Innan jag bryter av huset i två delar. Hjälp. Jag har en Mora Ess Duschblandare som monterade 1994, tydligen med hjälp av svart magi. Har identifierat två insex 10mm i övre hålen som jag förstått ska lossas för att kunna ta bort blandaren. De sitter så fruktansvärt hårt och det knakar i väggen när jag tar i, så jag stoppar. Använt kemi, gaslåga, knackat och stort moment (samtidigt) men inget biter. Tips?

Överväger allvarlig att gå loss med tigersågen.

• Väggmonterad gammal duschblandare med exponerade rör och skruvhål mot vit kakel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av ett insexnyckelhål på en Mora Ess duschblandare, omgiven av metall och tecken på rost.
    Skapa konto
  • Närbild på en hand som håller i en duschblandare från Mora ESS med texten "Mora Temp".
    Skapa konto
det är den lille skruven på mitten som håller den på plats har du tagit loss den och den inte släpper är där troligen silikon i mellan som håller den kvar

• Gilla
Immobil och 1 till
  • Laddar…
MultiMan
Kan fungera med pianotråd av tunn variant och sedan såga sig igenom silikonet efter att skruven är lossad.

• Gilla
ByggareBergius
  • Laddar…
Det är inte där du ska lossa. Det är skruven i mitten, närmare väggen, som håller blandaren.

• Gilla
ByggareBergius
  • Laddar…
T tergo skrev:
det är den lille skruven på mitten som håller den på plats har du tagit loss den och den inte släpper är där troligen silikon i mellan som håller den kvar
Hej! Trasslet är att när jag lossar den skruven så verkar det som gedigen mässing under. Ingen skruv, ingen insex. Supersvåra att se men inget jag försöker med, greppar tag i något?

Vad gör då insexorna (10mm) i hålen, om du vet?

L lordi skrev:
Det är inte där du ska lossa. Det är skruven i mitten, närmare väggen, som håller blandaren.
Hej! Trasslet är att när jag lossar den skruven så verkar det som gedigen mässing under. Ingen skruv, ingen insex. Supersvåra att se men inget jag försöker med, greppar tag i något?

Vad gör då insexorna (10mm) i hålen, om du vet?

B ByggareBergius skrev:
det är mässingfästet som är skruvat i väggen, tar du bort den lilla skruven så skall det gå att dra blandaren rakt ut
insexorna har inget med fästet i väggen att göra

• Gilla
Kardan79 och 2 till
  • Laddar…
T tergo skrev:
det är mässingfästet som är skruvat i väggen, tar du bort den lilla skruven så skall det gå att dra blandaren rakt ut
insexorna har inget med fästet i väggen att göra
Fattar. Det sitter som berget och jag känner att jag testat allt nu. Blir nog att ringa på en röris. Tack för att du tog dig tid.

Bästa svaret

Var vanligt att man la en rejäl klick silikon bakom dessa blandare så de inte skulle vrida sig runt det enda mässingsfästet.
Den borde lossa om man vrider den lite.

• Gilla
ByggareBergius
  • Laddar…
L lordi skrev:
Var vanligt att man la en rejäl klick silikon bakom dessa blandare så de inte skulle vrida sig runt det enda mässingsfästet.
Den borde lossa om man vrider den lite.
Med tanke på den kraft jag applicerat och hur stumt det sitter så kan jag inte föreställa mig att det skulle vara silikon som håller. Jag ska höra av mig till Mora för att se hur just den här sitter. Tack alla som engagerat sig.

Kolla så det inte finns en fästskruv underifrån också.

Det brukar vara som en stång inskruvad i väggen och en låsskruv som håller fast blandaren i stången.

• Gilla
ByggareBergius
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Kolla så det inte finns en fästskruv underifrån också.

Det brukar vara som en stång inskruvad i väggen och en låsskruv som håller fast blandaren i stången.
Tack! Ganska säker på att det slätt på undersidan men jag ska dubbelkolla. Ha en fin dag.

B ByggareBergius skrev:
Tack! Ganska säker på att det slätt på undersidan men jag ska dubbelkolla. Ha en fin dag.
Den sitter endast med den lilla skruven. Inget annat.

K
B ByggareBergius skrev:
Hur gick det för dig?
Jag har gått igenom samma process, men gav upp. Var inte viktigt nog att byta blandaren. 😅

• Gilla
ByggareBergius
  • Laddar…
Så här blev det. Röris ringdes in, som efter en kvarts funderande tog sin största tång och vred loss blandaren så kaklet knäcktes.

Stort tack till den som inte fäste den med silikon, utan konstruktionslimmade blandaren mot kaklet. En idiot.

Knackade loss kakelplattan och ersatte med en ny 15x15. Ser bra ut nu.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.