C
Tjo!
Detta hör kanske inte hemma på forumet alls, men här finns det iaf folk online på dagarna, tillskillnad från bilforumen jag hänger på...
Jag håller på att byta till vinterhjulen på bilen, och jag undrar hur det är tänkt att man ska få loss fastrostade aluminiumfälgar på bromstrummor? Någon som har nåt bra knep?

Lite pinsamt att man behöver fråga när man är utbildad fordons och flygtekniker, men vad gör man när man inte vet? :confused:

Vi kan säga att det är frågan om en husbil. :D

Slå med en handslägga på baksidan av fälgen. Du måste lägga en plankbit emellan, annars är det ajöss med fälgen. :eek:

Nästa gång du monterar fälgarna, smörjer du in de delar som har kontakt med trumman/skivan med kopparpasta. ;)

C
Något jag tydligt minns från skolan är att man absolut inte får ha kopparpasta på själva anliggningsytan på trumman, bara på centrumringen, eftersom det är friktionen mellan fälgen och anliggningsytan som är det som ska hålla fälgen. Friktionen hålls sedan uppe av bultarna, som inte ska ta upp några rotationskrafter.

Handslägga äger jag ingen, men jag har slagit allt vad jag orkar med en gummiklubba, och det hjälpte icke.

Ta till våld... hjälper inte det så ta till mer våld. Om inte det heller hjälper, så var det fel på skiten från början och måste ändå bytas ut. ;)
Faktiskt ett gammalt flygteknikerordspråk...

Är det inte bara att ge hjulet en rejäl känga innifrån, eller sitter de som berget?
I värsta fall finns det jätteavdragare för ändamålet, kanske har gummiverkstan sådana.

Redigerat:
Vi har använt kopparpasta på fälgarna under många år, utan att tappa hjulen.

Börja med att se till att bilen står säkert, helst på lyft men annars på pallbockar. Se till att hjulet kan snurra fritt. Sen håller du händerna klockan 3 och kl 9, vänster hand greppar runt bakom däcket, höger hand är framför (på din sida) däcket. Nu slår du samtidigt med höger handflata framåt på däcket och slår med vänster hand (blir typ insidan på fingrarna) utåt. Deta sker samtidigt. Slå 2-3 gångar, snurra sedan hjulet ett kvarts varv, slå igen, snurra etc.

Var mycket försiktig - börja slå nätt, öka sedan. Håll inte händerna kl 12 och 6 - rasar bilden ner så skjuvs handen kl 12 av mellan hjul och skärmkant. Håll händerna kl 3 och kl 9 alltså.

Om detta inte funkar så är det en liten handslägga och en träbit som man använder för att slå på fälgen från insidan, kl 6. Då behöver du ligga under bilen, och det rekommenderar jag endast om du har en säker lyft. Att slå på en bil som hänger på pallbockar etc är naturligtvis farligt. Med denna metod slår du 2-3 slag, snurrar sen hjulet och slår igen. Med denna metod finns det risk att man deformerar fälgen, speciellt en alufälg.

Att lossa hjulbultarna något och sen köra och svänga lite är nästa alternativ, det är dock mycket riskfyllt, och skall undvikas om möjligt.

Redigerat:
Mikael_L
För mig satt bakhjulen fast som f** på en bil jag ägde en gång.
Efter att provat det mesta lossade jag muttrarna ett varv, ca.
Körde lite försiktigt fram och tillbaka på gatan, svängde och hade mig.
Jag kollade med täta mellanrum, och tog i med värre och värre manövrar, inbromsningar och svängar. Så gick plötsligt ena hjulet loss.

Men det andra var helt omöjligt.
Med halvvarvet lossat körde jag flera km på guppig väg, tvärbromsade och hade mig, det var lögn.
Jag sprutade ner rostlösningsolja mot anläggningsytan, både genom fälghålen.och vid mutterhålen.
Körde i flera dagar, och kollade ofta om det lossnat.
Men NÄ.

