulera värmen från dagtid att förbruka nattetid. Vitsen är väl att aldrig behöva använda tillskottsvärme från elpatron med COP=1 (har den väl?)

Om det sen lönar sig och fungerar bra i praktiken överlåter jag till värmepumpstillverkarna att svara på, här verkar tonen lite hetsig. :)

det är ju det jag säger, ska man vis en fungerande kalkyl, måste man ha ett bestämt hus på en bestämd plats, med en bestämd pump!
man kan inte lägga på en nola i slutet på en uträkning.

hur långt en vis pump ränger beror på mycke, men en sak är säker o det är att alla luft/vatten värmepumpar klarar sig bättre en vad en 2kw frånluftsvärmepump gör

• Gilla
Andreas18
  • Laddar…
I
En kompressor som drar ca 2kW lämnar 8kW vid cop 4. Jag förstår inte kritiken.

trodde vi prata om den effekt värmepumpen lämnade, inte dog

men en luft vaten ger väll inga Cop 4 om det är mitt i vintern & när den får köras mot fast kondensering

Intressant tråd om man utgår från skaparens frågeställning. Det som saknar är vad man kan räkna med för tempskillnad mellan dag och natt under de kallaste två-tre månaderna på året. Jag tror inte skillnaden är så stor.
Det som också kan vara intressant att diskutera är den regel som nu kommer införas att elbolagen är skyldiga att erbjuda avtal med timpris på spot-börsen. Det blir ju osäkert att göra prognoser för enskilda dagar och timmar på dag men jag tror att man generellt kan räkna med ett lägre pris nattetid, alla delar av året. Det blir lite grand det som i början av 90-talet fanns som kallades tid-taxa, billigare el på natten. Man skulle kunna värma en ack-tank på natten, till det priset för att använda dagtid.
Är det någon som vågar fundera över detta i kalkyl-form?

Det går bra att köra en vp mot en 1000liters tank men det spar inget eftersom cop blir sämre med högre temp men om du inte redan har vp så kan du köpa en större om du kör mot en så stor tank koppla vp ut till toppen och vp in från botten som en stor arbetstank.

hanjun skrev:
Intressant tråd om man utgår från skaparens frågeställning. Det som saknar är vad man kan räkna med för tempskillnad mellan dag och natt under de kallaste två-tre månaderna på året. Jag tror inte skillnaden är så stor.
Det som också kan vara intressant att diskutera är den regel som nu kommer införas att elbolagen är skyldiga att erbjuda avtal med timpris på spot-börsen. Det blir ju osäkert att göra prognoser för enskilda dagar och timmar på dag men jag tror att man generellt kan räkna med ett lägre pris nattetid, alla delar av året. Det blir lite grand det som i början av 90-talet fanns som kallades tid-taxa, billigare el på natten. Man skulle kunna värma en ack-tank på natten, till det priset för att använda dagtid.
Är det någon som vågar fundera över detta i kalkyl-form?
Hög/lågtariff finns fortfarande. Svärfar har det och skillnaden är ganska stor. Med lvp blir ju vitsen liten om man räknar med att dagstempen är högre än nattempen, men med berg, jord och sjövärme vore det rimligen ett möjligt alternativ. Problemet är väl att lagring av värme kräver högre temp än "nödvändigt" något som vp ogillar..

Gällande dag/nattemp är min erfarenhet att åtminstone november samt februari och framåt skiljer set ofta kring 10grC i Norrbotten iaf. Inte helt marginellt mao.

Lånar denna gamla tråden!

Jag köpte en Bosch Luft/vattenvärmepump i våras, har funkat riktigt bra och jag är riktigt nöjd, men den gillar inte riktigt råkallt. Det var 15-20 minus i några dagar hemma och då jobbade den mer med elpatron än med själva uteenheten, det jag skulle vilja göra är att sätta dit en acctank på kanske 500 liter ihop med en lite vedpanna för att värma enbart den, sedan köra med värmeväxlare eller liknande för att på något sätt styra att jag kan elda upp värmen när det är kallare än värmepumpen förmår.

Att ha någon form av växlare är nödvändigt tror jag eftersom värmepumpen slår ifrån om man matar den med 80-gradigt vatten från en panna, så tanken är att när det är riktigt kallt ska pumpen bara behöva göra tappvatten, något som jag inte använder speciellt mycket, och inte behöva kämpa med husvärmen på det då den ska tas om hand av veden, däremot ska aldrig värmepumpen värma ackumulatortanken då det bara innebär förluster.

Detta möjliggör ju också att använda ingången för solvärme på värmepumpen till just det i framtiden.

Jag har en 40-talsvilla 95 kvadrat 1,5 plan med källare, enbart ett rum i källaren uppvärmt på ca 4 kvadrat där duschen är. Planerar att inom ett par år installera FTX-system för ventilation samt byta fönster, är det kanske bättre att helt strunta i att elda upp vatten då och istället elda i kaminen i vardagsrummet och låta FTX:en ta hand om värmefördelningen och ha en rumsgivare till pumpen?

Hoppas ni förstår min luddiga formulering, men kom gärna med synpunkter...

Vart tar förlusterna från acktanken vägen ?

• Gilla
Semiproffset
  • Laddar…
Måste väl bli förluster av att ladda en acktank med värmepumpen istället för att låda den värma direkt på elementen som den gör just nu?

• Gilla
Jim R
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.