Hej,

Tänkte byta bottenventil i handfatet men vet inte hur jag gör. Har kollat några andra trådar här på ämnet men inte hittat någon som ser ut som denna.

Det ser ju ut "skruvbart" ut ovanför gängorna, men det skulle ju kräva en sjujäkla skiftnyckel. Även om man skruvar där, hur får man loss hela (ovansidan tänker jag främst på)?

Bottenventil i ett handfat med avlagringar runt, visar metallisk yta och flera små hål inuti ventilen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Närbild av bottenventil och avlopp under handfat, med fokus på gängor och skruvbar del. Ytan ovanför gängorna verkar svår att lossa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bästa svaret

S Sika85 skrev:
Hej,

Tänkte byta bottenventil i handfatet men vet inte hur jag gör. Har kollat några andra trådar här på ämnet men inte hittat någon som ser ut som denna.

Det ser ju ut "skruvbart" ut ovanför gängorna, men det skulle ju kräva en sjujäkla skiftnyckel. Även om man skruvar där, hur får man loss hela (ovansidan tänker jag främst på)?

[bild]

[bild]
Ja, det är den stora muttern som håller ihop det. Gängorna du ser är delen på ovansidan som sticker igenom handfatet. Polygrip för att greppa den muttern.

• Gilla
Sika85
  • Laddar…
TeroM TeroM skrev:
Ja, det är den stora muttern som håller ihop det. Gängorna du ser är delen på ovansidan som sticker igenom handfatet. Polygrip för att greppa den muttern.
Perfekt, och fick faktiskt loss den. Tack!

• Gilla
TeroM
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.