C
Tiger79 skrev:
Det är inte bra att slå på fälgarna. Risk att hjullagren går sönder..

Lossa bultarna ett antal varv och kör runt och sväng snabbt, det klonkar när de är lösa...
Gjorde, hjälpte inte. Verkstan fixade, han tog upp den på sin sån jättestabila lyft, tog fram en plasthammare à la halvmetersmodell, laddade från en meters håll, och fick ändå slå ett 20-tal gånger på vardera hjulet innan det lossade. Hundra spänn fick jag betala för det, överkomligt.

Nu ska jag köra upp på småländska höglandet med mina vinterdäck, och förhoppningsvis inte köra av vägen imorgon bitti.
 
Har hänt mig en gång, men fick lös dem rätt lätt med en tvåmetersbit tvåtumfyra, ungefär samma teknik som med slägga fast med lättåtkomligt material om man inte har studsfri slägga av tillräcklig storlek.
 
Värm inte, och om du måste värma så skruva ur ventilen. Annars kan däcket smälla i värsta fall.
Var en här i stan som råkade ut för det, däcket exploderade och skickade upp honom i taket så han bröt nacken, död innan han nådde marken...
 
Nu är ju hjulet redan loss, men...fukta med ATF, automatlådeolja. Finns det en centrumkåpa så peta loss den, in med snabeln på en oljekanna och ha på lite, värmen från bromsarna gör sedan att oljan kryper in. Upprepa proceduren varje dag ett par dagar, till slut är det loss. Finns ingen centrumkåpa så får man prova mellan ekrarna eller från insidan under bilen. Funkar även på fastrostade muttrar, har fått loss hjul som suttit som fastgjutna på nån vecka.
Smörj sedan när hjulet åker på, har provat div guckor men vanligt hjullagerfett verkar funka bäst.
(B1, B2);)
 
Hjulet är ju som sagt loss nu men ändå..
Har haft detta problem varje år då det varit dags för sommardäck (innan jag bytte till alufälgar även på vintern).
Att köra med lösa muttrar hjälpte aldrig, hur mycket eller tvärt man än svände eller bromsade. Lösningen var som även ni kom fram till att medelst våld a'la jätteslägga slå bort fälgen. Grannen hade en blyslägga på dryga halvmetern :D som en annan knappt orkade lyfta, och med den slog vi loss fälgen med en planka emellan..
det tog några slag och man fick turas om pga. vikten men det gick.. :p
Tröttnade emmelertid på det och bytte fälgar.
 
Vad ni krånglar till det. Lossa på hjulbultarna så att de sitter glappt. Rulla iväg med bilen och tvärnita. Lyft och skruva loss. Lätt som en plätt!
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.