O Ovation skrev:
När du eldar ska du minst 10% av systemvolymen i expansion.

Har du kollat ditt förtryck?

Har du fel förtryck i kärlket och fel systemtryck i kärlet så kan ditt system att ha undertryck på vissa delar som gör att det suger in syre.
Detta syre frigörs sedan när du värmer vattnet och kan orsaka luftbekymmer.

Förtrycket i det flesta expansionskärl är förställt på 0,5bar och detta skall anpassas till lyfthöjden i ditt system.
Har du smutsiga filter på värmesidan så kommer tryckfallet i ledningarna att öka och du kan då få negativt tryck även när systemet är rätt.
Herregud, tror det är lättare att bygga en raket än att ha en vedpanna!
Känns som man kanske får ta hjälp av någon om det fortsätter
 
  • Gilla
KATN
  • Laddar…
O
Bara när det strular som det krävs kunskap...
 
J jonaserik skrev:
Vilken temp har du på pannan när du eldar. det sitter en termostatdel i laddomaten och om den kärvar det minsta kommer pannan att hamna i ett nästan kokläge och då frigörs syret i vattnet, det är ånga som blir, sen kallnar det och blir vatten igen. Så kolla upp termostaten i laddomaten först , en klassiker i vedeldning.
Den startar runt 70-75 grader. Sen eldar jag tills systemet är uppe i 90-95 grader.
Den är ca 2 år gammal bara.
 
Startar JA , men vas är tempen i pannan när du eldar. någon termometer finns väl, vilken panntyp och effekt är det.
 
J jonaserik skrev:
Startar JA , men vas är tempen i pannan när du eldar. någon termometer finns väl, vilken panntyp och effekt är det.
O Ovation skrev:
Bara när det strular som det krävs kunskap...
Ja det sitter en termometer på den och den visar runt 80grader när laddomaten startar.
Det är en Viadrus U22 tror den är på 30kw
 
Visar den termometern rätt, och var mäter den, på topp eller en bit ner i pannan, 30 kw är rätt mycket om flödet är lite kort. Vet du vad det är för temp på röret till tank,
 
J jonaserik skrev:
Visar den termometern rätt, och var mäter den, på topp eller en bit ner i pannan, 30 kw är rätt mycket om flödet är lite kort. Vet du vad det är för temp på röret till tank,
Den mäter väl någonstans i toppen.
Vid start så visar det väl ungefär samma till tank, genom laddomaten, termometern på pannan, 70-80 grader.
Vet att pannan kokar om termometern på pannan visar nästan 100grader.
Men det var innan tryckkärlet när vi hade expansionskärl på vinden, då kokade pannan hela tiden.
Mycket var fel gjort samt att vi inte hade något tryck i pannan, så det har nog aldrig funkat för personen som vi köpte huset av.
Men efter åtgärdat massa saker och installerat ett tryckkärl istället har den aldrig kokat eller krånglat förutom luften nu.
Har eldat så den har visat över 100grader på termometern på pannan utan kokning.
 
Jepp när vattnet får ett tryck på sig så kokar det inte så ort, Den plats som lågorna och tända rökgaser träffar
( Kanske 1000 C eller mer ) kommer att anta strax över kokpunkten och avge lite ång/syre microbubblor som samlas till en större bubbla och åker iväg i systemet. Jag får samma i min panna, det liksom visslar/skriker i pannan i starten, men min panncirkpump ( samma som laddpumpen ) startar vid 60 C för att förhindra det, är bara i början innan pannan på topp är 75 C som min shunt öppnar, har ingen laddomat ( gillar dom inte ) utan egen konstruktion, Laddning för mig kan ställas allt mellan 40 C till 100 C steglöst.
 
J jonaserik skrev:
Jepp när vattnet får ett tryck på sig så kokar det inte så ort, Den plats som lågorna och tända rökgaser träffar
( Kanske 1000 C eller mer ) kommer att anta strax över kokpunkten och avge lite ång/syre microbubblor som samlas till en större bubbla och åker iväg i systemet. Jag får samma i min panna, det liksom visslar/skriker i pannan i starten, men min panncirkpump ( samma som laddpumpen ) startar vid 60 C för att förhindra det, är bara i början innan pannan på topp är 75 C som min shunt öppnar, har ingen laddomat ( gillar dom inte ) utan egen konstruktion, Laddning för mig kan ställas allt mellan 40 C till 100 C steglöst.
Det sitter en termoventil i ett dykrör på vatten röret ur pannan som är inställd på 70 grader nu, som startar laddomaten.
Jag har testat att höja den men då är det som du säger om micro bubblor som blir till större som gör att det bubblar lite när pannan kommer upp i en högre temperatur vid starten.
Kan ju testa som du säger att sänka den till 60 istället och se.

