15 138 läst ·
32 svar
15k läst
32 svar
Luft i systemet som inte försvinner
Fortfarande inte värmeexpert.
Jag kan inte se någon nackdel med att ha kärlet på returen, men säkerhetsventilen och helst även tryckkärlet skall sitta direktanslutna till pannan. Dvs ingen avstängningsventil/shunt skall finnas mellan kärl/ventil och panna.
Någon fördel med att ha kärlet på returen har jag dock svårt att se, men eftersom trycket på retursidan av pannan i princip är detsamma som på framvattensidan så bör det funka lika bra. Det finns ingen cirkulation i kärlet, så de skillnader i värmeförluster du talar om är små, speciellt om kärlet inte sitter direkt på framvatten/returledningen.
Jag kan inte se någon nackdel med att ha kärlet på returen, men säkerhetsventilen och helst även tryckkärlet skall sitta direktanslutna till pannan. Dvs ingen avstängningsventil/shunt skall finnas mellan kärl/ventil och panna.
Någon fördel med att ha kärlet på returen har jag dock svårt att se, men eftersom trycket på retursidan av pannan i princip är detsamma som på framvattensidan så bör det funka lika bra. Det finns ingen cirkulation i kärlet, så de skillnader i värmeförluster du talar om är små, speciellt om kärlet inte sitter direkt på framvatten/returledningen.
Ok, det skall inte finnas någon avstängningsventil mellan panna och exp.kärl. Det är just det jag har. Det sitter en ventil mellan pannan och kärlet. Denna öppnar när beredaren i pannan uppnått ca 70 grader och vatten skall fyllas på i ack.tankarna. Sen är det några meter för vattnet att förflyttas till tankarna. Exp.kärlet sitter nära tankarna. Rörmokaren hade först tänkt att sätta kärlet i pannrummet men det fanns ingen plats, därför hamnade det i rummet bredvid.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 059 inlägg
Den ventilen stänger inte för expansionskärlet. Trycket kan gå bakvägen genom returledningen till tanken och där vidare till expansionskärlet, det är inga större mängder vatten som rinner fram och tillbaka.
Protte
Protte
OK, jag förstod av SvenD:s svar att det var olämpligt att ha shunt/ventil mellan panna och exp.kärl av någon anledning och att kärlet alltså skall sitta direkt mot varmvattenberedaren i pannan. En shunt brukar man inte stänga av, bara att den blandar rätt mellan varm och kallt vatten. Jag har ju inte stängt av exp.kärlet med någon ventil, det vore väl rätt korkat för då har man inget exp. kärl i praktiken?
Ventilen finns ju där för att öppna vid 70 grader, men det kanske är olämpligt att ha den före exp. kärlet? Varje gång den öppnar börjar det brusa i rören, men det gör det väl ändå även då man sätter kärlet före ventilen? Tidigare hade vi öppet exp.kärl och då borde luften ha avgått dit och sen ut i det blå. Kommer inte ihåg hur det var när vi hade öppet exp.kärl, det gick sönder strax efter vi flyttat in och vi hade börjat elda för hösten.
Ventilen finns ju där för att öppna vid 70 grader, men det kanske är olämpligt att ha den före exp. kärlet? Varje gång den öppnar börjar det brusa i rören, men det gör det väl ändå även då man sätter kärlet före ventilen? Tidigare hade vi öppet exp.kärl och då borde luften ha avgått dit och sen ut i det blå. Kommer inte ihåg hur det var när vi hade öppet exp.kärl, det gick sönder strax efter vi flyttat in och vi hade börjat elda för hösten.
Jag har förstått det så att det inte ska finnas någon avstängningsventil mellan pannan och säkerhetsventilen. Samma sak för ackumulatortankar med elpatroner.
Om säkerhetsventilen sitter på pannan kan expansionskärlet vara avskildbar från denna genom en avstängningsventil.
Om säkerhetsventilen sitter på pannan kan expansionskärlet vara avskildbar från denna genom en avstängningsventil.
Vill inte vara gnällig, men i mitt system skulle jag resonera så att jag skulle vilja vara helt säker på att skyddet mot övertryck i systemet inte sätts ur spel om en ventil inte öppnar eller står i fel läge. Skyddet består av övertrycksventilen och expansionstanken. Om övertrycksventilen inte funkr så kommer ett korrekt dimensionerat expansionskärl ändå inom rimliga gränser att begränsa trycket. En shunt är nog OK. Som du själv påpekat är denna inte tät speciellt inte på retursidan, men jag skulle nog undvika det ändå.
