17 330 läst ·
87 svar
17k läst
87 svar
Lödning: Låna ström från kabel
Medlem
· Stockholm
· 981 inlägg
Okej, förstår.
Jag beställde ju det billigaste startkittet på 30 W: http://www.kjell.com/se/sortiment/el/verktyg/lodning/lodkolvar
haha...
Jag beställde ju det billigaste startkittet på 30 W: http://www.kjell.com/se/sortiment/el/verktyg/lodning/lodkolvar
haha...
Medlem
· Norrbotten
· 585 inlägg
Allt du behöver
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-tillbehor/Bil-el/Kabelkopplingar/Kabelskosats-2000016451/
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-tillbehor/Bil-el/Kabelkopplingar/Skarvhylsa-25-st-2000033523/
Med gul kan du säkerligen skala och tvinna ihop två kablar i varsin sida av en skarv.
Hur man gör
https://www.youtube.com/watch?v=LDbFeGzxGDs
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-tillbehor/Bil-el/Kabelkopplingar/Kabelskosats-2000016451/
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-tillbehor/Bil-el/Kabelkopplingar/Skarvhylsa-25-st-2000033523/
Med gul kan du säkerligen skala och tvinna ihop två kablar i varsin sida av en skarv.
Hur man gör
https://www.youtube.com/watch?v=LDbFeGzxGDs
Medlem
· Stockholm
· 981 inlägg
Det är lite roligt, såg faktiskt just den videon tidigare under kvällen. Direkt när jag fick veta om kabelsko. Dock säger den inte så mycket mer än hur man sätter på kabelskon på kabeln. Videon hjälper mig inte direkt i hur dom ska användas.
Medlem
· Stockholm
· 981 inlägg
Medlem
· Norrbotten
· 585 inlägg
Du skalar en bit av kabeln, sticker in i kabelskon och klämmer ihop
Medlem
· Stockholm
· 981 inlägg
Den gula skon går väl inte att klämma ihop? Eller ska ena skon in i den andra? Det är väl inga hanar och honor? Nej det här med kabelskor förstår jag verkligen inte. Måste nog ha en bild eller video som beskriver det hela.PeterStrandberg skrev:
Medlem
· Stockholm
· 981 inlägg
Peter2400: Btw, du menar att det där startkittet fungerar? Det är ju inte sån där fluss i loden?
Medlem
· Stockholm
· 981 inlägg
50 inlägg för hur man skarvar in en kabel i en bil, det är nog rekord här på forumet 
Med kabelskorna är det risk att du får problem framöver, efter några år är det inte ovanligt med rost som ger dålig kontakt. Dessutom blir det klumpigt. Strömtjuven eller lödning och krympslang är mina förstahandsval i dessa sammanhang.
Med kabelskorna är det risk att du får problem framöver, efter några år är det inte ovanligt med rost som ger dålig kontakt. Dessutom blir det klumpigt. Strömtjuven eller lödning och krympslang är mina förstahandsval i dessa sammanhang.
Medlem
· Stockholm
· 981 inlägg
Vet inte om jag ens vågar svara nu. Ni måste tro att jag är här dygnet runt 
Det lutar väl åt strömtjuv just nu.. Vet inte om jag vågar mig på lödning faktiskt. Plus att det är lättare att gå tillbaka om något misslyckas i övrigt med projektet. Lödningen är svår att backa ifrån. Det blir i alla fall krångligare med att behöva kapas och skarvas mer.
Lödningen är däremot förstås säkert den bästa lösningen rent kvalitetsmässigt.
Det lutar väl åt strömtjuv just nu.. Vet inte om jag vågar mig på lödning faktiskt. Plus att det är lättare att gå tillbaka om något misslyckas i övrigt med projektet. Lödningen är svår att backa ifrån. Det blir i alla fall krångligare med att behöva kapas och skarvas mer.
Lödningen är däremot förstås säkert den bästa lösningen rent kvalitetsmässigt.
Jag har jobbat som fordonselektriker. Strömtjuvar används inte, kommer börja glappa någon gång. Gör som peter2400 och thomas_blekinge beskrivit.
Mycket eltejp runt lödningen sen tygtejp på det så att lödningen inte kan böjas.
Står även i instruktionen: Please remove about 10 cm of the coat. In order to achieve a proper
connection we recommend solding the new wires.
Precis så jag gjorde när jag skulle ta signal.
Klipper du kabeln kan du få en felkod som måste återställas.
Mycket eltejp runt lödningen sen tygtejp på det så att lödningen inte kan böjas.
Står även i instruktionen: Please remove about 10 cm of the coat. In order to achieve a proper
connection we recommend solding the new wires.
Precis så jag gjorde när jag skulle ta signal.
Klipper du kabeln kan du få en felkod som måste återställas.
Annars sätter du strömtjuven på ett ställe där du kan komma åt att löda om det senare visar sig att den börjar glappa.
Du har ingen i din bekantskapskrets som kan hjälpa dig lite? Du verkar, ta inte illa upp, inte vara en van mekaniker
Du har ingen i din bekantskapskrets som kan hjälpa dig lite? Du verkar, ta inte illa upp, inte vara en van mekaniker
Medlem
· Blekinge
· 11 704 inlägg
Så återstår bara frågan om lamporna är godkända för bruk på allmänna vägar, dvs är E-märkta. det står inget om E-märkning på tillverkarens hemsida. Normalt brukar det står att de är godkända om de är det.
Medlem
· Stockholm
· 981 inlägg
Det här var ju lite intressant. Så om jag använder skarvklämma och den råkar kapa lite koppartråd, så kan eventuellt nån felkod som måste återställas uppstå? Den risken vill man ju inte ta.big mike skrev:
nino: Det stämmer bra, jag är inte van eller mekaniker överhuvudtaget. Därför jag försöker göra en så noga research som bara går. Och vad jag förstått ska detta vara något som inte ska vara allt för svårt att göra. Och ärligt talat tror jag att jag klarar det. Jag vill bara komma fram till vilken metod som lämpar sig bäst. Och självklart väger jag då in hållbarhet kontra att man kan återställa om man skulle vilja osv. Men verkar ju inte finnas nån metod där man riktigt får allt.
Skulle vilja att det fanns en metod som inte riskerar skada ursprungskabeln. Som går att backa ifrån om man skulle vilja. Och som ändå är en stabil anslutning.
Angående rost på eventuella kabelskor m.m. så borde det väl inte kunna uppstå så länge man isolerar ordentligt med diverse tejp?