Men vad är effektivast då? För nu när den står på 70 grader så fortsätter laddomaten att gå efter färdig eldning(då är ackumulator tanken på 90-100grader) tills panntempraturen når 70grader innan den stänger av sig.
Om jag låter den starta vid 60 så kommer den att gå tills pannan är 60grader.
Och så länge den går cirkulerar ju vattnet runt i pannan och tanken.
Vill ju inte förlora värme genom att laddomaten ”kyler” bort värme ifrån tanken.
Hoppas du förstår vad jag menar, lite svårt i skrift förklara vad man menar exakt.

En sak jag reflektera över nu när jag var ute och titta är att trycket på vattensidan ligger på ca 0,4bar, när jag toppfyllde mm i början av hösten la jag trycket på ca 0,8bar.
Jag har inte sett att vi skulle ha nått läckage någonstans, kan ju vara säkerhetsventilen som har släppt ut lite.
Nu är det väl inte exakt samma temperatur på systemet(kallt)som när jag toppfyllde det men det är ju en skillnad trots allt.
Ska nog testa att fylla upp det till ca 0,8bar innan tändning sen och sätta en slang på säkerhetsventilen till en burk/hink sen.
 
OM du startar laddpumpen exempl. vid 60 C så kommer det att bli en panncirk som värmer upp botten på pannan och då ökar inflödet och pannan kan värma på. När tempen på vattnet ökar till ca 72 C ( laddomaten ) så börjar det att laddas mot tanken, klart är att om det 90 C i tanken och pannan kallnar ner till 80 C så kommer det att laddas 80 C, om du har en vridbar termostat för laddpumpen så startar du upp med 60 C och när pannan kommer upp i temp ordentligt så ställer du om till exmpl. 85 C , då stannar pumpen vd 85 C ( det är panntempen ) , Det finns alltid glöd kvar i pannan.på slutet Stannar pumpen så kommer pannan att öka i temp och pumpen startar igen, med laddning min 85 C. Jag gör så.
Sen håll koll på tempmätarna på laddomaten så får du en indikation på laddningen.
 
J jonaserik skrev:
OM du startar laddpumpen exempl. vid 60 C så kommer det att bli en panncirk som värmer upp botten på pannan och då ökar inflödet och pannan kan värma på. När tempen på vattnet ökar till ca 72 C ( laddomaten ) så börjar det att laddas mot tanken, klart är att om det 90 C i tanken och pannan kallnar ner till 80 C så kommer det att laddas 80 C, om du har en vridbar termostat för laddpumpen så startar du upp med 60 C och när pannan kommer upp i temp ordentligt så ställer du om till exmpl. 85 C , då stannar pumpen vd 85 C ( det är panntempen ) , Det finns alltid glöd kvar i pannan.på slutet Stannar pumpen så kommer pannan att öka i temp och pumpen startar igen, med laddning min 85 C. Jag gör så.
Sen håll koll på tempmätarna på laddomaten så får du en indikation på laddningen.
Ska testa detta sätt ett tag.
Nu har jag eldat i ett par timmar och ingen luft efter jag fyllde på med vatten/ökade vattentrycket!!
Ska se efter några eldningar om det har kommit nått vatten ifrån säkerhetsventilen.
Hoppas det iallafall så det inte är nått smygläck där man inte ser det...
Lämnar rapport om en vecka!

Stort tack till din hjälp och alla andra som har hjälpt till!
 
Uppdatering då.
Har inte varit nån luft i systemet sen jag fyllde upp systemet igen till ca 0,8bar.
Men det trycker ur vatten ur säkerhetsventilen när systemet kommer upp i 1,5 bar, vilket det borde göra då ventilen är på 1,5 bar.
Men tittar jag på laddomaten så skickar den ca 83 grader till tanken och vatten ifrån tanken till laddomaten ligger på ca 74 grader.
Detta blir ju till ett problem då jag måste döda det nya vattnet men om jag gör det så trycker ju systemet ut massa vatten och efter nån månad får jag fylla på nytt igen.
Och jag hade gärna fyllt tanken till 90-100 grader.
Kan man montera en säkerhetsventilen som är på 2 bar eller är det nått som kan ge med sig då?
 
Kluven Kluven skrev:
Kan man montera en säkerhetsventilen som är på 2 bar eller är det nått som kan ge med sig då?
Ge dig inte på att byta säkerhetsventil till högre tryck om du inte är VÄLDIGT säker på att alla delar i systemet tål det!!
 
L lat skrev:
Ge dig inte på att byta säkerhetsventil till högre tryck om du inte är VÄLDIGT säker på att alla delar i systemet tål det!!
Nä det har du rätt i.
Hur vet man vad system tål då?
Står ju max tryck på pannan mm men hur vet man rör/kopplingar/ventiler/element klarar?
 
Jag skulle nog fundera mer på hur stor expansionsvolym du har idag än stoppa dit nån säkerhetsventil med högre öppningstryck.
Vid vedeldning bör den vara minst 10% av totala systemvolymen. Säg minimum 50 liter.
Hur stor är acken (har inte läst igenom allt), lägg sedan till pannan(~25-75l) och systemet (varje radiator ~5-10l)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.