Jag förstår nog inte riktigt placeringsproblemet. Jag skulle resonera så att tryckkärlet kan sitta i stort sett var som helst. Om det var problem med placeringen skulle jag dra ut ett Cu 22 rör från toppen på eller framvattenanslutningen på pannan. Montera tryckkärl och säkerhetsventil på en lämplig plats där man också kan arrangera med lämpligt avlopp från säkerhetsventilen. Lufta systemet och till sist även ledningen till tryckkärlet genom att öppna säkerhetsventilen. Enligt min uppfattning finns det i princip ingen begränsning för var tryckkärlet i ett slutet system kan sitta. Men man bör nog då arrangera en luftningen så att "trycksidan" på kärlet inte blir fylld med luft och det får naturligt vis inte sitta så att det kan frysa i rör eller kärl.
Jag förstår nog inte riktigt placeringsproblemet. Jag skulle resonera så att tryckkärlet kan sitta i stort sett var som helst. Om det var problem med placeringen skulle jag dra ut ett Cu 22 rör från toppen på eller framvattenanslutningen på pannan. Montera tryckkärl och säkerhetsventil på en lämplig plats där man också kan arrangera med lämpligt avlopp från säkerhetsventilen. Lufta systemet och till sist även ledningen till tryckkärlet genom att öppna säkerhetsventilen. Enligt min uppfattning finns det i princip ingen begränsning för var tryckkärlet i ett slutet system kan sitta. Men man bör nog då arrangera en luftningen så att "trycksidan" på kärlet inte blir fylld med luft och det får naturligt vis inte sitta så att det kan frysa i rör eller kärl.
OK, förstår resonemanget. Säkerhetsventilen sitter direkt vid pannan och går inte att stänga av. Expansionskärlet finns en bit bort på anslutning till ack. tankarna. En gång när jag tog bort pelletsbrännaren för att elda med ved, så glömde jag att starta automatiken för laddningen av ackumulatortankarna. Kom in i pannrummet och såg att pannan närmade sig 100 grader. Fick panik, slog igång automatiken och den började tömma varmvatten ur pannan till tankarna, men det var för sent. Då öppnade säkerhetsventilen och pannan kyldes av. Ett bra test!
Skall nu köra med båda ack.tankarna ett tag. Eftersom vi har pellets så räcker det med ena tanken, men för att få bort all luft kanske det är bra att värma upp hela systemet några veckor. Vi har kört med ved ibland och använt båda tankarna, men det har varit väldigt korta perioder.
Skall nu köra med båda ack.tankarna ett tag. Eftersom vi har pellets så räcker det med ena tanken, men för att få bort all luft kanske det är bra att värma upp hela systemet några veckor. Vi har kört med ved ibland och använt båda tankarna, men det har varit väldigt korta perioder.
Jag har inte satt mig in i hur ditt system är konstruerat, men du nämner att du har problem med att aldrig bli av med luften.
Jag har en hypotes som du kan fundera över. Om du värmer upp en acctank under det att den har "kontakt" med expansionskärlet så kommer trycket att begränsas och allt är OK. Om du därefter stänger "kontakten" med expansionskärlet och låter tanken svalna så kommer det ganska snart att bli undertryck i acctanken. Finns det minsta möjlighet så kommer denna del av systemet att ta in luft. Om detta inte skall ske så måste alla delar vara gastäta Dessutom är det kanske inte bra för någon del av systemet att skifta mellan över och undertryck. Om detta är ett problem för dig vet jag inte, men du kan ju fundera över det.
Jag har en hypotes som du kan fundera över. Om du värmer upp en acctank under det att den har "kontakt" med expansionskärlet så kommer trycket att begränsas och allt är OK. Om du därefter stänger "kontakten" med expansionskärlet och låter tanken svalna så kommer det ganska snart att bli undertryck i acctanken. Finns det minsta möjlighet så kommer denna del av systemet att ta in luft. Om detta inte skall ske så måste alla delar vara gastäta Dessutom är det kanske inte bra för någon del av systemet att skifta mellan över och undertryck. Om detta är ett problem för dig vet jag inte, men du kan ju fundera över det.
Om jag byter mellan att ha två tankar till en tank så har jag för det mesta låtit hela systemet svalna. Detta pga att jag gått från vedeldning med två tankar till pellets med en tank. Oftast blir det att jag kör igång pelletsen på morgonen efter att tankarna svalnat och då stängt av ena tanken. Jag stänger inte av ena tanken då den är uppvärmd, för det blir lite slöseri med energi. Kan väl i och för sig bli så att den avstängda tanken fortsätter att svalna efter att jag stängt av den och då kan det kanske bli undertryck.
Man kanske skall köra med båda tankarna jämnt på vinterhalvåret även med pelletsbrännare? Rörmokaren och andra personer tycker att det borde räcka med bara en tank och det gör det ju egentligen, men om det blir luftproblem är det inte bra. På sommaren är det helt onödigt med två tankar då det bara är tappvarmvatten som behövs och den sitter i en av tankarna (den andra är slavtank).
