Tomture61
O [old rusty] skrev:
Det beror på vad man menar med "behövs" i mitt fall.

Den hittade alltid tillbaks till laddaren.
Men det tog fyra gånger längre tid än vad som behövdes och vägen var långt ifrån rak.
Lät jag den istället följa kanterna hem så tog den aldrig kortaste varvet, den följde dessutom även kantlinjer i överlappande fält 5-10 meter in i zonerna innan den vände 180grader, körde ut till yttersta gränsen igen och fortsatte hemmåt.
Uppebara buggar men löstes med "kanalbyggandet". :)

Svårt att beskriva utan bilder men det är en hel del frågetecken i deras programering.
Min kör längs klipzonens kant .
Har ej upplevt ngr problem med detta .
Har iofs enbart 500 kvm .
 
Finns det några fördelar med att dela upp i flera zoner, om jag inte har några krav på att gräset ska klippas på något speciellt sätt eller olika ofta? Jag har runt 3000 kvm och rätt mycket saker som stökar till det med pool, klätterställning, fotbollsmål, studsmatta en massa träd och långasmala odlingar. Min tanke var att lära maskinen de yttre gränserna och sedan skapa en massa no-go-zoner för hindren, tills det funkar. Jag gissar att den kan lära sig att ett stort träd nog alltid kommer stå just där. Finns det någon nackdel med att ha en jättezon med en yttre gräns som Norges kustlinje.

För mig får klipparen klippa i vilken ordning och i vilka mönster den själv vill - kan man låta den styra sånt själv eller måste man in och detaljstyra allt manuellt? Fast det kanske inte är någon stor sak att fixa?
 
Tomture61
Hep Hep skrev:
Finns det några fördelar med att dela upp i flera zoner, om jag inte har några krav på att gräset ska klippas på något speciellt sätt eller olika ofta? Jag har runt 3000 kvm och rätt mycket saker som stökar till det med pool, klätterställning, fotbollsmål, studsmatta en massa träd och långasmala odlingar. Min tanke var att lära maskinen de yttre gränserna och sedan skapa en massa no-go-zoner för hindren, tills det funkar. Jag gissar att den kan lära sig att ett stort träd nog alltid kommer stå just där. Finns det någon nackdel med att ha en jättezon med en yttre gräns som Norges kustlinje.

För mig får klipparen klippa i vilken ordning och i vilka mönster den själv vill - kan man låta den styra sånt själv eller måste man in och detaljstyra allt manuellt? Fast det kanske inte är någon stor sak att fixa?
Har du långsmala ytor är det en stor fördel att skapa en egen klippzon just där .
Man programmerar i appen att den enbart klipper åt ett håll , ej i sicksack mönster .
 
Tomture61 Tomture61 skrev:
Har du långsmala ytor är det en stor fördel att skapa en egen klippzon just där .
Är det för att den ska klippa längs med?
För det har den ju ett auto-läge där den anpassar körriktningen efter hur brett ett visst område är. Det kör jag utmed huset.

Jag hade nog kunnat köra med färre zoner, men förutom olika klipphöjd så har jag områden jag inte vill att den ska vara när vi är lediga.
Så delade in i förebyggande syfte.
 
Tomture61
O [old rusty] skrev:
Är det för att den ska klippa längs med?
För det har den ju ett auto-läge där den anpassar körriktningen efter hur brett ett visst område är. Det kör jag utmed huset.

Jag hade nog kunnat köra med färre zoner, men förutom olika klipphöjd så har jag områden jag inte vill att den ska vara när vi är lediga.
Så delade in i förebyggande syfte.
Har ett område som är 1,5-3 m brett , den ville klippa åt alla håll just där .
Så det fick bli en egen klippzon .
 
Hur pass exakta är dom att följa gränserna?
Har flera sträckor där det lutar utåt och neråt mot bäck och en ganska hög slänt.
Vill ju ogärna behöva gå med trimmer flera gånger i månaden och kanta.

Vet inte riktigt hur man skulle kunna lösa lutningarna heller
 
Tomture61
nino nino skrev:
Hur pass exakta är dom att följa gränserna?
Har flera sträckor där det lutar utåt och neråt mot bäck och en ganska hög slänt.
Vill ju ogärna behöva gå med trimmer flera gånger i månaden och kanta.

Vet inte riktigt hur man skulle kunna lösa lutningarna heller
I slänter får man välja klipprikningen så att det ej klipper längs med .
Risken finns att klipparen kanar ned .
Beror ju på hur mycket det lutar .
Väljer du en Luba så klipper den ca 4-5 cm från programmerad kant .
Man måste även ha lite vingelmån , dvs. ej dikt emot kantsten och dylikt .
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Nu är den beställd, så jag kan förhoppningsvis snart återkomma och svara på mina egna frågor.
 
  • Gilla
danne9 och 1 till
  • Laddar…
Hep Hep skrev:
Nu är den beställd, så jag kan förhoppningsvis snart återkomma och svara på mina egna frågor.
Hoppas leveransen blir smidig.
Vart köpte du den?
 
Hylte. Det verkar som att alla har samma pris och de hade den i lager. Vad jag vet är de inte en del av bygghemma som jag inte vill ge några pengar.
 
Hep Hep skrev:
Hylte. Det verkar som att alla har samma pris och de hade den i lager. Vad jag vet är de inte en del av bygghemma som jag inte vill ge några pengar.
Ok. Ja många har samma pris just nu.
Jag sitter och hoppas på en rea, eller att Bauhaus ska få i lager och att någon annan ska vara lite billigare så man kan få 12 rabatt.
Men snart är det nog dags att köpa där det finns om man inte ska få klippa själv i år igen. Så du gjorde kanske rätt som köpte nu.
Hylte är ju bra.
 
Påskrea på flera av modellerna på Mammotions egen hemsida. Kolla in det. Överväger själv en LUBA mini 2 AWD 1000 för ca 14 900:-.
 
A arowe17 skrev:
Påskrea på flera av modellerna på Mammotions egen hemsida. Kolla in det. Överväger själv en LUBA mini 2 AWD 1000 för ca 14 900:-.
Tack för tips, ska kolla.
Hoppas på en Luba 3.
 
danne9 danne9 skrev:
Tack för tips, ska kolla.
Hoppas på en Luba 3.
1999 euro enligt deras hemsida, får inte upp i SEK nu på telefonen. Nedsatt från 2299, så ca 3000:-.

Edit: 22 989 med påskrabatt. Rean börjar vid midnatt om ca 24h.
 
ClasseClas
Hep Hep skrev:
Vad jag vet är de inte en del av bygghemma som jag inte vill ge några pengar.
OT, tyvärr hör Hylte till familjen BHG där bygghemma ingår. Samma gäller Duab.
https://www.wearebhg.com/sv/varumarken/
 
  • Ledsen
  • Gilla
BigR och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.