Hep Hep skrev:
Är det förresten något som hindrar en tjuv från att bära hem klipparen och använda den själv? Min gamla har åtminstone pin-kod.
Som jag förstått det så är den bunden till ditt användarkonto.
Och blir den stulen kan du anmäla det till Mommotion så spärras den helt.
Jag har även placerat gps tracker (Galaxy Smart Tag 2) i min. Vet inte om jag har någon nytta av det men då har jag gjort vad jag kan.
Ska ha min klippare i sommarstugan så har inte uppsikt över den hela tiden.
Placerade även laddstationen så den inte syns utifrån.

Tror det även ska gå att söka efter klipparen i appen med 4G men har inte lärt mig hur ännu (någon annan som vet mer får gärna berätta).

Kollade även med försäkringsbolaget och stöld täcks av hemförsäkringen (LF) även om den som i mitt fall används i sommarstugan.
Fritidshusförsäktingen täckte det inte.
 
  • Gilla
Hep
  • Laddar…
Installerade en Luba mini 2 AWD 1000 igår. Gick väl rätt så smidigt. Körde hela tomten som Area 1. Nu skulle jag vilja minska ett av hörnen på Area 1 och skapa en Area 2 där vi parkerar bilen. Denna Area ska bara startas manuellt när bilen är birta. Går det skapa en ny Area inuti en annan eller ska man lägga två närliggande med någon halvmeters överlapp?
 
En annan fråga, ska man skapa No-go zon runt typ torkvindor?
 
Tomture61
A arowe17 skrev:
Installerade en Luba mini 2 AWD 1000 igår. Gick väl rätt så smidigt. Körde hela tomten som Area 1. Nu skulle jag vilja minska ett av hörnen på Area 1 och skapa en Area 2 där vi parkerar bilen. Denna Area ska bara startas manuellt när bilen är birta. Går det skapa en ny Area inuti en annan eller ska man lägga två närliggande med någon halvmeters överlapp?
Nope , du får köra en modifiering av parametern , detta med klipparen på stället med din telefon .
Överlappar klippzonerna varandra så slipper du göra en virtuell väg .
 
  • Gilla
arowe17
  • Laddar…
Tomture61
A arowe17 skrev:
En annan fråga, ska man skapa No-go zon runt typ torkvindor?
Det är en mycket god ide .
Alla fasta hinder lägger man in som NGZ .
Plus även tex planteringar .
 
Redigerat:
  • Gilla
arowe17
  • Laddar…
Jag har inga no-go runt mina fasta hinder, AI-vision fixar träd och torkvindor utan problem. Däremot har jag no-go runt vårlökarna då den glatt körde över några av dessa från andra hållet efter ha undvikit dem från det första hållet.

Ha många zoner, det är mycket enklare att underhålla gräsmattans gränser då. Jag har drabbats av buggar där C-formade gräsmattan plötsligt blir D-formad och gräsklipparen körde ut på ett berg. Så nu är den gräsmattan uppdelad i två. Jag är inte ensam om detta problem heller, har man terrasser så rekommenderas det på nätet att man skall ha varje terrass i olika zoner.

Klipparen genar alltid i hörnen, både innerhörn och ytterhörn.

Och ta inte mjukvaruuppdateringar utan att se om andra har problem med dem, Man motion verkar spotta ur sig mjukvara utan särskilt mycket kvalitetsverifiering. Den senaste som kom häromdagen har gjort många klippare obrukbara....
 
A arowe17 skrev:
Installerade en Luba mini 2 AWD 1000 igår. Gick väl rätt så smidigt. Körde hela tomten som Area 1. Nu skulle jag vilja minska ett av hörnen på Area 1 och skapa en Area 2 där vi parkerar bilen. Denna Area ska bara startas manuellt när bilen är birta. Går det skapa en ny Area inuti en annan eller ska man lägga två närliggande med någon halvmeters överlapp?
Vill du att det inte ska klippas där när du kör Area 1 så får du minska Area1.
Överlappande betyder inte att dom läggs kant i kant utan det överlappande kommer klippas både när 1 och 2 körs.

Så svaret är, ja du ska "lägga två närliggande med någon halvmeters överlapp?"
 
  • Gilla
arowe17 och 1 till
  • Laddar…
A arowe17 skrev:
En annan fråga, ska man skapa No-go zon runt typ torkvindor?
Smaksak kanske, det blir snyggare klippt runt med en NGZ, ibland tar den i lite väl mycket när det kör förbi hinder den ser själv.
 
  • Gilla
Tomture61
  • Laddar…
Hur får man den att åka in längre under buskarna så kirskålen blir klippt? Har lagt en no-go zon precis inne runt stammarna. Nu stannar maskinen i kanten mellan gräs och kirskål. 17778094085334036296210611896440.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Tomture61
A arowe17 skrev:
Hur får man den att åka in längre under buskarna så kirskålen blir klippt? Har lagt en no-go zon precis inne runt stammarna. Nu stannar maskinen i kanten mellan gräs och kirskål.[bild]
Stäng av hinderdetekteringen .
Vet ej hur stor din klippzon är där bilden visar , kanske blir du tvungen att skapa en zon runt buskar .
För att veta vart gränsen är så fäst ett snöre i gräsmattan , fördel att de går in i varandra med typ 50 cm .
 
Tomture61 Tomture61 skrev:
Stäng av hinderdetekteringen .
Vet ej hur stor din klippzon är där bilden visar , kanske blir du tvungen att skapa en zon runt buskar .
För att veta vart gränsen är så fäst ett snöre i gräsmattan , fördel att de går in i varandra med typ 50 cm .
Menar du att det går slå av hinderdetektering i en viss zon men ha den påslagen i övriga? Och att jag då skulle skapa en cirkel runt busken med det avstängt?
 
  • Gilla
tttomten
  • Laddar…
Tomture61
A arowe17 skrev:
Menar du att det går slå av hinderdetektering i en viss zon men ha den påslagen i övriga? Och att jag då skulle skapa en cirkel runt busken med det avstängt?
Exakt så , har så själv på en klippzon .
Har en Luba 2 X (2025)
 
  • Gilla
tttomten
  • Laddar…
Tomture61 Tomture61 skrev:
Exakt så , har så själv på en klippzon .
Har en Luba 2 X (2025)
Ok, detta måste testas! 🙂
 
En ny fråga om mappning. Jag har kört runt roboten, mappat klippområdet och bett den klippa hela vägen runt laddstationen, men det skiter den glatt i. På kartan är det en streckad linje i fyrkant runt laddaren och där klipper den inte. När den startar kör den ut en liten bit, slirar lite med hjulen och börjar sedan klippa. Inte skitsnyggt med djungel runt laddaren och det är bara maj
IMG_8376.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Hep Hep skrev:
En ny fråga om mappning. Jag har kört runt roboten, mappat klippområdet och bett den klippa hela vägen runt laddstationen, men det skiter den glatt i. På kartan är det en streckad linje i fyrkant runt laddaren och där klipper den inte. När den startar kör den ut en liten bit, slirar lite med hjulen och börjar sedan klippa. Inte skitsnyggt med djungel runt laddaren och det är bara maj
[bild]
Såg ju spännande ut med en djungel runt omkring :)
Jag har inget bra svar men om du inte redan är med i gruppen för klipparen på FB så kolla där. Många som har koll.
https://www.facebook.com/groups/778442506862426/
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.