5 261 läst ·
79 svar
5k läst
79 svar
Luba 3 - modifiera gräns eller börja om
Som jag förstått det så är den bunden till ditt användarkonto.Hep skrev:
Och blir den stulen kan du anmäla det till Mommotion så spärras den helt.
Jag har även placerat gps tracker (Galaxy Smart Tag 2) i min. Vet inte om jag har någon nytta av det men då har jag gjort vad jag kan.
Ska ha min klippare i sommarstugan så har inte uppsikt över den hela tiden.
Placerade även laddstationen så den inte syns utifrån.
Tror det även ska gå att söka efter klipparen i appen med 4G men har inte lärt mig hur ännu (någon annan som vet mer får gärna berätta).
Kollade även med försäkringsbolaget och stöld täcks av hemförsäkringen (LF) även om den som i mitt fall används i sommarstugan.
Fritidshusförsäktingen täckte det inte.
Installerade en Luba mini 2 AWD 1000 igår. Gick väl rätt så smidigt. Körde hela tomten som Area 1. Nu skulle jag vilja minska ett av hörnen på Area 1 och skapa en Area 2 där vi parkerar bilen. Denna Area ska bara startas manuellt när bilen är birta. Går det skapa en ny Area inuti en annan eller ska man lägga två närliggande med någon halvmeters överlapp?
Tomture61
Självbyggare
· Född i Luleå
· 6 198 inlägg
Tomture61
Självbyggare
- Född i Luleå
- 6 198 inlägg
Nope , du får köra en modifiering av parametern , detta med klipparen på stället med din telefon .A arowe17 skrev:Installerade en Luba mini 2 AWD 1000 igår. Gick väl rätt så smidigt. Körde hela tomten som Area 1. Nu skulle jag vilja minska ett av hörnen på Area 1 och skapa en Area 2 där vi parkerar bilen. Denna Area ska bara startas manuellt när bilen är birta. Går det skapa en ny Area inuti en annan eller ska man lägga två närliggande med någon halvmeters överlapp?
Överlappar klippzonerna varandra så slipper du göra en virtuell väg .
Tomture61
Självbyggare
· Född i Luleå
· 6 198 inlägg
Tomture61
Självbyggare
- Född i Luleå
- 6 198 inlägg
Jag har inga no-go runt mina fasta hinder, AI-vision fixar träd och torkvindor utan problem. Däremot har jag no-go runt vårlökarna då den glatt körde över några av dessa från andra hållet efter ha undvikit dem från det första hållet.
Ha många zoner, det är mycket enklare att underhålla gräsmattans gränser då. Jag har drabbats av buggar där C-formade gräsmattan plötsligt blir D-formad och gräsklipparen körde ut på ett berg. Så nu är den gräsmattan uppdelad i två. Jag är inte ensam om detta problem heller, har man terrasser så rekommenderas det på nätet att man skall ha varje terrass i olika zoner.
Klipparen genar alltid i hörnen, både innerhörn och ytterhörn.
Och ta inte mjukvaruuppdateringar utan att se om andra har problem med dem, Man motion verkar spotta ur sig mjukvara utan särskilt mycket kvalitetsverifiering. Den senaste som kom häromdagen har gjort många klippare obrukbara....
Ha många zoner, det är mycket enklare att underhålla gräsmattans gränser då. Jag har drabbats av buggar där C-formade gräsmattan plötsligt blir D-formad och gräsklipparen körde ut på ett berg. Så nu är den gräsmattan uppdelad i två. Jag är inte ensam om detta problem heller, har man terrasser så rekommenderas det på nätet att man skall ha varje terrass i olika zoner.
Klipparen genar alltid i hörnen, både innerhörn och ytterhörn.
Och ta inte mjukvaruuppdateringar utan att se om andra har problem med dem, Man motion verkar spotta ur sig mjukvara utan särskilt mycket kvalitetsverifiering. Den senaste som kom häromdagen har gjort många klippare obrukbara....
Vill du att det inte ska klippas där när du kör Area 1 så får du minska Area1.A arowe17 skrev:Installerade en Luba mini 2 AWD 1000 igår. Gick väl rätt så smidigt. Körde hela tomten som Area 1. Nu skulle jag vilja minska ett av hörnen på Area 1 och skapa en Area 2 där vi parkerar bilen. Denna Area ska bara startas manuellt när bilen är birta. Går det skapa en ny Area inuti en annan eller ska man lägga två närliggande med någon halvmeters överlapp?
Överlappande betyder inte att dom läggs kant i kant utan det överlappande kommer klippas både när 1 och 2 körs.
Så svaret är, ja du ska "lägga två närliggande med någon halvmeters överlapp?"
Tomture61
Självbyggare
· Född i Luleå
· 6 198 inlägg
Tomture61
Självbyggare
- Född i Luleå
- 6 198 inlägg
Stäng av hinderdetekteringen .A arowe17 skrev:
Vet ej hur stor din klippzon är där bilden visar , kanske blir du tvungen att skapa en zon runt buskar .
För att veta vart gränsen är så fäst ett snöre i gräsmattan , fördel att de går in i varandra med typ 50 cm .
Menar du att det går slå av hinderdetektering i en viss zon men ha den påslagen i övriga? Och att jag då skulle skapa en cirkel runt busken med det avstängt?Tomture61 skrev:
Tomture61
Självbyggare
· Född i Luleå
· 6 198 inlägg
Tomture61
Självbyggare
- Född i Luleå
- 6 198 inlägg
En ny fråga om mappning. Jag har kört runt roboten, mappat klippområdet och bett den klippa hela vägen runt laddstationen, men det skiter den glatt i. På kartan är det en streckad linje i fyrkant runt laddaren och där klipper den inte. När den startar kör den ut en liten bit, slirar lite med hjulen och börjar sedan klippa. Inte skitsnyggt med djungel runt laddaren och det är bara maj
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Såg ju spännande ut med en djungel runt omkringHep skrev:
En ny fråga om mappning. Jag har kört runt roboten, mappat klippområdet och bett den klippa hela vägen runt laddstationen, men det skiter den glatt i. På kartan är det en streckad linje i fyrkant runt laddaren och där klipper den inte. När den startar kör den ut en liten bit, slirar lite med hjulen och börjar sedan klippa. Inte skitsnyggt med djungel runt laddaren och det är bara maj
[bild]
Jag har inget bra svar men om du inte redan är med i gruppen för klipparen på FB så kolla där. Många som har koll.
https://www.facebook.com/groups/778442506862426/
