2 245 läst ·
10 svar
2k läst
10 svar
Lösa gammalt lån vid nytt hos samma bank ?
Va hos banken igår för att ansöka om lånelöfte för att bygga nytt hus. Detta va inget problem men vi skulle tvingas betala ca 60 tusen för att lösa det gamla lånet vi har på huset vi bor i nu.
Banken sa att det inte skulle behövts om vi köpt ett annat redan färdigt hus.
tycker banken va ganska snål, vi ska ju ändå teckna nytt lån med samma bank.
Är det så här det brukar gå till eller ska jag se mig om efter en annan bank?
Banken sa att det inte skulle behövts om vi köpt ett annat redan färdigt hus.
tycker banken va ganska snål, vi ska ju ändå teckna nytt lån med samma bank.
Är det så här det brukar gå till eller ska jag se mig om efter en annan bank?
Jag antar att du har ett gammalt bundet lån på en fastighet ni ska sälja och teckna ett nytt rörligt byggnadskreditiv med den nya fastigheten som pant.
Då byter ni löptid på hela lånet och då måste det gamla lånet lösas och ränteskillnadsersättning utgår.
Om ni hade köpt ett existerande hus hade ni kunnat göra ett säkerhetsbyte för existerande lån och fortsätta med den bundna räntan, men det kan ni inte med ett byggnadskreditiv.
Då byter ni löptid på hela lånet och då måste det gamla lånet lösas och ränteskillnadsersättning utgår.
Om ni hade köpt ett existerande hus hade ni kunnat göra ett säkerhetsbyte för existerande lån och fortsätta med den bundna räntan, men det kan ni inte med ett byggnadskreditiv.
nä, jag förstod det.
ville igentligen bara veta om det är någon ide att ta upp saken med våran bank eller bara betala och se glad ut.
Om kanske andra banker brukar "bjuda" på den summan för att garantera att ha sin kund kvar i banken
ville igentligen bara veta om det är någon ide att ta upp saken med våran bank eller bara betala och se glad ut.
Om kanske andra banker brukar "bjuda" på den summan för att garantera att ha sin kund kvar i banken
Jag har aldrig hört nån bank som bjuder på den bundna räntan för att behålla en kund. Vi har gjort som Ni en gång, sen dess binder vi inga lån i vår familj, det är bara ett sätt för banken att tjäna ännu mer på att låna ut pengar
Ekonomiskt förkastligt enl mej q(;^
p
Tror inte att det hjälper att hota med byte av bank. Oavsett vilken bank du hade haft hade alla sagt likadant.
Det är ju inte en flytt av lånet, det är ett avslut, och då ska ränteskillnadsersättning betalas. Tyvärr.
Det är ju inte en flytt av lånet, det är ett avslut, och då ska ränteskillnadsersättning betalas. Tyvärr.
Moderator
· Stockholm
· 57 843 inlägg
Det där borde väl ändå bero lite på hur er timing ser ut?
Om ni säljer ert nuvarande hus och ex. hyr något under byggtiden, då är det kanske inte så mycket att göra. Men om vi antar att ni kommer att ha byggkreditiv OCH nuvarande lån fram till det är dags att skriva om byggkreditivet till riktigt lån, då borde det ju gå att flytta nuvarande lån till det nya huset, precis som om du köpt ett begagnat hus.
Om ni säljer ert nuvarande hus och ex. hyr något under byggtiden, då är det kanske inte så mycket att göra. Men om vi antar att ni kommer att ha byggkreditiv OCH nuvarande lån fram till det är dags att skriva om byggkreditivet till riktigt lån, då borde det ju gå att flytta nuvarande lån till det nya huset, precis som om du köpt ett begagnat hus.
det är ungefär så vi har tänkt att göra.hempularen skrev:Det där borde väl ändå bero lite på hur er timing ser ut?
hoppas kunna flytta från detta huset direkt till det nya
Renoverare
· västra götaland
· 809 inlägg
ta byggkreditivet i en annan bank och betala "dubbelt" sålänge.,,,,
Ni borde kolla med andra banker också. Lånet måste julösas ändå men ni kan få bättre villkor på kreditivet och eventuell rabatt på senare lån. Det kan ni använda som prutgrund hos er nuvarande bank. De kanske inte kan sänka kostnaden för att lösa lånet men kanske lägre ränta under kreditivtiden mm.
Visa att ni inte är nöjda så brukar de kunna gör nåt i alla fall.
/Vanja
Visa att ni inte är nöjda så brukar de kunna gör nåt i alla fall.
/Vanja
Klicka här för att svara