Hej,
Jag har en gammal vedpanna från 80-talet med vattenburet system upp till huset. Det är en Diom DK 15.
Jag ser på tryckmätaren att det ligger ganska lågt ca 0,25 Bar och jag skulle behöva fylla på vatten till systemet men jag är helt ny på detta och har ingen aning om vilken ventil det kan vara.
Någon som vet?
Bilderna är på olika vred/ventiler ovanför pannan.
Jag har en gammal vedpanna från 80-talet med vattenburet system upp till huset. Det är en Diom DK 15.
Jag ser på tryckmätaren att det ligger ganska lågt ca 0,25 Bar och jag skulle behöva fylla på vatten till systemet men jag är helt ny på detta och har ingen aning om vilken ventil det kan vara.
Någon som vet?
Bilderna är på olika vred/ventiler ovanför pannan.
Hur länge har du ventilen öppen? Hör du om det "susar" som om det kommer vatten? Hur stort är systemet? Kan ta en stund innan det händer nåt med trycket om det är ett stort system..
Vet faktiskt inte hur stort hela systemet är... Huset är på 159kvm. Dock hör jag ingenting när jag vred den. Hade öppet den i kanske 5 min bara.V Vedhuggarrn skrev:
Du bör göra nåt när du öppnar ventilen för påfyllning.. Det har en tendens att låta i ledningar när man öppnar kranar
5min är lång tid. Normalt ska du se trycket öka inom några sekunder.H Herr Vedpanna skrev:
Men ventilen du öppnat kan ha fastnat.
Den har en backventilfunktion också vilket betyder att ventilkäglan inte öppnar när man vrider på vredet utan det är vattentrycket som (i och för sig samtidigt) trycker undan ventilkäglan. Har ventilen kärvat fast så räcker inte vattentrycket för att öppna. Om du vrider vredet till max öppet kanske den öppnar då fjädern som trycker igen ventilkäglan är max släppt då.
Men var beredd att stänga för trycket kan stiga fort.
Du kommer höra ett susande när vattnet flödar.
De ventiler kan ha en tendens att fastna. Min fastnar och jag måste knacka den lätt med skiftnyckeln så dra den igång.
Vi kanske först ska fråga om du får ditt varmvatten från vedpannan? Ventilerna mitt i bilden hör absolut till varmvattenslinga eller beredare i pannan men det kan ju vara urkopplat och då funkar inte ventilen till höger i bild som vi pratat om. Men den är absolut ansluten till kallvattnet och bör fungera så som vi ser det.Zixten skrev:
Vart går röret du pratar om?
Edit. Ser nu att jag inte citerat TS men frågan är naturligtvis till TS.
Ja pannan är för både varmvatten samt radiatorer i huset. Här är lite bilder där man kanske ser lite tydligare. Ledningen med den blå ventilen går in i en ledning som går upp i huset. Bilden med den röda inringade är kallvatten in till pannan. Den är kopplad direkt till en ledning som leder till hydroforen.B Bjober skrev:Vi kanske först ska fråga om du får ditt varmvatten från vedpannan? Ventilerna mitt i bilden hör absolut till varmvattenslinga eller beredare i pannan men det kan ju vara urkopplat och då funkar inte ventilen till höger i bild som vi pratat om. Men den är absolut ansluten till kallvattnet och bör fungera så som vi ser det.
Vart går röret du pratar om?
Edit. Ser nu att jag inte citerat TS men frågan är naturligtvis till TS.
Misstänker att detta kan vara fallet. Tror inte att den ventilen har öppnats på ganska länge. Dock händer ingenting när jag knackar, får försöka med mer våld 😅L lostinsweden skrev:
Du kan stänga av vattnet hemma och plocka ned ventilen och försöka rengöra och få igång backventilen eller köpa en ny ventil https://www.vvsobadrum.se/varme/varmematerial/pafyllnadsventiler/beulco-pafyllnadsventil-15-ba-4180H Herr Vedpanna skrev:
Klicka här för att svara