5 261 läst ·
79 svar
5k läst
79 svar
Luba 3 - modifiera gräns eller börja om
Tomture61
Självbyggare
· Född i Luleå
· 6 198 inlägg
Tomture61
Självbyggare
- Född i Luleå
- 6 198 inlägg
Min kör längs klipzonens kant .O [old rusty] skrev:Det beror på vad man menar med "behövs" i mitt fall.
Den hittade alltid tillbaks till laddaren.
Men det tog fyra gånger längre tid än vad som behövdes och vägen var långt ifrån rak.
Lät jag den istället följa kanterna hem så tog den aldrig kortaste varvet, den följde dessutom även kantlinjer i överlappande fält 5-10 meter in i zonerna innan den vände 180grader, körde ut till yttersta gränsen igen och fortsatte hemmåt.
Uppebara buggar men löstes med "kanalbyggandet".
Svårt att beskriva utan bilder men det är en hel del frågetecken i deras programering.
Har ej upplevt ngr problem med detta .
Har iofs enbart 500 kvm .
Finns det några fördelar med att dela upp i flera zoner, om jag inte har några krav på att gräset ska klippas på något speciellt sätt eller olika ofta? Jag har runt 3000 kvm och rätt mycket saker som stökar till det med pool, klätterställning, fotbollsmål, studsmatta en massa träd och långasmala odlingar. Min tanke var att lära maskinen de yttre gränserna och sedan skapa en massa no-go-zoner för hindren, tills det funkar. Jag gissar att den kan lära sig att ett stort träd nog alltid kommer stå just där. Finns det någon nackdel med att ha en jättezon med en yttre gräns som Norges kustlinje.
För mig får klipparen klippa i vilken ordning och i vilka mönster den själv vill - kan man låta den styra sånt själv eller måste man in och detaljstyra allt manuellt? Fast det kanske inte är någon stor sak att fixa?
För mig får klipparen klippa i vilken ordning och i vilka mönster den själv vill - kan man låta den styra sånt själv eller måste man in och detaljstyra allt manuellt? Fast det kanske inte är någon stor sak att fixa?
Tomture61
Självbyggare
· Född i Luleå
· 6 198 inlägg
Tomture61
Självbyggare
- Född i Luleå
- 6 198 inlägg
Har du långsmala ytor är det en stor fördel att skapa en egen klippzon just där .Hep skrev:
Finns det några fördelar med att dela upp i flera zoner, om jag inte har några krav på att gräset ska klippas på något speciellt sätt eller olika ofta? Jag har runt 3000 kvm och rätt mycket saker som stökar till det med pool, klätterställning, fotbollsmål, studsmatta en massa träd och långasmala odlingar. Min tanke var att lära maskinen de yttre gränserna och sedan skapa en massa no-go-zoner för hindren, tills det funkar. Jag gissar att den kan lära sig att ett stort träd nog alltid kommer stå just där. Finns det någon nackdel med att ha en jättezon med en yttre gräns som Norges kustlinje.
För mig får klipparen klippa i vilken ordning och i vilka mönster den själv vill - kan man låta den styra sånt själv eller måste man in och detaljstyra allt manuellt? Fast det kanske inte är någon stor sak att fixa?
Man programmerar i appen att den enbart klipper åt ett håll , ej i sicksack mönster .
Är det för att den ska klippa längs med?Tomture61 skrev:
För det har den ju ett auto-läge där den anpassar körriktningen efter hur brett ett visst område är. Det kör jag utmed huset.
Jag hade nog kunnat köra med färre zoner, men förutom olika klipphöjd så har jag områden jag inte vill att den ska vara när vi är lediga.
Så delade in i förebyggande syfte.
Tomture61
Självbyggare
· Född i Luleå
· 6 198 inlägg
Tomture61
Självbyggare
- Född i Luleå
- 6 198 inlägg
Har ett område som är 1,5-3 m brett , den ville klippa åt alla håll just där .O [old rusty] skrev:Är det för att den ska klippa längs med?
För det har den ju ett auto-läge där den anpassar körriktningen efter hur brett ett visst område är. Det kör jag utmed huset.
Jag hade nog kunnat köra med färre zoner, men förutom olika klipphöjd så har jag områden jag inte vill att den ska vara när vi är lediga.
Så delade in i förebyggande syfte.
Så det fick bli en egen klippzon .
Hur pass exakta är dom att följa gränserna?
Har flera sträckor där det lutar utåt och neråt mot bäck och en ganska hög slänt.
Vill ju ogärna behöva gå med trimmer flera gånger i månaden och kanta.
Vet inte riktigt hur man skulle kunna lösa lutningarna heller
Har flera sträckor där det lutar utåt och neråt mot bäck och en ganska hög slänt.
Vill ju ogärna behöva gå med trimmer flera gånger i månaden och kanta.
Vet inte riktigt hur man skulle kunna lösa lutningarna heller
Tomture61
Självbyggare
· Född i Luleå
· 6 198 inlägg
Tomture61
Självbyggare
- Född i Luleå
- 6 198 inlägg
I slänter får man välja klipprikningen så att det ej klipper längs med .nino skrev:
Risken finns att klipparen kanar ned .
Beror ju på hur mycket det lutar .
Väljer du en Luba så klipper den ca 4-5 cm från programmerad kant .
Man måste även ha lite vingelmån , dvs. ej dikt emot kantsten och dylikt .
Ok. Ja många har samma pris just nu.Hep skrev:
Jag sitter och hoppas på en rea, eller att Bauhaus ska få i lager och att någon annan ska vara lite billigare så man kan få 12 rabatt.
Men snart är det nog dags att köpa där det finns om man inte ska få klippa själv i år igen. Så du gjorde kanske rätt som köpte nu.
Hylte är ju bra.
OT, tyvärr hör Hylte till familjen BHG där bygghemma ingår. Samma gäller Duab.Hep skrev:
https://www.wearebhg.com/sv/varumarken/