Hur lossar jag denna planka bäst?
Huset är från 71.

• Träplanka i golv mot en spånskivevägg, detalj av plats där eventuell skada syns i kanten på plankans yta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
R RuneB2 skrev:
Hur lossar jag denna planka bäst?
Huset är från 71.
Om det är ett klickgolv så lyfter du upp hela raden. Lyft från väggen. Du kommer åt bra vid kortsidan, längre in får du använda något smalare

förmodligen limmat ihop , men innan du förstör något, vad är anledningen

T Tompafix skrev:
Om det är ett klickgolv så lyfter du upp hela raden. Lyft från väggen. Du kommer åt bra vid kortsidan, längre in får du använda något smalare
Hela golvet följer med om jag försöker lyfta. Misstänker att det är limmat.

• Trägolv hålls upp, tycks vara limmat fast i underlaget.
    Skapa konto
E egge80 skrev:
förmodligen limmat ihop , men innan du förstör något, vad är anledningen
Rev gamla garderober, "pappväggar" av masonit utan isolering. Så nu är det 70x95 med isoleringen och ska på med gips.

• Masonitvägg utan isolering, golv av trä synligt.
    Skapa konto
  • Masonitvägg som renoveras, isolering tillagt, spegel med träram står lutad mot väggen på trägolv.
    Skapa konto
det gör inget om gipskivan går över golvet, så det funkar ändå , men måste du absolut göra det av annan anledning använd en multimaskin typ fein

1971 fanns det inga klickgolv
R RuneB2 skrev:
Hela golvet följer med om jag försöker lyfta. Misstänker att det är limmat
är golvet från 1971 så är det limmat

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
E egge80 skrev:
det gör inget om gipskivan går över golvet, så det funkar ändå , men måste du absolut göra det av annan anledning använd en multimaskin typ fein
Misstänkte nästan det. Värme och lösningsmedel blir nog bara skit.Ena delen är ju redan skuren efter garderoberna så jag åker på att såga,Men att byta allt har jag ingen lust med.

R RuneB2 skrev:
Rev gamla garderober, "pappväggar" av masonit utan isolering. Så nu är det 70x95 med isoleringen och ska på med gips.
tror det blir svårt få ihop det bra utan patentlösningar , klipp och klistra typ, nä riv ut och lägg in nåt nytt!
om du inte kan dölja med nån typ av möbel

E egge80 skrev:
tror det blir svårt få ihop det bra utan patentlösningar , klipp och klistra typ, nä riv ut och lägg in nåt nytt
Att byta golv i 2 rum har jag ingen lust med. Lappa och laga och komplettera med en slipning borde väl fungera.

R RuneB2 skrev:
Att byta golv i 2 rum har jag ingen lust med. Lappa och laga och komplettera med en slipning borde väl fungera.
ja med en matta över

Är det standard längd/bredd?
Tänkter att jag feinar ur de bitar som redan är sågade.

• Trägolv möter oregelbundet betongunderlag i hörn, med förberedda sågade kanter.
    Skapa konto
R RuneB2 skrev:
Är det standard längd/bredd?
inte på parkett, varierar mellan olika tillverkare

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Om du har tillgång till sänksåg, fräs och multiverktyg + lite vana bör det gå att lägga in nya sektioner precis som när fris på stavparkett läggs. Lyft golvet något och sedan kan du köra sänksåg utan att förstöra klingan. Fräs not med en skivnotfräs och sammanfoga med lösfjäder. 4 mm tjock fjäder brukar fungera bra.
Givetvis kommer nyansskillnader och eventuell stavstorlek mellan nytt och gammal synas, men sammanfogningen bör gå att få riktigt bra.

Att såga längre raka snitt med multiverktyg brukar vara en utmaning, men med bra mothåll, lämplig klinga och bra handlag kanske det kan gå.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.