Hej!
Min putsfasad har fått skador och verkar vara felaktigt konstruerad från början. Kan ni hjälpa mig förstå vad jag har att göra med och hur jag löser det?
Vi köpte huset för 2 år sedan och som förstagångsköpare hade vi tyvärr dålig koll både på hur vi skulle leta fel själva och hur vi skulle värdera olika ”fel” i besiktningen
nåväl, nu får vi göra det bästa av det vi har.
Huvudbyggnad
Originalfasaden är mexitegel och utanpå detta har det lagts cellplast, armeringsnät och puts. Vet ej hur det fästs. Enligt gammal besiktning saknas luftspalt, men om jag tittar på konstruktionen underifrån (se bild) ser det ut att finnas en luftspalt mellan cellplast och tegel. Men kan vara att det bara ser ut så underifrån. På gavelspetsarna saknas dock luftspalt tydligt och cellplasten är monterad dikt an trä in mot kallvinden (enl besiktningen inget större problem eftersom vinden är kall). Finns skador i nederkanten av fasaden (se bild). Hela fasaden låter ihålig när man knackar, vilket jag förstått är
dåligt.
Utbyggnad/förråd
På utbyggnaden/förrådet som är delvis uppvärmt ser det underifrån ut som att cellplasten är monterad dikt an någon form av trä. Okänd vad utbyggnaden hade för fasad tidigare/under. Finns skador längst nederkanten av fasaden likt på huvudbyggnaden. Hela fasaden låter ihålig när man knackar.
Frågor:
1. Behöver jag ta bort hela puts/cellplast-montaget på huvudbyggnaden och/eller utbyggnaden? Varför/varför inte?
2. Kan jag göra det själv?
3. Är det troligt att mexitegelfasaden är oskadd under putsen?
4. Vad behöver jag ta reda på för att gå vidare?
5. Något annat jag behöver tänka på som nybörjare på hus?
Är oerhört tacksam för alla tips och tankar från er!
/Demeter
Min putsfasad har fått skador och verkar vara felaktigt konstruerad från början. Kan ni hjälpa mig förstå vad jag har att göra med och hur jag löser det?
Vi köpte huset för 2 år sedan och som förstagångsköpare hade vi tyvärr dålig koll både på hur vi skulle leta fel själva och hur vi skulle värdera olika ”fel” i besiktningen
Huvudbyggnad
Originalfasaden är mexitegel och utanpå detta har det lagts cellplast, armeringsnät och puts. Vet ej hur det fästs. Enligt gammal besiktning saknas luftspalt, men om jag tittar på konstruktionen underifrån (se bild) ser det ut att finnas en luftspalt mellan cellplast och tegel. Men kan vara att det bara ser ut så underifrån. På gavelspetsarna saknas dock luftspalt tydligt och cellplasten är monterad dikt an trä in mot kallvinden (enl besiktningen inget större problem eftersom vinden är kall). Finns skador i nederkanten av fasaden (se bild). Hela fasaden låter ihålig när man knackar, vilket jag förstått är
dåligt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Utbyggnad/förråd
På utbyggnaden/förrådet som är delvis uppvärmt ser det underifrån ut som att cellplasten är monterad dikt an någon form av trä. Okänd vad utbyggnaden hade för fasad tidigare/under. Finns skador längst nederkanten av fasaden likt på huvudbyggnaden. Hela fasaden låter ihålig när man knackar.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Frågor:
1. Behöver jag ta bort hela puts/cellplast-montaget på huvudbyggnaden och/eller utbyggnaden? Varför/varför inte?
2. Kan jag göra det själv?
3. Är det troligt att mexitegelfasaden är oskadd under putsen?
4. Vad behöver jag ta reda på för att gå vidare?
5. Något annat jag behöver tänka på som nybörjare på hus?
Är oerhört tacksam för alla tips och tankar från er!
/Demeter
N
neo11
Husägare
· Stockholm/Bromma
· 2 470 inlägg
neo11
Husägare
- Stockholm/Bromma
- 2 470 inlägg
Att det låter ihåligt beror ju på att det är frigolit bakom, så inget konstigt.
Vad vill du egentligen göra?
Laga det som är trasigt eller riva ner allt.
Ser inga helhetsbilder, så där är det svårt att få en uppskattning.
Jag tror inte att mexiteglet är oskatt i den benämningen att det bara är att riva ner allt
och sen tro att den fasaden är ok visuellt.
Jag tror inte du behöver ta bort allt såvida du inte är väldigt missnöjd med utseendet och vill ha något annat.
Vad du kan göra själv beror väl lite på vad du ska göra.
Vad vill du egentligen göra?
Laga det som är trasigt eller riva ner allt.
Ser inga helhetsbilder, så där är det svårt att få en uppskattning.
Jag tror inte att mexiteglet är oskatt i den benämningen att det bara är att riva ner allt
och sen tro att den fasaden är ok visuellt.
Jag tror inte du behöver ta bort allt såvida du inte är väldigt missnöjd med utseendet och vill ha något annat.
Vad du kan göra själv beror väl lite på vad du ska göra.
Tack för ditt svar! Bästa fallet vore om jag kan låta fasaden sitta och bara laga det som är trasigt.
Vill dock inte ha någon fuktfälla, som det kanske är på utbyggnaden där det är trä bakom frigoliten?
Det låter logiskt att det ska låta ihåligt när det är frigolit under, men de guider jag hittat om att laga putsen säger att man ska knacka bort all lös puts och att putsen är lös överallt där det låter ihåligt. Kanske gäller det då när det ser annorlunda ut bakom putsen. Så en lösning för mig är kanske att bara försiktigt ta bort sådant som ser löst ut och sedan lägga på ny puts?
/Demeter
Vill dock inte ha någon fuktfälla, som det kanske är på utbyggnaden där det är trä bakom frigoliten?
Det låter logiskt att det ska låta ihåligt när det är frigolit under, men de guider jag hittat om att laga putsen säger att man ska knacka bort all lös puts och att putsen är lös överallt där det låter ihåligt. Kanske gäller det då när det ser annorlunda ut bakom putsen. Så en lösning för mig är kanske att bara försiktigt ta bort sådant som ser löst ut och sedan lägga på ny puts?
/Demeter
N
neo11
Husägare
· Stockholm/Bromma
· 2 470 inlägg
neo11
Husägare
- Stockholm/Bromma
- 2 470 inlägg
Ok.
Jag kan inte svara på om det är någon fuktfälla, men är det korrekt gjort.
Ska det inte vara det.
Dom guider du hittat gäller tjockputs, dom gäller inte dig,
Du har tunnputs.
Ja, ta bort det trasiga försiktigt utan hammare.
Vet inte vad som använts, men du kan laga det med weber ef 260.
Vill du ha det estetiskt bra, får du ta dit en hantverkare/murare.
Jag kan inte svara på om det är någon fuktfälla, men är det korrekt gjort.
Ska det inte vara det.
Dom guider du hittat gäller tjockputs, dom gäller inte dig,
Du har tunnputs.
Ja, ta bort det trasiga försiktigt utan hammare.
Vet inte vad som använts, men du kan laga det med weber ef 260.
Vill du ha det estetiskt bra, får du ta dit en hantverkare/murare.
Klicka här för att svara