Man kanske skall köra med båda tankarna jämnt på vinterhalvåret även med pelletsbrännare? Rörmokaren och andra personer tycker att det borde räcka med bara en tank och det gör det ju egentligen, men om det blir luftproblem är det inte bra. På sommaren är det helt onödigt med två tankar då det bara är tappvarmvatten som behövs och den sitter i en av tankarna (den andra är slavtank).
Om du bara stänger cirkulationen (fram eller retur) så är det fortfarande öppet för tryckutjämning via den andra ledningen. Det är bara om du på ett eller annat sätt stänger båda sidor av tanken som det kan vara ett problem.
"Kan väl i och för sig bli så att den avstängda tanken fortsätter att svalna efter att jag stängt av den och då kan det kanske bli undertryck." Ha, det kan mycket väl bli problem, en avsvalning från 40 till 30 C ger approximativt samma volymminskning som en från 70 till 60 grader. Iom att du inte har någon expansionsutjämning så kommer trycksänkningen antagligen att bli ganska dramatisk, men detta gäller som sagt bara om expansionskärlet inte har "kontakt" med tanken.
"Kan väl i och för sig bli så att den avstängda tanken fortsätter att svalna efter att jag stängt av den och då kan det kanske bli undertryck." Ha, det kan mycket väl bli problem, en avsvalning från 40 till 30 C ger approximativt samma volymminskning som en från 70 till 60 grader. Iom att du inte har någon expansionsutjämning så kommer trycksänkningen antagligen att bli ganska dramatisk, men detta gäller som sagt bara om expansionskärlet inte har "kontakt" med tanken.
Nu har jag kört med bägge tankarna, dvs hela vattensystemet är inkopplat, i 10 dagar. Det verkar som att luftproblemet i stort sett är borta. Jag har i alla fall inte behövt lufta nåt element sen dess.
SvenD:s teori kan alltså stämma. Man skall inte köra systemet för värme med bara en delmängd av vattnet uppvärmt, i alla fall inte mitt system. Kan ju även vara växlingen mellan att köra en och två tankar som kan skapa nåt undertryck nånstans som gör att det kommer in luft utifrån.
Alltså kommer jag att köra med båda tankarna i fortsättningen.
Har nu fått ett annat problem: Pelletsbrännaren blir troligtvis överhettad då den måste hålla på längre och värma dubbelt så mycket vatten. Den stannar vid ca 75 grader och vill kyla ner sig en bra stund. Sen startar den och fortsätter med att värma tll 85 grader. Fast det kan man leva med.
SvenD:s teori kan alltså stämma. Man skall inte köra systemet för värme med bara en delmängd av vattnet uppvärmt, i alla fall inte mitt system. Kan ju även vara växlingen mellan att köra en och två tankar som kan skapa nåt undertryck nånstans som gör att det kommer in luft utifrån.
Alltså kommer jag att köra med båda tankarna i fortsättningen.
Har nu fått ett annat problem: Pelletsbrännaren blir troligtvis överhettad då den måste hålla på längre och värma dubbelt så mycket vatten. Den stannar vid ca 75 grader och vill kyla ner sig en bra stund. Sen startar den och fortsätter med att värma tll 85 grader. Fast det kan man leva med.
Hur växlar du mellan 1 tank- och 2 tankkörning? Bortkopplar du din tank med en ventil ( stänger på fram eller retur som SvenD beskriver) eller stänger du både fram och returledning till tanken?mikaelbe skrev:
För att stoppa cirkulation/ stänga en tank räcker det att stänga fram- ELLER returledning. Aldrig båda två samtidigt.
gaia
Jag stänger både fram och retur till slavtanken. Det finns dock en anslutning från slavtankens övre del ner till den gemensamma returen för huvudtank och slavtank. Denna del går inte att stänga av så slavtanken är inte helt bortkopplad ändå. Det blir dock inget flöde och därmed ingen värme i slavtanken. Vad är tanken med en sådan anslutning? Det är som att slavtanken är både parallell- och seriekopplad.
Kan kanske prova att stänga framledningen till slavtanken bara och ser hur det blir då.
Kan kanske prova att stänga framledningen till slavtanken bara och ser hur det blir då.
Jag är inte så väl insatt i drift av system med accumulatortankar, men det finns antagligen mängefr med olika lösningar på hur dessa skall vara kopplade.mikaelbe skrev:Jag stänger både fram och retur till slavtanken. Det finns dock en anslutning från slavtankens övre del ner till den gemensamma returen för huvudtank och slavtank. Denna del går inte att stänga av så slavtanken är inte helt bortkopplad ändå. Det blir dock inget flöde och därmed ingen värme i slavtanken. Vad är tanken med en sådan anslutning? Det är som att slavtanken är både parallell- och seriekopplad.
Det verkar ju som om du kommit luftproblemet på spåret. Gör som du själv förslagit så tror jag att du slipper luften framöver.