Har en lantbruksfastighet där det går PEM-slangar mellan byggnader samt elkabel i mark lite hit och dit.
Det finns ingen dokumentation på det så jag vill gärna veta var rören/kablarna går.

Vad finns det för utrustning för att lokalisera PEM-slang och elkabel, samt brukar det finnas på hyrfirmor?
Elkablarna är spänningssatta och PEM-slangarna kan jag i de flesta fall komma åt änden på, om det skulle behövas petas in någon tråd i den för lokaliseringsutrustning.

Ledningsanvisning är meningslöst i detta fall då det är fastighetens egna kablar och rör, ej nätägarens.

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
L
Spänningsatta el-kablar i mark går att hitta rätt så bra exakt om det inte finns för många som snurrar runt , mätverktyg har nätägarna hos dig , fråga där , dom är duktiga , om dom gör det och kostnad , annars större el-firmor , kan finns hos skutten med , hyra vet jag inte .
pexen blir nog lite svårare , har för mig att vattenverken har något som dom kan lyssna mot mark , på flödet i dom , tveksamt om dom går ut till dig

• Gilla
Ooola
  • Laddar…
Elledningar är lätta att hitta med två svetselektroder (eller annan metall) som du böjer i 90 grader och använder som "klyka". Håll dem framför dig och gå sakta framåt. När de svänger ihop så är du på rätt ställe. Googla så kan du säkert hitta bättre beskrivningar. Funkar för mig iaf. Har dock inte testat på vatten.
Å nej- är ingen troll gubbe. Har tom läst artikel i vattenfalls nyhetsblad att en av deras äldre tekniker brukade använda det när det inte fanns kartor ute i skogen

• Gilla
Liteavvarje
  • Laddar…
L
Låg slangarna på frostfritt då , kanske det går , men är lite tveksamt , det är kanske lång väg att skramla , men är värt ett försök

L Liteavvarje skrev:
Låg slangarna på frostfritt då , kanske det går , men är lite tveksamt , det är kanske lång väg att skramla , men är värt ett försök
Han hörde pyset från läckaget på c 1 m djup , men visste då rätt bra hur slangen var förlagd.

I sommarstugan grävdes vattenledningarna ned på c 180cm djup för några år sedan och även där användes nån typ av stetoskop för att lokalisera en del läckage som man hade pga klämskador (ej vid skarv), dock inte med Biltemas stetoskop, utan nån klart dyrare utrusning.

L
Det pyste nog rätt bra i backen då och hördes , här finns ingen läcka kan bli svårare då

L Liteavvarje skrev:
Det pyste nog rätt bra i backen då och hördes , här finns ingen läcka kan bli svårare då
Ett förslag kan vara att skicka in en mindre slang med öppen ände och blåsa till och från med tryckluft från en kompressor. Det kanske man kan höra med ett stetoskop.

Hur gick det för dig, @tompaah7503? Jag är i motsvarande situation då jag tänkte bygga lite med markskruv i sommar och helst inte drar skruven i vare sig vatten- eller elledning.

Elledningarna ska väl vara relativt lätta att hitta med en kabelsökare man hyr för under femhundringen, men vattenledningar är väl lite bökigare, i alls fall pemslang.

Grannens metod är att säga "här går den iaf inte" ta ett tag med skopan och skapa en fontän 🙄

Har man tur kanske man kan trycka i en ledare att söka på annars 🤔

• Haha
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Ja, det verkar också finnas rörålar med kopparkärna som ska gå att använda. Verkar inte vara många hundringar att hyra en sån heller, så det ska nog gå att lösa det här till en rimligt billig peng.

Återkoppla gärna.

Jag kan eventuellt ha samma behov om ett tag.

Jag kör grävmaskin och har alltid två koppartrådar med mig i hytten, ca 70-80 cm långa böjda i ena änden så man kan hålla i den. Med dessa hittar jag el, fiber, vatten, dränering i åkermark mm. Fråga mig inte hur det fungerar men nästan alltid stämmer utslagen jag får.

Eftersom man inte får interna kablar och ledningar utsatta via ledningskollen är detta ett bra komplement om ingen vet var ledningarna går.

• Gilla
Norrtull och 1 till
  • Laddar…
Jag begärde utsättning med Ledningskollen och fick hjälp även efter elmätaren, jag frågade innan och det kunde de fixa mot en tilläggskostnad, men den räkningen har jag inte sett.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.