10 454 läst ·
43 svar
10k läst
43 svar
Luft i system, vedpanna.
Om ingen varit och byggt nånting i balsaträ så kan du utan att vara orolig för kompenterna byta till 2.0.L lat skrev:
Alla komponenter i ett värmesystem skall klara 6bar.
Det som kan vara problematiskt är om du har slitna detaljer som börjat rosta sönder.
Men jag är grymt tveksam till att det är ett problem med den lilla Tryck ökningen som blir från 1.5-2.0.
Har du kollat detta?O Ovation skrev:När du eldar ska du minst 10% av systemvolymen i expansion.
Har du kollat ditt förtryck?
Förtrycket i det flesta expansionskärl är förställt på 0,5bar och detta skall anpassas till lyfthöjden i ditt system.
Har du smutsiga filter på värmesidan så kommer tryckfallet i ledningarna att öka och du kan då få negativt tryck även när systemet är rätt.
Det är A&O att detta är korrekt.
Om ditt system expanderar för mycket så ska ventilen öppna.
Du ska ca 0.5bar från öppningstryck på säkerhetsventil till topptryck vid varmt system. Har du fel förtryck och volym i/på expansionskärlet så kommer du få fel expansionsupptagning.
(luft i kärlet) Förtryck = statiskhöjd mellan expansionskärl och högsta punk i meter +0.2bar.
Tex 4meter=0.4bar+0.2bar
Sedan skall ditt system ha ett driftryck med urluftat kallt system som är:
Drifttryck(vattentryck vid ca 10grader)
= Förtryck (0.6b)+0.3b=0.9bar.
Tex 4meter=0.4bar+0.2bar
Sedan skall ditt system ha ett driftryck med urluftat kallt system som är:
Drifttryck(vattentryck vid ca 10grader)
= Förtryck (0.6b)+0.3b=0.9bar.
Intressant att nån är beredd att ta på sig det ansvar det innebär att rekommendera någon att byta säkerhetsventil till en med högre tryck.O Ovation skrev:
Kan ju bara säga vad min ack är godkänd för, 1,5 bar
Såhär ser det ut:
Tryckkärl: 100l, maxtryck 5bar
Tank: 750l, maxtryck 1,5bar.
Pannan: 45l, maxtryck 4bar.
Sen har vi dessa element:
1x
1x
1x
1x
5x
Jag vet inte volymen på elementen, huset är iallafall på 84kvm.
Om tanken har maxtryck på 1,5bar ska man nog inte montera en större säkerhetsventilen antar jag då.
Jag har 0,5bar i tryckkärlet och vattensidan fyllde jag upp till 0,8bar.
Jag har ingen kunskap om expansionsmängd eller räkna på tryck eller vattenmängd och vattenhöjder.
Det kanske bara är ett gammalt och dåligt system.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tryckkärl: 100l, maxtryck 5bar
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tank: 750l, maxtryck 1,5bar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Pannan: 45l, maxtryck 4bar.
Sen har vi dessa element:
1x
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
1x
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
1x
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
1x
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
5x
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag vet inte volymen på elementen, huset är iallafall på 84kvm.
Om tanken har maxtryck på 1,5bar ska man nog inte montera en större säkerhetsventilen antar jag då.
Jag har 0,5bar i tryckkärlet och vattensidan fyllde jag upp till 0,8bar.
Jag har ingen kunskap om expansionsmängd eller räkna på tryck eller vattenmängd och vattenhöjder.
Det kanske bara är ett gammalt och dåligt system.
Jag hade ringt till huskvarna och frågat imorgon. H.T.T tryck bör referera till konstant tryck. Men ditt system kliver förmodligen bara över 1.5 vid vissa korta tillfällen.
Det ska finnas ett typgodkännande från huskvarna som talar om vars gränserna går.
En tank från 2007 är ju inte lastgammal så den informationen bör vara enkel att få från dem.
Om du har 0.5bar i expansionskärlet så ska skillnaden mellan din högst belägna rafiator inte vara mer än 3meter.
Det ska finnas ett typgodkännande från huskvarna som talar om vars gränserna går.
En tank från 2007 är ju inte lastgammal så den informationen bör vara enkel att få från dem.
Om du har 0.5bar i expansionskärlet så ska skillnaden mellan din högst belägna rafiator inte vara mer än 3meter.
I höstas gjorde jag systemet trycklöst och det var kallt.O Ovation skrev:
Kopplade loss tryckkärlet och ”motionerade” bälgen genom att släppa ut luft och fylla upp till att sen fylla den till 0,5bar.
Jag ska läsa mer i helgen vad alla ni har skrivit och se om jag blir klokare på det.
Tack för all hjälp sålänge!!
Klicka här för att svara
