O
L lat skrev:
Ge dig inte på att byta säkerhetsventil till högre tryck om du inte är VÄLDIGT säker på att alla delar i systemet tål det!!
Om ingen varit och byggt nånting i balsaträ så kan du utan att vara orolig för kompenterna byta till 2.0.
Alla komponenter i ett värmesystem skall klara 6bar.
Det som kan vara problematiskt är om du har slitna detaljer som börjat rosta sönder.
Men jag är grymt tveksam till att det är ett problem med den lilla Tryck ökningen som blir från 1.5-2.0.
 
O
Naturligtvis kan saker gå sönder, men om det går sönder i den Tryck ökningen så är det ändå felaktigt och bör bytas ut
 
O
O Ovation skrev:
När du eldar ska du minst 10% av systemvolymen i expansion.

Har du kollat ditt förtryck?


Förtrycket i det flesta expansionskärl är förställt på 0,5bar och detta skall anpassas till lyfthöjden i ditt system.
Har du smutsiga filter på värmesidan så kommer tryckfallet i ledningarna att öka och du kan då få negativt tryck även när systemet är rätt.
Har du kollat detta?
Det är A&O att detta är korrekt.

Om ditt system expanderar för mycket så ska ventilen öppna.
Du ska ca 0.5bar från öppningstryck på säkerhetsventil till topptryck vid varmt system. Har du fel förtryck och volym i/på expansionskärlet så kommer du få fel expansionsupptagning.
 
O
(luft i kärlet) Förtryck = statiskhöjd mellan expansionskärl och högsta punk i meter +0.2bar.
Tex 4meter=0.4bar+0.2bar
Sedan skall ditt system ha ett driftryck med urluftat kallt system som är:
Drifttryck(vattentryck vid ca 10grader)
= Förtryck (0.6b)+0.3b=0.9bar.
 
O Ovation skrev:
m ingen varit och byggt nånting i balsaträ så kan du utan att vara orolig för kompenterna byta till 2.0.
Intressant att nån är beredd att ta på sig det ansvar det innebär att rekommendera någon att byta säkerhetsventil till en med högre tryck.

Kan ju bara säga vad min ack är godkänd för, 1,5 bar
 
  • Gilla
Joak
  • Laddar…
O Ovation skrev:
Alla komponenter i ett värmesystem skall klara 6bar.
Beror helt på vilken sort tankar det är rund kan klara det med en fyrkantig NJET.
 
O
För att bli godkänd för 1,5b krävs ett provningstryck på 1.43x1.5bar. Det blir styvt över 2.1bar.

Och att byta säkerhetsventil till en 2.0 innebär inte att det kontinuerliga trycket ligger på 2.0 bar.
 
O
Och jag skulle vilja se vilken säkerhetsventil du använder till en tank som är klassad
Pn1.5
 
O
Och jag kan då även säga att om det finns saker i systemet som är typskyltat till max 1.5bar så skall det naturligtvis följas... Men det är extremt ovanligt att någonting inte klarar 2bars säkerhetsventil.
 
Jag ska kolla upp allt jag kan ikväll och gör sedan ett nytt inlägg.
 
Såhär ser det ut:
Tryckkärl med etikett som anger 100L volym och maxtryck på 5 bar, tillverkad av TA Flex VA-Ingenjörerna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tryckkärl: 100l, maxtryck 5bar
Typskylt på gul tank med teknisk information: Tillverkningsår, nummer och maxtryck.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tank: 750l, maxtryck 1,5bar.
Röd och svart vedpanna i ett pannrum med rörkopplingar, säkerhetsventil och ett vedträ.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Pannan: 45l, maxtryck 4bar.
Sen har vi dessa element:
1x Värmesystem med tryckkärl och tank i ett rum, mätinstrument och säkerhetsutrustning synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


1x Värmeelement i en mörk vrå bakom en trappa med brandsläckare och skor framför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

1x Värmeelement i ett rum med mörkt kakelgolv och en grön barnpotte framför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

1x Radiator under ett fönster i ett rum med trägolv och en matta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

5x Radiator under fönster i ett rum, flankerad av krukväxter och en leksak på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag vet inte volymen på elementen, huset är iallafall på 84kvm.
Om tanken har maxtryck på 1,5bar ska man nog inte montera en större säkerhetsventilen antar jag då.
Jag har 0,5bar i tryckkärlet och vattensidan fyllde jag upp till 0,8bar.
Jag har ingen kunskap om expansionsmängd eller räkna på tryck eller vattenmängd och vattenhöjder.
Det kanske bara är ett gammalt och dåligt system.
 
O
Jag hade ringt till huskvarna och frågat imorgon. H.T.T tryck bör referera till konstant tryck. Men ditt system kliver förmodligen bara över 1.5 vid vissa korta tillfällen.
Det ska finnas ett typgodkännande från huskvarna som talar om vars gränserna går.

En tank från 2007 är ju inte lastgammal så den informationen bör vara enkel att få från dem.

Om du har 0.5bar i expansionskärlet så ska skillnaden mellan din högst belägna rafiator inte vara mer än 3meter.
 
O
Men du måste mäta trycket i kärlet med trycklöst system.
 
O Ovation skrev:
Men du måste mäta trycket i kärlet med trycklöst system.
I höstas gjorde jag systemet trycklöst och det var kallt.
Kopplade loss tryckkärlet och ”motionerade” bälgen genom att släppa ut luft och fylla upp till att sen fylla den till 0,5bar.
Jag ska läsa mer i helgen vad alla ni har skrivit och se om jag blir klokare på det.
Tack för all hjälp sålänge!!
 
  • Gilla
Ovation
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.