Till sist åkte jag in på ett ställe "Däcksbyte 200:-".
-"Vad ska du ha för endast ett hjul?"
-"Tja, det blir väl en femtilapp!"
-"Kör till" sa jag med ett brett leende. :D :D :D

När han började hissa bilen så tillstod jag att jag försökt lossa det men det satt fast. Och det hade han nog redan förstått. :cool:

Han tog bort alla muttrarna, sänkte bilen så hjulet var endast några mm över golvet.
Tog ner från väggen den största studsfria släggan jag någonsin sett. :eek:
Säkert nästan 2 meter långt skaft.
Han knäade ner bakom bilen och slog loss hjulet med ett enda slag, men släggans ansats beskrev ju en halvcirkel på bortåt 4 meter, så det var ju lixom lite kraft bakom. :)

C
Dylik slägga äger icke jag.

Jag har gjort som du, sprutat på WD40, kört rundor, drog handbromsen i garaget och backade allt som gick innan handbromsen inte orkade hålla emot längre, det totalvägrar att lossa.

Det bästa är att slå lite försiktigt flera gånger, upprepande, en stor smäll gör mest ont i händerna. Plus att fälgen riskerar att bli skev.
Jag tar till handslägga alt storslägga men slår mycket försiktigt, roterar alltid hjulet mellan slagen. Pumpar du på så runt några varv ska de släppa.
Du kan också slå ännu mer försiktgt på framsidan av fälgen när det börjar bli jobbigt att veva på bakifrån. Bara knacka lite lätt.

Sen gällande pasta eller inte på trumman, det ska inte behövas. Fälgar har alltid fastnat i alla år och kommer alltid göra.
Men drar lite med stålborsten på navet och trumman och tar bort den värsta rosten och putsar upp lite. Sen drar man pasta runt navet.
Se även till att bultarna får sig en omgång smörj.
Jag brukar doppa ner de första gängorna i spillolja på mina bultar.
Att byta bultar är inte heller fel när dom ser som sunkigast ut.

Mikael_L
cheetah1 skrev:
Dylik slägga äger icke jag.
Det är det nog inte många som gör ;)

Att slå med vanlig slägga är nog inte så bra, med mellanlägg kan det väl gå, men annars skadas nog fälgen.

Att värma med gas eller gasol, eller kanske varmluftspistolen.
Att värma brukar vara ett bra knep att få loss lite av varje.
Men det gäller ju mest bultar och sånt, att värma en fälg känner man sig kanske inte så sugen på, och hur går det med lacken på fälgen.

Kopparpasta eller ej på anläggningsytan. Mig veterligen är aluminiumpasta mer rätt i kombination med alufälgar, men jag kan ha fel

Mikael_L skrev:
Att värma med gas eller gasol, eller kanske varmluftspistolen.
Att värma brukar vara ett bra knep att få loss lite av varje.
Men det gäller ju mest bultar och sånt, att värma en fälg känner man sig kanske inte så sugen på, och hur går det med lacken på fälgen.
Nej, att värma kan jag verkligen inte rekommendera förutom de risker du tar upp så är lagerna är inte så pigga på värmen. Jag har extrajobbat på däckverkstad, och trots att vi ibland fick in fälgar som satt vansinngt hårt så var det ingen som inte lossnade av någoin av de metoder jag i inlägg nr 6.

Jag hade hellre kört till en däckverkstad och bett dem fixa det än att börja värma.

C
Lokala verkstan fixar (känner han som jobbar där), skulle komma dit om en halvtimme.

C
Daniel_N skrev:
Nej, att värma kan jag verkligen inte rekommendera förutom de risker du tar upp så är lagerna är inte så pigga på värmen. Jag har extrajobbat på däckverkstad, och trots att vi ibland fick in fälgar som satt vansinngt hårt så var det ingen som inte lossnade av någoin av de metoder jag i inlägg nr 6.

Jag hade hellre kört till en däckverkstad och bett dem fixa det än att börja värma.
Gjorde allt i ditt inlägg utom handslägga eftersom jag inte har nån, slog med en gummiklubba istället, men det hjälper icke, det sitter som berget.

Det är inte bra att slå på fälgarna. Risk att hjullagren går sönder..

Lossa bultarna ett antal varv och kör runt och sväng snabbt, det klonkar när de är lösa...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.